Gå til innhold

Nå skal harddisken få laser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-5a6f9

Nå sitter jeg med en harddisk på 3 TB og lagrer alle mine bilder og videoer der.

Etter som kapasiteten har økt, har jeg blitt nervøs av natur og sørger for backup av disken - og at denne er oppdatert!

Men jeg føler at vi som tar backup er i mindretall.

Nå når harddisker har blitt så billige, skulle jeg ønske det ble produsert harddisker med innebygd speiling med kontrollere som sa klart fra at alvorlig feil har oppstått på en disk.

Dagens løsning der brukerne selv må spesifisere at de ønsker speiling (og dermed en ekstra disk) gjør at de fleste ikke velger dette alternativet.

Mye pga manglende kunnskaper og mye pga dyrere løsninger.

Lenke til kommentar
Hvordan vil ytelsen bli med denne teknologien?

Hvis du tar en kikk i bakspeilet og ser hva tidligere dobling av platekapasiteten har gjort for ytelsen så har du et godt estimat for hva HAMR gjør når de største harddiskene økes fra 4 til 8 TB.

 

Konkret snakker vi om ca 40% økt sekvensiell hastighet og samme søketider og responstider som før. Siden kapasiteten dobles så vil altså ikke den sekvensielle hastigheten henge helt med når det kommer til rebuild av raid. Rebuild av raid vil ta ca 40% lengre tid enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det er til lagringen i SSD tar igjen snurredisker jeg. Allerede på litt under 2 år har jo markedet gått exponensielt.

 

Om markedet går i samme tempo, sitter vi med SSD'er på 8TB (hvis jeg er veeeldig snill med antall ledd i exp.) om 2 år. Egentlig burde det bli 16 eller 32..

 

Spørs vel, men tviler ikke på at det blir hard konkurranse fra SSD etterhvert.

Lenke til kommentar

"Dagens harddisker er gjerne begrenset til en tetthet på 667 gigabit per kvadrattomme. Det innebærer i dagens situasjon at man ikke får plass til mer data enn 4 TB i en vanlig harddisk."

 

Hvis HAMR-disker ikke kommer før tidligst i 2014, vil vi sitte i minst 2 år med samme HDD-teknologi? Får satse på at de jobber litt med overføringshastigheten på dagens disker. Da er det kanskje mulig å bruke noe annet enn SSD som lagringsplass uten å måtte sitte i 50 år på at noe skal loades/overføres.

Lenke til kommentar

Hva!, Skal de lage harddisker som er basert på Compact Disc. :ohmy:Du skal ha en jævlig treg! harddisk for og være tregere enn Compact Disc.

 

Jeg foreslår at du leser artikkelen, og tenker litt logisk før du begynner å klage. Med mindre du troller, noe jeg tror du egentlig gjør!

 

jeg stusset også lit på dette .

CD ,DVD og BD bruker jo laser for lese og brenne data

Nå man brenne inn data så smelter man jo et "hull" for den ene vit typen ( tror det var for '1')

Likeledes når en RW blir slett så smeltes jo overflaten.

 

Denne gangen varmer de opp området , men hva innebærer "oppvarming" i denne sammenhengen ?

Er det overflaten som blir kjemisk endret av dette ?

 

 

 

 

Forresten så høres det ikke spesielt logisk at en magnetisk overflate skal lagre data tettere bare ved oppvarming.

jeg har egentlig trodd at det var nedkjøling som ga tettere data.

 

lit pussig da det et en kjensgjerning at lav temperatur gir superledere som sikker kunne gi litt rasker HDD ytelse ( men ikke det mekaniske )

 

 

 

Yoshi93: For noen år siden var 500 GB maks det man kunne ha per disk

ikke så mange som trodde at man kom lengre da

 

Man kommer sikkert til å over gå 4Tb begrensning med god margin før man tar denne laser teknikken i bruk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det er til lagringen i SSD tar igjen snurredisker jeg. Allerede på litt under 2 år har jo markedet gått exponensielt.

 

Om markedet går i samme tempo, sitter vi med SSD'er på 8TB (hvis jeg er veeeldig snill med antall ledd i exp.) om 2 år. Egentlig burde det bli 16 eller 32..

 

Spørs vel, men tviler ikke på at det blir hard konkurranse fra SSD etterhvert.

Det stemmer nok ikke helt.

 

SSDer har utviklet seg omtrent slik for typiske kapasiteter og priser:

2006: 16GB SLC 4000kr(+), 16GB MLC 2000kr (max tilgjengelig 32GB)

2008: 32GB SLC 5000kr(+), 32GB MLC 2000kr (max tilgjengelig 80GB)

2010: 64GB MLC 1300kr. (max tilgjengelig 256GB)

2012: 256GB MLC 1300-1500kr, 256GB TLC (guesstimate fra Samsung 840 litt etter landsering) ca 1000-1200kr. (max tilgjengelig 512GB, 1TB mulig)

Guesstimate 2014: 1TB MLC 1000-2000kr, 1TB TLC 800-1500kr. (max tilgjengelig 2-4TB). Git at trenden fortsetter og at markedet ikke har blitt mettet.

Lenke til kommentar

Elgen:

 

- Laseren i DVD-brennere smelter ikke noe, men gjør kjemiske endringer i et lyssensitivt materiale. Omtrent som god gammel foto-film.

 

- HAMR varmer opp et ørlite område, i størrelseorden 0,5 mikrometer. Jeg tipper temperaturen blir kanskje 100 grader celsius i det ørlille punktet. Siden punktet er så ekstremt lite så kjøles det også ned tilsvarende ekstremt fort når lesehodet har passert. Overflaten endres ikke av oppvarmingen alene. Varmen er bare et hjelpemiddel for å "fokusere" lese/skrivehodet. De kalde naboområdene vil ikke påvirkes av magnetfeltet til lesehodet. Kun den veldig lille delen der laseren har varmet opp plata påvirkes av magnetfeltet. Plata er "skrive og lese-sperret" ved normal temperatur og "aktivert" kun der den er oppvarmet.

 

- Nedkjøling og superledere har ingenting med dette å gjøre.

 

- Joda, det var rimelig klart at 500 GB ikke var noen grense. Det har vært noen tekniske revolusjoner på lesehoder opp gjennom tidene, men siden GMR/CMR lesehodene kom på 90-tallet har det bare vært utvikling av disse eksisterende teknologiene i små og mellomsmå trinn, helt frem til nå som HAMR endrer på lesehodeteknikken ganske kraftig.

 

- Ja, jeg regner også med både 5 og 6 TB HDD før HAMR tas i bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva!, Skal de lage harddisker som er basert på Compact Disc. :ohmy:Du skal ha en jævlig treg! harddisk for og være tregere enn Compact Disc.

 

Finnes slikt på markedet allerede, MD disker... og laseren er bare for å varme disken, slik at det bare er der laseren varmer platen som blir magnetisert, slik at man kan pakke data enda tettere, man leser data på samme måte som dagens disker.

Lenke til kommentar

Hva!, Skal de lage harddisker som er basert på Compact Disc. :ohmy:Du skal ha en jævlig treg! harddisk for og være tregere enn Compact Disc.

 

Finnes slikt på markedet allerede, MD disker... og laseren er bare for å varme disken, slik at det bare er der laseren varmer platen som blir magnetisert, slik at man kan pakke data enda tettere, man leser data på samme måte som dagens disker.

Så de skal varme platen slik at metallet utvider seg og på den måten få lagre mer på disken?.

 

Problemet med det er at disken må være varm og utvidet for å slå på PC slik at pc ikke mister data under oppstart,

Å for å løse dette problemet så må harddisken varmest opp før oppstart, Som kan føre til tregere oppstart. :hm:

 

Og det kan føre til at PC må ha mer kjøling som kan få PC til og bråke mer. :shrug:

Lenke til kommentar

Synes i alle fall dere kunne oppgitt størrelser i enheter som blir brukt i Norge. Terabit per kvadrattomme sier ikke så mye til en gjennomsnittlig nordmann =/http://www.wolframalpha.com/input/?i=1.5+terabits+per+square+inch+in+terabytes+per+m%5E2

 

Med tanke på at harddiskstørrelser alltid oppgis i tommer ser jeg ikke helt hvordan dette skal forvirre noen som har interesse av å lese nyheter om datamaskonkomponenter. Vi har 2.5 tommers disker og 3.5 tommers disker. Ikke 6,35 cm disker og 8,89 cm disker.

En kvart tomme er akkurat en fjerdedel av en tomme, ingen vits i å konvertere til en enhet som er ulik den som blir brukt som standard.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...