Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker i forbindelse med valget så sa Stolten-(bløffen)berg at

Du mistet meg akkurat der.

 

Folk som lager dårlige kallenavn på personer som argumenter, har sjelden gode faktiske argumenter, så da stopper jeg å lese. Merkelig nok så er det stort sett de som stemmer blått som må ty til disse virkemidlene.

 

Og foresten, hva er Bløffenberg for et kallenavn? Det må være den dårligste omskrivningen jeg har hørt av Stoltenberg eller noen andre navn noensinne :lol:

Lenke til kommentar

Du mistet meg akkurat der.

 

Folk som lager dårlige kallenavn på personer som argumenter, har sjelden gode faktiske argumenter, så da stopper jeg å lese. Merkelig nok så er det stort sett de som stemmer blått som må ty til disse virkemidlene.

 

Og foresten, hva er Bløffenberg for et kallenavn? Det må være den dårligste omskrivningen jeg har hørt av Stoltenberg eller noen andre navn noensinne :lol:

 

Typisk venstretilhenger det. Ikke klare å komme opp med noen vettuge argumenter. Bare avfeie og prate seg vekk. Les heller hva som blir skrevet du og se om du kan komme opp med noe som gir mening. De på venstresiden har ikke pratet om sin politikk hele valgkampen, de har brukt mesteparten av sin tid til å skremme med høyresiden.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør boligprisvekst deg rik? Alf og Bergljot bygde seg hus i 1960 på 200 m2. Den kostet 70 000 krroner. I dag er den verdt 7 000 000. De er 75 år gamle og har fortsatt god helse. De får tilbud om fleksilån fra banken inntil 60% av boligens verdi. De kan fritt låne opp 4,2 millioner kroner på sine siste dager som de kan bruke fritt. De trenger bare betale renter. Når de dør etterlater de seg et par millioner i lån, men også en bolig verdt 7 milloner kroner. De har kunnet bruke to millioner kroner på fornøyelse i sin alderdom - i tillegg til pensjonen sin.

Lenke til kommentar

 

Typisk venstretilhenger det. Ikke klare å komme opp med noen vettuge argumenter. Bare avfeie og prate seg vekk. Les heller hva som blir skrevet du og se om du kan komme opp med noe som gir mening. De på venstresiden har ikke pratet om sin politikk hele valgkampen, de har brukt mesteparten av sin tid til å skremme med høyresiden.

Har kommet med argumenter, uten å komme med dårlige kallenavn, tidligere i tråden. Når høyresiden begynner å bli useriøse, gidder jeg ikke følge opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du må ha bodd i boligen i sammenhengende i 1 år i løpet av de siste 2 årene for å slippe skatt på gevinst ved salg.

 

 

Hvis du har hatt den så lenge som 2 år vel å merke... har du hatt boligen i ett år så er det nok for skattefritt salg men du må så klart ha bodd i den hele det året antar jeg.

Lenke til kommentar

Har kommet med argumenter, uten å komme med dårlige kallenavn, tidligere i tråden. Når høyresiden begynner å bli useriøse, gidder jeg ikke følge opp.

 

Du er bare redd for å svare på det som var sakens kjerne fordi du har ikke noe godt svar. Du henger deg opp i filleting som et lite barn og unnskylder deg med det. Blir litt mye off topic dette, avslutter der jeg. Lykke til videre.

Hvordan gjør boligprisvekst deg rik? Alf og Bergljot bygde seg hus i 1960 på 200 m2. Den kostet 70 000 krroner. I dag er den verdt 7 000 000. De er 75 år gamle og har fortsatt god helse. De får tilbud om fleksilån fra banken inntil 60% av boligens verdi. De kan fritt låne opp 4,2 millioner kroner på sine siste dager som de kan bruke fritt. De trenger bare betale renter. Når de dør etterlater de seg et par millioner i lån, men også en bolig verdt 7 milloner kroner. De har kunnet bruke to millioner kroner på fornøyelse i sin alderdom - i tillegg til pensjonen sin.

 

Det er fint for de, men dette tilfellet gjelder de aller færreste.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør boligprisvekst deg rik? Alf og Bergljot bygde seg hus i 1960 på 200 m2. Den kostet 70 000 krroner. I dag er den verdt 7 000 000. De er 75 år gamle og har fortsatt god helse. De får tilbud om fleksilån fra banken inntil 60% av boligens verdi. De kan fritt låne opp 4,2 millioner kroner på sine siste dager som de kan bruke fritt. De trenger bare betale renter. Når de dør etterlater de seg et par millioner i lån, men også en bolig verdt 7 milloner kroner. De har kunnet bruke to millioner kroner på fornøyelse i sin alderdom - i tillegg til pensjonen sin.

 

Alf sin bror, Ulf, som tilfeldigvis giftet seg med Bergdis, Bergljots søster, valgte en annen strategi. De investerte 70 000 kroner i aksjemarkedet i 1960, og etter 53 år med en gjennomsnittlig avkastning på 10 % selger de hele røkla og sitter igjen med 11 000 000 kroner. Det blir en del skatt, men likevel en fin sum - i tillegg til pensjonen sin.

Lenke til kommentar

 

Du er bare redd for å svare på det som var sakens kjerne fordi du har ikke noe godt svar. Du henger deg opp i filleting som et lite barn og unnskylder deg med det. Blir litt mye off topic dette, avslutter der jeg. Lykke til videre.

Hvis det gir deg ro i sjelen å tro det, så vær så god :)

 

Uansett, for å gå tilbake til topic, jeg tror ikke på noe boligkrakk de nærmeste årene, og hvis den borgerlige regjeringen ikke begynner å bruke like mye penger som de "lover", så tror jeg dette går helt fint. I så fall så er det fortsatt mulig at prisene flater ut, kanskje går de litt ned, men noe boligkrakk tror jeg ikke på.

 

Men de truer med å bruke mye mer penger enn de rødgrønne, og gjør de det så kan det gå ille. Ikke akkurat nå, men om noen år. Det er essensen i det jeg skriver, og det står jeg fortsatt for. Men vi får tro Høyre og Erna er fornuftige nok til å klare å stoppe Frp og Siv sine urealistiske drømmer.

Lenke til kommentar

Hvis det gir deg ro i sjelen å tro det, så vær så god :)

 

Uansett, for å gå tilbake til topic, jeg tror ikke på noe boligkrakk de nærmeste årene, og hvis den borgerlige regjeringen ikke begynner å bruke like mye penger som de "lover", så tror jeg dette går helt fint. I så fall så er det fortsatt mulig at prisene flater ut, kanskje går de litt ned, men noe boligkrakk tror jeg ikke på.

 

Men de truer med å bruke mye mer penger enn de rødgrønne, og gjør de det så kan det gå ille. Ikke akkurat nå, men om noen år. Det er essensen i det jeg skriver, og det står jeg fortsatt for. Men vi får tro Høyre og Erna er fornuftige nok til å klare å stoppe Frp og Siv sine urealistiske drømmer.

 

Mongstad var jo noen milliarder rett i dass det av de rødgrønne. Føyer seg bare inn i rekken av mange andre "kaste bort" penger prosjekter de rødgrønne har hatt. Kan umulig gjøre det noe verre enn de rødgrønne.

Lenke til kommentar

 

Hvis du har hatt den så lenge som 2 år vel å merke... har du hatt boligen i ett år så er det nok for skattefritt salg men du må så klart ha bodd i den hele det året antar jeg.

 

Ja, det var underforstått at man eier (hvis det er det du mener med «å ha») boligen i løpet av denne perioden. Noen eksempler for å presisere.
Du kan f.eks. eie boligen i et år. Flytte derfra, leie ut i 11 måneder og så selge boligen skattefritt.
Dette er et sikkerhetsnett i et tregt marked. Du kjøper ny bolig og så bruker du 11 måneder på å selge. Hadde det vært at du måtte ha bodd der de siste sammenhengende 12 måneder hadde du ved siden av sannynligvis dårlig salgspris og dobbelt opp med boutgifter fått gevinstbeskatning på salget på toppen av det hele.
Du kan eie boligen i 20 år. Leie ut i 12 måneder. Flytte tilbake i 6 måneder og selge, men da får du skatt på gevinst siden du ikke har bodd der sammenhengende i 12 måneder i løpet av de siste 24.
Du kan eie og leie ut boligen i 20 år. Flytte inn selv. Bo i boligen i 12 måneder og selge den uten å betale skatt på gevinst.
Du kan selvsagt også kjøpe bolig. Bo der selv i et år, deretter selge den uten å betale gevinst.
Lenke til kommentar

Prisene i de store byene (Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen, Bodø) tror jeg ikke vil falle men vil kanskje flate ut selv om prisene i gjennomsnitt går ned.

 

 

Hvorfor tror du ikke at prisene skal falle i byene?
Prisene i byene som har stort tilbud av bolig utvikler seg svakere enn de som har lavt tilbud av boliger. F.eks. så har prisene i Kr.Sand falt nesten 2% i løpet av det siste året samtidig som prisene i Tromsø har økt med nesten 10% i samme periode.
Kristiansand er en større by enn Bodø og prisene som sagt falt med 2% i løpet av det siste året.
Lenke til kommentar

 

Og som sagt, på slutten av 80-tallet kom boligkrakket, økt arbeidsledighet og bankkrisen etter lengre tids høyrestyring der Høyre rett og slett brukte for mye oljepenger.

 

Det ble AP sin oppgave å rette opp i elendigheten, noe de klarte meget bra.

 

Kan du utdype litt om når og hvor mye Høyre økte oljepengebruken og hvilken effekt dette hadde på boligmarkedet?
Kan du også forklare hvordan og når AP rettet opp i denne elendigheten?
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor tror du ikke at prisene skal falle i byene?
Prisene i byene som har stort tilbud av bolig utvikler seg svakere enn de som har lavt tilbud av boliger. F.eks. så har prisene i Kr.Sand falt nesten 2% i løpet av det siste året samtidig som prisene i Tromsø har økt med nesten 10% i samme periode.
Kristiansand er en større by enn Bodø og prisene som sagt falt med 2% i løpet av det siste året.

 

 

Tok med Bodø fordi jeg vet prisene er presset der, ikke fordi det er en stor by... min feil.

 

Jeg tror ikke prisene i byene vil falle fordi det er områder med stort boligpress fordi "alle" vil flytte dit, mer folk enn det bygges boliger.... det er så enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...