Gå til innhold

Salget av SSD-er eksploderer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde forventet at SSD salget skulle ta av for flere år siden, så feil kan man altså ta.Bare tåpelig å utstyre mobile enheter med snurredisk.

 

Husker faktisk ikke hvilken mobil det var, men for kanskje 10 år siden hadde jeg en svær nokia med en harddisk. Den var tung! Og det var hele 4 giga!

Lenke til kommentar

Meg i 2001: "Solid State Disk"? Hah! Flash teknologien er kun brukbar til minnekort. Skulle kjøpe et slikt stort 32MB minnekort til kameraet. Måtte ut med sju hundre kroner! Ikke bare er det langt tregere til filoverføring enn harddisken, det er også langt mindre holdbart. Flashminne blir for dyrt og tregt til noen gang å bli relevant i en harddisk. Nei, vi kommer nok til å bruke snurredisker i all overskuelig fremtid.

 

"I fremtiden vil vi ha lynraske harddisker på størrelse med kredittkort!" Ja pluss svevebiler og månebaser. Dream on...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde forventet at SSD salget skulle ta av for flere år siden, så feil kan man altså ta.

 

Bare tåpelig å utstyre mobile enheter med snurredisk.

 

Sålenge det er 10 ganger så dyrt som HDD (fortsatt), så er det ikke så rart at det har tatt litt tid. HDD har jo dessverre stagnert noen år nå, håper de skjerper seg litt der, er nok endel år til SSD er aktuelt til masselagring.

 

AtW

Lenke til kommentar
Meg i 2001: <..> Nei, vi kommer nok til å bruke snurredisker i all overskuelig fremtid.

Du hadde helt rett den gangen. (Overskuelig fremtid var og er fortsatt ca 3 år i IT-bransjen)

 

Folk burde bli flinkere til å ha en romslig NAS hjemme og privat "sky" tilgjengelig fra alle sine dingser med flashminne/SSD:

- telefonen med sitt flashminne

- nettbrettet med sitt flashminne

- bærbare PC-er med sine SSD-er

- HTPC-en med sin SSD

- Stasjonære PC-er med sine SSD-er

 

.. og selvsagt mulighet for å ta backup til NAS man har stående et fysisk annet sted enn den første.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt
Jeg hadde forventet at SSD salget skulle ta av for flere år siden, så feil kan man altså ta.Bare tåpelig å utstyre mobile enheter med snurredisk.
Husker faktisk ikke hvilken mobil det var, men for kanskje 10 år siden hadde jeg en svær nokia med en harddisk. Den var tung! Og det var hele 4 giga!

 

Nokia N91 :) God gammel traver det ja, men makan til batterisluk :p Den kom faktisk så sent som i 2006.

Lenke til kommentar

At noen kan vurdere å kjøpe en bærbar (eller noe bærbart) med vanlig 2.5" HDD og ikke SSD er for meg totalt uforståelig. En ting er at SSD gir mye høyere fart, en annen er at utstyret tåler en trøkk og kan flyttes når den er på, noe som ofte går dårlig med HDD.

 

Kjøpte en Western Black 750 2.5" for cirka 3 år siden, den kosta en tusenlapp. For den prisen hadde jeg fått en SSD på sikkert 32 gb, som hadde vært verdiløs i dag. HDD-en er fortsatt fultt brukbar.

Syns du det var et vanskelig valg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Overskuelig fremtid var og er fortsatt ca 3 år i IT-bransjen)

Hvorfor mener du det?

 

For min del syns jeg det varierer veldig etter hvilket segment av IT-bransjen det er snakk om.

Også varierer det veldig etter hva slags kunnskapsnivå vedkommende som uttaler seg har.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvor mange GB SSD er solgt? Hvordan er dette fordelt på SLC, MLC og TLC? Hvor mange GB snurredisk er solgt? Fordelt på SATA, SAS og FC? Hvor mye innen 5K, 7K, 10K og 15K?

Lenke til kommentar

Kjøpte en Western Black 750 2.5" for cirka 3 år siden, den kosta en tusenlapp. For den prisen hadde jeg fått en SSD på sikkert 32 gb, som hadde vært verdiløs i dag. HDD-en er fortsatt fultt brukbar.

Syns du det var et vanskelig valg?

 

Tre år med rask eller treg disk er vel et mer relevant spørsmål enn hva man sitter igjen med etterpå. 3 år gammel datautstyr er ikke verdt mye i kroner og øre uansett. En ssd på 32 GB kan fint brukes som cache disk, eller i raid med flere andre.

Lenke til kommentar
At noen kan vurdere å kjøpe en bærbar (eller noe bærbart) med vanlig 2.5" HDD og ikke SSD er for meg totalt uforståelig. En ting er at SSD gir mye høyere fart, en annen er at utstyret tåler en trøkk og kan flyttes når den er på, noe som ofte går dårlig med HDD.
Kjøpte en Western Black 750 2.5" for cirka 3 år siden, den kosta en tusenlapp. For den prisen hadde jeg fått en SSD på sikkert 32 gb, som hadde vært verdiløs i dag. HDD-en er fortsatt fultt brukbar.Syns du det var et vanskelig valg?

 

Og fortsatt like treg som den var den dagen du kjøpte den. Er flere grunner til at maskiner idag føles omtrent like raske som de maskinene vi brukte for 8 år siden. Og det er ikke bare pga Mhz racet som er over. Snurredisken har vært den desidert største flaskehalsen hele dette århundre.

 

Takk gud for SSD! Og enda bedre at de beveger seg vekk fra SATA

Lenke til kommentar

Tre år med rask eller treg disk er vel et mer relevant spørsmål enn hva man sitter igjen med etterpå. 3 år gammel datautstyr er ikke verdt mye i kroner og øre uansett. En ssd på 32 GB kan fint brukes som cache disk, eller i raid med flere andre.

Den ble kjøpt for og brukes i en bærbar PC på reise. Kravet var at den skulle romme minst 30 filmer på 4.5 gb hver, samt OS og programmer. Valget var ganske åpenbart. Det har dog skjedd mye de siste tre år, men til lagring er det ingen grunn til å velge SSD.

 

Og fortsatt like treg som den var den dagen du kjøpte den. Er flere grunner til at maskiner idag føles omtrent like raske som de maskinene vi brukte for 8 år siden. Og det er ikke bare pga Mhz racet som er over. Snurredisken har vært den desidert største flaskehalsen hele dette århundre.

 

Takk gud for SSD! Og enda bedre at de beveger seg vekk fra SATA

 

Det er litt overdrivelse ute og går her nå, og det vet du selv også. Det er greit med en SSD, men det er ikke noe sånn halleluja stemning over det.

Hovedsaklig oppstart av os og programmer man merker det, får ikke en dritt bedre spillytelse. Kun kortere loading (som var kort fra før av).

 

Hvordan er levetiden på en SSD nå da? Sånn seriøst?

Har en 6 år gammel Seagate Momentus 2.5" som snurrer like fint enda. 24/7 over 2 år nå.

Samt flere andre 3.5" disker som bikker 10 år.

SSD ser ut til å ha høy feilrate, særlig de laget i den trange fødselen.

Lenke til kommentar

Og fortsatt like treg som den var den dagen du kjøpte den. Er flere grunner til at maskiner idag føles omtrent like raske som de maskinene vi brukte for 8 år siden. Og det er ikke bare pga Mhz racet som er over. Snurredisken har vært den desidert største flaskehalsen hele dette århundre.

 

Takk gud for SSD! Og enda bedre at de beveger seg vekk fra SATA

 

Største flaskehalsen for hva? Ikke for spillingen min. Ikke for surfingen min heller, ei heller når jeg encoder film.

 

AtW

Lenke til kommentar
(Overskuelig fremtid var og er fortsatt ca 3 år i IT-bransjen)
Hvorfor mener du det?For min del syns jeg det varierer veldig etter hvilket segment av IT-bransjen det er snakk om.Også varierer det veldig etter hva slags kunnskapsnivå vedkommende som uttaler seg har.

 

Det er så enkelt som at selve teknologien for dagens SSD ikke fantes før i tidligst 05/06.. Så sprøyt at det kommer ann på hvem som prater/segment av IT-bransjen. Selv om nasa har en egen modul bygget opp av DDR brikker med egen strømforsyning betyr ikke dette overhodet at dette er en SSD.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Western Black 750 2.5" for cirka 3 år siden, den kosta en tusenlapp. For den prisen hadde jeg fått en SSD på sikkert 32 gb, som hadde vært verdiløs i dag. HDD-en er fortsatt fultt brukbar.

Syns du det var et vanskelig valg?

For 4 år siden så kjøpte jeg en Intel G2 160 GB SSD. Den er fullt brukbar i dag, yter topp, er fortsatt verdt noe og har spart meg for masse tid, og kanskje hindret meg i å oppgradere (pga ytelsesforbedringene). Den har gått i forskjellige PCer (bærbare som stasjonære) som jeg har hatt, og et av mine beste datakjøp.

 

En solid investering som har gitt mer enn den kostet, i hvert fall om jeg sammenligner mot andre datadeler som koster mer og gir mindre.

 

Valget var for meg lett, og angrer ikke. Valget i dag er derimot enda enklere

 

Edit: SSDer har fantes i mange herrens år, og etter hva jeg kan se av hva en SSD per definisjon er, så bør det inkludere flashminne som minnepennen min (på 128 MB) for sikkert 10 år siden eller noe slikt. (RAM derimot er ikke SSD)

Så problemet var ikke eksistensen til SSD på den tiden, men heller det faktum at markedet over et par år frem i tid vil være så usikkert at usikkerheten overgår sannsynligheten for at en gitt teknologi får gjennombrudd.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Største flaskehalsen for hva? Ikke for spillingen min. Ikke for surfingen min heller, ei heller når jeg encoder film.

 

AtW

Dette skjønte jeg heller ikke, er vel mest propaganda for å disse snurredisker, noe som er ganske latterlig.

 

For 4 år siden så kjøpte jeg en Intel G2 160 GB SSD. Den er fullt brukbar i dag, yter topp, er fortsatt verdt noe og har spart meg for masse tid, og kanskje hindret meg i å oppgradere (pga ytelsesforbedringene). Den har gått i forskjellige PCer (bærbare som stasjonære) som jeg har hatt, og et av mine beste datakjøp.

Den kostet vel en ganske så pen sum den gangen også vil jeg tro? Rundt 4 tusen tipper jeg.

Men var jo egentlig ganske banebrytende også. For min del ble det for dyrt i forhold til nytte den gangen, men mye skjer på dette markedet.

Når tror du SSD vil stagnere på fart og kapasitet sånn som HDD gjorde for et par år siden?

Lenke til kommentar

Største flaskehalsen for hva? Ikke for spillingen min. Ikke for surfingen min heller, ei heller når jeg encoder film.

 

AtW

 

Du kan jo starte opp en rimeligere bærbar fra Elkjøp full av bloatware og så si hvordan du opplever den generelle ytelsen på den. Hadde den vært noe helt annet med en SSD innabords? Ja vil tørre og påstå det. Hva enkelte guru'er her inne klarer å presse ut av en snurredisk med en minimal OS installasjon og kun det absolutte nødvendige av prosesser kjørende er ikke i samsvar med hva mannen i gata opplever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...