Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

 

 

 

Tilbudet i august er vanligvis lavt. Boligelgerene kommer seg raskt på visning, men det tar tid å få boliger ut på markedet etter ferien derfor stiger vanligvis prisene i august og august som regel en av månedene i året med høyest prisvekst. Man har tilsvarende effekt i januar.
August i år har den svakeste prisveksten på flere år.

 

På den annen side så var det flere boliger til salgs i august i år enn i fjor, men likevel så ble de solgt raskere. Det kan tyde på at vi kan få en prisvekst til september, selv om det ikke er normalt. I så fall kan det tyde på at den lavere prisen vi fikk i sommer, er i ferd med å hente seg inn igjen ut over høsten i form av prisvekst eller mindre prisfall enn normalt.

 

Det var et noe kraftigere prisfall i sommer enn normalt, og dermed er både selgere, kjøpere og meglere litt nervøse for å sette prisen/by for høyt. Når de ser at boligene selges raskere enn i fjor, på tross av flere boliger på markedet, og at prisene er på vei opp igjen, kan det tyde på en mer agressiv prissetting og budrunder enn normalt ut øver høsten slik at prisveksten går tilbake til det normale.

 

Det kan tyde på at prisfallet i sommer var en helt naturlig variasjon, som man opplever fra tid til annen. At alt som kan krype og gå av journalister, økonomer, eksperter og forståsegpåere på forum spår boligkrakk er også helt normalt ved hvert eneste lille prisfall eller lavere prisvekst enn normalt. En eller annen gang vil de kanskje ha rett (det er vel det de satser på), men så langt har de tatt feil i ti år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den annen side så var det flere boliger til salgs i august i år enn i fjor, men likevel så ble de solgt raskere. Det kan tyde på at vi kan få en prisvekst til september, selv om det ikke er normalt.

 

 

Grunnen til at tilbudet øker i forhold til i fjor er jo at det selges færre boliger i forhold til det som legges ut til salg i forhold til i fjor. Ofte så er det de attraktive boligene som selges først og så blir de mindre attraktive boligene liggende igjen. Det store spørsmålet er om etterspørselen tar seg opp slik at prisene tar seg inn eller om selgerene av disse «hyllevarmerene» må ned i pris for å få solgt. Enkelte vil også velge å leie ut boligen framfor å selge til en dårlig pris.
Akkurat nå så er antallet boliger til leie på finn.no på rekordnivå. Antall boliger til salgs nærmer seg rekorden under finanskrisetiden i 2008.
Boligstoff selger bra. Derfor roper media krakk ved små prisfall og knallmåned for den svakeste utviklingen på flere år osv. Meglerene bruker media som talerør og jobber iherdig med å glatte over prisfall for de vet at om boligkjøperene blir pessimistiske eller avventende så øker salgstiden og omsetningen faller.
Lenke til kommentar
Jeg vil bare legge til at salgstiden har økt i forhold til i fjor i områder hvor tilbudet har økt (tall angitt som august 2012/august 2013)


Oslo: 17/20

Stavanger: 19/34

Bergen: 17/19

Trondheim: 17/18

Agderfylkene: 58/62


I Tromsø som har et lavt tilbud av boliger til salgs har omsetningstiden falt fra 34 til 28 dager. Rogaland utenom Stavanger har også gått ned fra 43 til 31.
Lenke til kommentar

 

Høyre har også sagt at de vil redusere og etter hvert fjerne formueskatten.

 

Motivasjonsfaktor for å anskaffe seg bolig nr 2 og 3 for mange har nettopp vært den lave ligningsverdien på boliger og dermed redusere formueskatt.

 

Når dette behovet nå snart forsvinner er mitt tips at et betydelig antall sekundærboliger blir lagt ut i markedet og påfølgende større prisfall.

 

Du sikter til at et boligkjøp vil redusere nettoformue ettersom ligningsverdien er lavere enn den verdi gjelden står i?

Lenke til kommentar

 

Du sikter til at et boligkjøp vil redusere nettoformue ettersom ligningsverdien er lavere enn den verdi gjelden står i?

 

Det han snakker om er vel folk som investerer i boliger med lav ligningsverdi istedefor å ha flere millioner på bok som det skattes av... vi snakker da om personer som ikke har gjeld på boligen.

Lenke til kommentar

Boligkrakket er på full anmarsj. To-tre måneder til så kommer kriseoverskriftene i media. Folk får bare fortsette å fornekte sannheten.

Hahaha, at prisene kan synke eller flate ut kan så klart skje... men krakk blir det ikke. Folk som roper ut boligkrakk i alle himmelretninger har enkelt å greit ikke peiling!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok en nedkjøling i markedet og prisfall enkelte steder, blant annet her hvor jeg bor. Tror gj.snitt annonsetid her jeg bor er 250 dager eller noe slikt, helt sykt. Masse boliger blir satt ned i pris uten å få solgt. Nye boliger på 175kvm står usolgt og prisen settes ned i fra 4,3 mill til 3,7 mill uten salg.

Lenke til kommentar

Vil selvsagt være lokale variasjoner... ett hus på Sunndalsøra får jeg høre har vært til salgt i over ett år og er satt ned fra over 3 milli til 2,250 000 i dag. Uansett mener jeg 2,250 000 kr er en mer rett pris sett i forhold til prisene i Trondheim hvor jeg bor.

 

Prisene i de store byene (Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen, Bodø) tror jeg ikke vil falle men vil kanskje flate ut selv om prisene i gjennomsnitt går ned.

Lenke til kommentar

Boligkrakket er på full anmarsj. To-tre måneder til så kommer kriseoverskriftene i media. Folk får bare fortsette å fornekte sannheten.

 

Er ikke du allerede konfrontert med at du kommer med påstander om boligmarkedet (og da påstander om bobler og krakk) som du ikke har noe belegg for...?

 

Det er da veldig lett å anta at du gjør det lille du kan for å skape skrakkstemning fordi du har tenkt å komme inn på boligmarkedet selv om ikke alt for lenge.

 

Tilbake til saken: Jeg har ikke registrert at det er skjedd noe i norsk økonomi nylig som innebærer at vi må belage oss på prisfall. Det eneste kunne være DNBs renteprognoser. DNB har estimert at vi vil få renteoppgang. Dette er naturlig nok egnet til å drive prisene ned.

 

Om en evt. renteoppgang kan kompensere for økt trykk mot sentrale områder - slik at man faktisk får et fall - er vel likevel ikke gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da veldig lett å anta at du gjør det lille du kan for å skape skrakkstemning fordi du har tenkt å komme inn på boligmarkedet selv om ikke alt for lenge.

 

Tvert i mot, jeg sitter godt i det med to leiligheter i Oslo og to leiligheter og snart to til i "utlandet" dere andre pottitter er for feige til å ta sjansen på å flytte til. Så det kan du bare glemme.

 

Faktum er at alt utenom A-vare ligger lengere enn før og når statistikkene kommer ut senere, så blir det full krisestemning. Du må gjerne fortsette å fornekte sannheten.

Lenke til kommentar

 

Tvert i mot, jeg sitter godt i det med to leiligheter i Oslo og to leiligheter og snart to til i "utlandet" dere andre pottitter er for feige til å ta sjansen på å flytte til. Så det kan du bare glemme.

 

Faktum er at alt utenom A-vare ligger lengere enn før og når statistikkene kommer ut senere, så blir det full krisestemning. Du må gjerne fortsette å fornekte sannheten.

 

Utsagn som "Faktum er at.." bør helst belegges med et eller annet. Ellers er det liten grunn til å tro at du sitter med "sannheten". Det er nok av nisser som synser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tvert i mot, jeg sitter godt i det med to leiligheter i Oslo og to leiligheter og snart to til i "utlandet" dere andre pottitter er for feige til å ta sjansen på å flytte til. Så det kan du bare glemme.

 

Faktum er at alt utenom A-vare ligger lengere enn før og når statistikkene kommer ut senere, så blir det full krisestemning. Du må gjerne fortsette å fornekte sannheten.

Jeg har motsagt folk som deg i ti år nå, og hatt rett hele tiden.

 

Dere vil muligens få rett en eller annen gang, men hva får deg til å tro at dere vil få rett akkurat nå? Jeg ser det som sannsynlig at prisene vil flate litt ut, kanskje til og med et lite fall over tid, men krakk? Ikke de første årene i hvert fall.

 

Det som derimot skremmer meg, er at den økonomiske politikken som den påtroppende regjering planlegger å føre, ligner skummelt mye på den økonomiske politikken som førte til jappetiden og det påfølgende boligkrakk, bankkrise og arbeidsledighet på slutten av 80-tallet. Men det er fortsatt noen år frem i tid til det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...