Gå til innhold

Test: Eizo Foris FS2333


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som klager på 16:9 og vil ha 16:10 skjermer, kan dere forklare problemet med 16:9 formatet?

Først og fremst at de har kuttet 120 linjer med pixler i høyden, slik at man får plass til mindre informasjon på skjermen. Det er stor forskjell på 1200 linjer og 1080 linjer, og man har ikke engang fått noen pixler i bredden.

 

I tillegg er det slik at de fleste av oss vil ha mer nytte av ekstra informasjon i høyderetning, sammenliknet med bredderetning. Personlig synes jeg 4:3 (1600x1200) var et utmerket format, og hadde ingen problemer med 5:4 heller (1280x1024)...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere som klager på 16:9 og vil ha 16:10 skjermer, kan dere forklare problemet med 16:9 formatet?

 

Noen av oss bruker skjermen til mer enn film. 120px i høyden utgjør ganske mye arbeidsplass.

 

Mot ingen svarte striper ved filmvisning-argumentet: Filmer er jo ofte i kinoformat, så striper blir det uansett. Da tar jeg heller mer arbeidsplass. Film er best på stor skjerm uansett (40''+)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når skjermen er på størrelse 24 tommer eller større, så foretrekker jeg 16:9 som format, også til arbeidsbruk.

 

Skjermstørrelsen har lite eller ingenting å si, men med høyere oppløsning kan 16:9 være brukbart. Jeg har en 24" med 2560x1440 som er helt grei, men ville aldri byttet vekk min gamle 20" 1600x1200 med en 24" full HD selv om jeg fikk den gratis.

Lenke til kommentar

Greit at en av skjermprodusentene har knotet seg til å få ett IPS panel med raskere respons.

Dessverre henger resten av teknologien etter, for eksempel mangel på displayport noe som begynner å bli ett problem med en del av skjermkortene der ute.

I tillegg så er det bare 60 Hz og ikke 120 Hz, slik som markedet legger seg idag, så vil ikke gamere handle en 60 Hz skjerm annet enn om det absolutt var nødvendig, noe denne ikke kan skjemte med.

 

 

Årsaken er at skjerm produsentene har vell lite konkurranse og ønsker å selge ut gammel teknologi før de setter ny teknologi ut i butikkene.

Dette resulterer i at skjerm markedet nesten står stille sammenlignet med resten av hardwaren noe som er uheldig, spesielt nå som VGA porten synger på siste verset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...