Gå til innhold

Nå tester Japan 4K-TV, som første i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får snart 8 ganger så bra bilde som deg.

Nøyaktig 9 ganger bedre, dersom man regner Mp som et direkte og lineært mål på bildekvalitet.

 

(3840*2180) / (1280*720) = 9

 

Jeg synes fps er den største hemskoen til dagens videofilmer og er fristet til å regne fps som et mål på bildekvalitet. Det står ikke oppgitt noe fps på det nye systemet, men jeg blir ikke overrasket om det med denne målemetoden blir null kvalitetsøkning.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om du er misunnelig kan du trøste deg med at den skyhøye oppløsningen er rimelig bortkastet om du har en vanlig stue, og en TV på under 80 tommer.

Så vidt jeg kan se mener de at 80" Ultra HD er verd det med med kortere enn 3,2 meter sitteavstand og ganske gjennomsnittlig (såkalt 20/20) syn.

 

Har man derimot godt syn (f.eks 5/20 eller 10/20) kan det være verdt det på lengre avstander og/eller mindre skjermer.

 

Vel og merke på statiske bilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Får snart 8 ganger så bra bilde som deg.
Nøyaktig 9 ganger bedre, dersom man regner Mp som et direkte og lineært mål på bildekvalitet.(3840*2180) / (1280*720) = 9Jeg synes fps er den største hemskoen til dagens videofilmer og er fristet til å regne fps som et mål på bildekvalitet. Det står ikke oppgitt noe fps på det nye systemet, men jeg blir ikke overrasket om det med denne målemetoden blir null kvalitetsøkning.

 

Mer nøyaktig 27.25.

(3840*2180) / (640*480) = 27.25

 

Sitter fortsatt med gammel viasatmottaker. Har ikke tenkt å bytte, siden jeg ikke ser så mye på tv.

 

Jeg er 250% enig når det gjelder FPS. 1080p er godt nok i dag, men lav fps er absolutt ikke det.

Lenke til kommentar

For 90% av norges befolkning er jo dessverre DVD "bra nok".....

 

Ja, dessverre er det slik.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan nordmenn klarer å ha så små krav til bilde- og lydkvalitet.

 

Et BluRay system og en TV som gir grei kvalitet er ikke akkurat dyrt. Og det er heller ikke vanskelig å sette seg inn i forskjellen på SD og HD hva TV-kanaler angår, og hvor stor forskjell det faktisk er.

 

Haugevis av nordmenn som ikke ønsker å oppgradere til HD dekoder, selv om de fåes til 1 krone. For da må de jo tross alt KOBLE OM 2 HELE KABLER :p Latterlig...

 

MEN, en bil til 700 000kr ønsker de å slite med å betale ned på i de neste 5 årene. Bare fordi den har 163hk istedenfor 115hk :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg som "nettopp" har begynnt å kjøpe blurays.. Etter flere år med nedlasting og brenning av dvd-r, bestemte jeg meg for å ta steget til bluray rip. Ny filminterresert kjærring hadde en viss innvirkning på meg, og jeg begynnte å kjøpe filmene jeg likte. Og nå ser det ut som jeg må kjøpe de på nytt, for litt bedre bildekvalitet... Tror jeg piratkopierer til de er ferdig med utviklingen, dette blir dyrt i lengden...........

 

 

 

Ja, dessverre er det slik.

Jeg klarer ikke å forstå hvordan nordmenn klarer å ha så små krav til bilde- og lydkvalitet.

Et BluRay system og en TV som gir grei kvalitet er ikke akkurat dyrt. Og det er heller ikke vanskelig å sette seg inn i forskjellen på SD og HD hva TV-kanaler angår, og hvor stor forskjell det faktisk er.

Haugevis av nordmenn som ikke ønsker å oppgradere til HD dekoder, selv om de fåes til 1 krone. For da må de jo tross alt KOBLE OM 2 HELE KABLER Latterlig...

MEN, en bil til 700 000kr ønsker de å slite med å betale ned på i de neste 5 årene. Bare fordi den har 163hk istedenfor 115hk

 

Forskjellige interresser kalles det. De legger igjen pengene helt andre steder enn lyd-og-bilde-horene som må ha det siste av det siste på markedet. Og mistanken min heller mot at de tenker: "Hei, hvorfor skal _jeg_ ha dette?"

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Får snart 8 ganger så bra bilde som deg.
Nøyaktig 9 ganger bedre, dersom man regner Mp som et direkte og lineært mål på bildekvalitet.(3840*2180) / (1280*720) = 9Jeg synes fps er den største hemskoen til dagens videofilmer og er fristet til å regne fps som et mål på bildekvalitet. Det står ikke oppgitt noe fps på det nye systemet, men jeg blir ikke overrasket om det med denne målemetoden blir null kvalitetsøkning.

 

Hei, det har du helt rett i, takk for rettingen.

 

Lenke til kommentar

Hvis man tar dette diagrammet bokstavelig må det bety at du har langt dårligere enn gjennomsnittlig 20/20 syn og ikke bruker noe for å korrigere det. I så fall vil jeg anbefale en tur til optikeren og sette av penger til briller/linser før man vurderer så stor og høyoppløst skjerm.

 

En liten uhøytlidlig test her. Jeg ser enkeltpiksler på en avstand som tilsvarer 5 meter med 80" FullHD og 2,5m med UltraHD 80". Ikke plagsomt pikselert, men jeg sjelner likevel enkeltpikslene. Halverer jeg avstanden begynner det å bli plagsomt pikselert.

Lenke til kommentar

Hvis man tar dette diagrammet bokstavelig må det bety at du har langt dårligere enn gjennomsnittlig 20/20 syn og ikke bruker noe for å korrigere det. I så fall vil jeg anbefale en tur til optikeren og sette av penger til briller/linser før man vurderer så stor og høyoppløst skjerm.

 

En liten uhøytlidlig test her. Jeg ser enkeltpiksler på en avstand som tilsvarer 5 meter med 80" FullHD og 2,5m med UltraHD 80". Ikke plagsomt pikselert, men jeg sjelner likevel enkeltpikslene. Halverer jeg avstanden begynner det å bli plagsomt pikselert.

 

Så du mener at hvis du sitter 1 meter fra en 30 tomers skjerm så ser du punktene på skjermen ?

Så vidt jeg vet så har hver støyskjerme en anbefalt se avstand av flere årsaker

En av dem er at man synes at bilde blir for kornete p.g.a pixel tettheten.

Da er det besynderlig at der vil presse den grensen

 

jeg har kanskje dårlig syn ( ja jeg må bruke briller når jeg kjører bil) men ikke så dårlig som du påstår

Den meteren jeg snakke om var egentlig met for lit mindre skjermer en 80 tommer ,samt ønsket om hvor nært man vil sitte

likevel så synes jeg det er merkelig at man skal sitte 1 meter fra en 80 tommers skjerm og krever pixelrtethet deretter

 

De fleste sitte langt fra skjermen

Alt dette bare fordi man vil sitte 1 meter fra en 80 tommers skjerm med 4k oppløsning eller mere.

 

Nå vet jeg ikke hvem som krever dette men likevel

det blir lit merkelig når man krever f

først ekstra høy oppløsning på skjerme

så de samme på filmer slik at avspillingsutstyret må oppgraderes enda en gang

og så kommer kravet om at også tv sendingene skal være slik

 

Rart at dette komme fra Japan nå alle bor så trangt der

men det er vel at de at de ønsker seg hele videovegger

 

Et annet punkt med dett er at man først krever "god" infrastruktur og så kreves det at infrastrukturen skal unytten maksimalt men da holder det ikke slik at den må oppgraderes på nytt , før det hele gjentaes

Lenke til kommentar

Har sett 4k 55" up close and personal og den som ikke ser forskjell på den og en 1080p skjerm trenger briller. Statiske bilder er det en enorm forskjell på, men selv med bare å upscale vanlig bluray er forskjellen stor. Så er jo ethvert sanseinntrykk subjektivt så om DVD er ok, da er 4k fullstendig overkill :-)... Men, gleder meg til å se på sony's 55" 4k tv når den blir å finne i sony store.

Lenke til kommentar

Nøyaktig 9 ganger bedre, dersom man regner Mp som et direkte og lineært mål på bildekvalitet.

 

(3840*2180) / (1280*720) = 9

 

Jeg synes fps er den største hemskoen til dagens videofilmer og er fristet til å regne fps som et mål på bildekvalitet. Det står ikke oppgitt noe fps på det nye systemet, men jeg blir ikke overrasket om det med denne målemetoden blir null kvalitetsøkning.

 

Dette er helt sant.

 

Med mindre videoene vises med 50+ bilder i sekundet vil man ENTEN oppleve en flimreeffekt når det er bevegelse, eller en "tracer-effekt" hvor kvaliteten på bildet blir degradert for å fjerne flimringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...