Gå til innhold

Denne lille boksen kjører to SSD-er i tandem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja ideen er jo god men føler at de kanskje bommer litt.

Om de ønsker seg dette som et mainstream produkt tror jeg nok de bommer på mSATA. Pga pris og tilgjengelighet. 2 x 2.5" SSD ville latt kundene velge bredt i hvilke SSD'er de kjøper. Det vil også gitt større valgfrihet mtp kapasitet og ikke minst pris.

 

Men klart det er sikkert endel som ønsker en kjapp liten dings som tar lite plass og er villig til å betale prisen. Er jo kurant mtp redundans, og ikke minst kopiering av fil(m)er etc. :green:

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

RAID 0, striping, betyr at diskkontrolleren automatisk deler data mellom de to diskene.

Forenklet sagt: Når ei fil på 100 MB lagres, deler kontrolleren fila i to deler på 50 KB og skriver til begge diskene samtidg.

Det samme skjer ved lesing.

I teorien går det dobbelt så raskt, men i praksis får man ekstra overhead.

Lenke til kommentar

RAID 0, striping, betyr at diskkontrolleren automatisk deler data mellom de to diskene.Forenklet sagt: Når ei fil på 100 MB lagres, deler kontrolleren fila i to deler på 50 KB og skriver til begge diskene samtidg.Det samme skjer ved lesing.I teorien går det dobbelt så raskt, men i praksis får man ekstra overhead.

 

Er ikke RAID0 beskrevet i artikkelen som økt ytelse?

Og blir det ikke 50MB per disk og ikke 50KB hvis den opprinnelige filen er 100 MB?

Edit: Typo

Endret av dbass
Lenke til kommentar
RAID 0, striping, betyr at diskkontrolleren automatisk deler data mellom de to diskene.Forenklet sagt: Når ei fil på 100 MB lagres, deler kontrolleren fila i to deler på 50 KB og skriver til begge diskene samtidg.Det samme skjer ved lesing.I teorien går det dobbelt så raskt, men i praksis får man ekstra overhead.
Er ikke RAID0 beskrevet i artikkelen som økt ytelse?Og blir det ikke 5MB per disk og ikke 50KB hvisden opprinnelige filen er 100 MB?

50MB... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal sannsynligvis ha to SSD i raid0 i laptopen min når prisene sannsynligvis faller noe nærmere sommeren. En msata og en vanlig 2.5". Ultrabookstandard som krever cache-SSD var en genistrek fra Intel.

 

Denne boksen er forøvrig gansle uinteressant uten esata, selv om USB3 er vel og bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

liten vits med mindre du har en drive som lever data like raskt.

en intern ssd f.eks. men da kan du like gjerne ha en 2.5 ekstern disk med ssd inni.

-for størrelsen blir ca det samme .

Å sammenligne denne med ei minnepenn blir litt feil da.

 

edit: usb -> minnepenn

Endret av _gulo_
Lenke til kommentar

Skal sannsynligvis ha to SSD i raid0 i laptopen min når prisene sannsynligvis faller noe nærmere sommeren. En msata og en vanlig 2.5". Ultrabookstandard som krever cache-SSD var en genistrek fra Intel.Denne boksen er forøvrig gansle uinteressant uten esata, selv om USB3 er vel og bra.

 

Er ikke helt enig. Fotoentusiaster med speilrefleks som driver med HD filming trenger sikkert RAID 1. Er jo en liten ekstra sikkerhet når de er ute i felt.

Lenke til kommentar

Joda, den hart sikkert sine bruksområder og potensielle kundermd et tviler jeg ikke på. Men nå er det veldig mange pc-er rundt om kring uten USB3, men (e)sata finner man tross alt på de aller fleste stasjonære maskiner produsert de siste åtte(?) årene. USB2 er ikke akkurat morro å kopiere ting over.

 

Ser egentlig for meg at fotoentusiastene heller vil ha en ekstern disk til som kan oppbevares et annet sted, enn litt ekstra sikkerhet med raid1. Med tanke på prisen blir det sikkert i tilleg billigere, med tanke på prisen på vablige sata<->usb3-adaptere sammenliknet med hva jeg tipper denne kommer på.

Lenke til kommentar

Joda, den hart sikkert sine bruksområder og potensielle kundermd et tviler jeg ikke på. Men nå er det veldig mange pc-er rundt om kring uten USB3, men (e)sata finner man tross alt på de aller fleste stasjonære maskiner produsert de siste åtte(?) årene. USB2 er ikke akkurat morro å kopiere ting over.Ser egentlig for meg at fotoentusiastene heller vil ha en ekstern disk til som kan oppbevares et annet sted, enn litt ekstra sikkerhet med raid1. Med tanke på prisen blir det sikkert i tilleg billigere, med tanke på prisen på vablige sata<->usb3-adaptere sammenliknet med hva jeg tipper denne kommer på.

Det er derfor det er bra at det kommer enda flere USB 3.0-enheter. Flere og flere maskiner og hovedkort har støtte for dette. Så godt som alle nye produkter har dette. Og de som kjøper denne enheten har nok også oppdatert maskinen eller hovedkortet.
Lenke til kommentar

Det var en merkelig antakelse. Jeg kjenner ingen som oppgraderer laptop og stasjonærmaskin for å koble til en ekstern disk, og jeg kjenner til mange fotoglade mennesker med macbooks uten USB3 som godt kunne tenkt seg en slik på reise. Det er vel heller ikke mange NASer/hjemmeservere som kommer med USB3, og de aller fleste som har en, har en uten. For meg blir det ihvertfall uaktuelt med en ekstern disk som er dyr og tar en permium for ytelse som ikke kommer med esata. Selv har jeg tre maskiner i hus med USB og 3 uten, to av de uten kunne koblet til disken med sata. Hadde jeg vært hos mine forelkdre f.eks., hadde antallet usb3-enheter vært null.

Lenke til kommentar

Men folk flest kjøper ikke en liten boks som støtter to mSATA-enheter i RAID. Du må kunne litt bare for å sette den sammen. Og det er SSD-er man snakker om, det er for spesielt interesserte, relativt sett ettersom folk flest like gjerne hadde kjøpt en ekstern 5400 rpm-disk og andre ikke har dèt en gang. Så jeg synes egentlig ikke det er en merklig antakelse. Jeg oppgraderte min bærbare maskin til USB 3.0 for noen år siden. Det er heller ikke alle som har Macbook. De kjøper nok også gjerne ferdige produkter med Thunderbolt eller noe.

 

Greit nok, de kunne brukt samme løsning som Seagate med sine eksterne harddisker hvor du kan bytte ut basen (USB til SATA-adapter), så kan du sette på en ny modul med Thunderbolt eller FireWire. Har en slik disk selv og må si det er ganske genialt. Får også lett tilgang til SATA-kontaktene uten å ta disken ut av boksen (bryter ikke garantien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...