Gå til innhold

Mac tilbake til USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt mulig det er et element av patriotisme i dette, men jeg tror det like gjerne kan være rent økonomiske argumenter som ligger bak. Teorien om at transport fra Asia har blitt for dyr er mildt sagt tøvete (Sjekket prisene på transport i det siste hvis man skal ha fraktet noen millioner enheter? Dette er peanuts.), men energi er billig i USA, mange arbeidsledige har moderate lønnskrav og kostnadene i Asia stiger raskt.

 

Foreløbig er det Mac-produksjonen som er aktuell; de dyreste produktene, krever ikke enorm mengde arbeidsinnsats, ikke det de selger flest av. Ett perspektiv som kan gi mening her er å se på flyttingen som en risikoreduksjon: ser man fremover i tid at det er ønskelig å flytte mye produksjon hjemover er det ekstremt mye enklere om man allerede har en fabrikk, kompetent arbeidsstokk osv.

 

For øvrig er det rundt 0.02% av Apples børsverdi som skal investeres i denne fabrikken, så det er kanskje ikke verdt å gruble alt for mye over det.

Endret av Euklid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Investere 100 mill USD (570 mill NOK) i produksjonskapasitet for et selskap som skal bruke milliarder på å bygge nytt hovedkvarter og med de resultatene de har er i realiteten bare en vits. Faktisk mer enn en vits, bare et simpelt forsøk på å kunne argumentere for Made i USA, mens selskapet gjennom kreative metoder søker å redusere skattebelastningen i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså jeg skal ikke kritisere Apple for ikke å være innovative, men om de tenker på å få IOS inn i TVen uten Apple TV så er vel dette ganske sent i motsetning til andre konkurrenter? selvfølgelig, det er vel ingen som vet hva Apple tenker på når de sier revolusjonere TVen... Men på en annen side så er det vel ingen TVer som har et ordentlig operativsystem pr dags dato. eksempelvis Android o.l.

Lenke til kommentar

Nei. Uten at jeg har noe stort ønske om å jobbe langs produksjonslinjene i en kinesisk fabrikk tror jeg det skal argumenteres godt for å hevde at forholdene ved FoxConn har vært særlig ille sammenlignet med mye annet; selvmord er alltid en tragedie, men selvmordsraten blant disse fabrikkansatte var faktisk lavere enn gjennomsnittsraten i Kina.

Lenke til kommentar

Apple ønsker overhode ikke å produsere Mac i USA, utspillet er kun et politisk spill der de ønsker å oppnå større støtte i sitt patenttrolleri, PR og subsidier/skattelette.

 

Ved å produsere Mac'en i USA vil det være betydelig lettere å få gjennomslag i de utallige patentrettsakene de til en hver tid har gående der, siden de da regnes som et rent amerikansk selskap og det da handler om amerikanske arbeidsplasser som trues.

Lenke til kommentar

Apple ønsker overhode ikke å produsere Mac i USA, utspillet er kun et politisk spill der de ønsker å oppnå større støtte i sitt patenttrolleri, PR og subsidier/skattelette.

 

Ved å produsere Mac'en i USA vil det være betydelig lettere å få gjennomslag i de utallige patentrettsakene de til en hver tid har gående der, siden de da regnes som et rent amerikansk selskap og det da handler om amerikanske arbeidsplasser som trues.

 

Jeg tror du tar feil. Ikke at ikke det du peker på kan være en fin synergieffekt, men jeg tror hovedmotivasjonen er at Apple har sett at de ved å bruke konkurrenter som partnere styrker dem såpass mye at det begynner å bli et problem. Apples største fordel er ikke design, men at de er verdens beste på supply chain management. Om de lærer opp Samsung godt nok i hvordan de gjør dette blir de sårbare.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det er Apple som flytter produksjonen hjem, eller om dette bare er en PR messig gunstig sideeffekt av at en av deres nærmeste produksjonspartnere Foxconn er i ferd med å outsource en del av sin produksjon til USA på grunn av "økte produksjonskostnader i hjemmemarkedet". Det er i alle fall påfallende at det er ganske nøyaktig en måned i mellom de første rapportene om at Foxconn planlegger å legge ny TV produksjon til LA og Detroit, og at Apple skal flytte produksjonen av en av deres produkter til USA.

 

Som en fotnote er jo ironien i situasjonen uungåelig. Ikke sikker på om jeg hadde tatt dette som gode nyheter hadde jeg vært amerikaner...

Endret av TomasF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...