Gå til innhold

- Sverige er best på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette dreier seg om nettets infrastruktur, regulering og kunnskap av nettet, tilgjengelig innhold, bruken av nettet, politisk betydning, økonomisk betydning og sosial betydning."

 

Sverige har ett veldig bra nett med fiber i hver leilighet og 4G på de fleste steder. Men fritt er internet ikke lenger. Söker jeg etter videoer så dykker det av og til opp att de ikke er tilgjengelig i mitt land. Deling av filer er ikke hva det var 10-15 år siden. Deler av internet har blitt bundet til apper der du må ha en mobiltelefon av merke android eller apple. Overvåkning er gått langt over styr, USA på andre plass er ikke seriöst...

 

Så til mitt spörsmål: Hvor ble det av Korea og Japan?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hva tror du? Er det treg utbygging i Norge som har skylden for at vi er på syvende plass? Eller er du kanskje helt fornøyd med tingenes tilstand?"

 

Her får jeg et distinkt inntrykk av at et premiss for spørsmålet er at videre utbygging av internettkapasiteten og økt internettbruk vil være nærmest utelukkende et gode. Er ikke det en premiss som burde diskuteres og ikke tas for gitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som ødelegger mye for utviklingen i norge som jeg har inntrykk av er at nettleverandøren fortsetter å levere samme dårlig linje over lang tid hvis man ikke er aktiv å sjekekr selv om det er mulig å få noe bedre. Man kan i værste tilfelle fortsette å betale på en dårlig adsl linje selv om du egentlig for lengst kunne hatt noe langt bedre til samme eller bedre pris. Det er litt for slapt av selskapene syns jeg. Selv sjekker jeg hver sommer om det er mulig å få bedre hastighet og helst synkront til samme pris

Lenke til kommentar

Grunnen til at norge er nede på 7'ende plass er at vi har veldig mange utkantstrøk som har fått internett, men da bare 1-2mbit som maks hastighet..å bygge fiber i utkantsstrøka er uaktuellt, så inntil mobilt bredbånd med mer enn 10mbit blir den nye "standarden"..så vil norge slite med å matche land som har en lettere geografisk oppbygning.

Lenke til kommentar

Storbritania på tredde plass? Storbritania er kjent som en av de værste landene for internett i streaming communitiet, det er faktisk så ikke at "storstreamere" som dApollo flyttet til Sverige fordi mulighetene er for dårlige i Storbritania...

 

Tror det er snakk om tilgjengelighet, i Storbritannia har de tilgang på høye hastigheter, men til ekstreme priser..Så de fleste sitter med råtne linjer pga. prisen.

Lenke til kommentar

Tragisk artikkel, artikkelforfatter har vel egentlig ikke forstått noe særlig i det hele. F.eks betyr ikke hastighet på nettlinjer særlig mye i denne indeksen, faktisk er bare 6,6 % av indeksen knyttet til fysisk infrastruktur - noe som er grunnen til at f.eks Sør-Korea og Japan kommer et stykke nede på listen. Og når det gjelder fysisk infrastruktur er faktisk båndbredde bare en liten del.

 

Faktorene som indeksen bygger på er som følger: kilde.

 

The Web Index assesses the use, utility and impact of the Web around the world. The Index measures and ranks:

Web readiness: The Index examines the quality and extent of Communications Infrastructure (facilitating connectivity to the Web) and Institutional Infrastructure (policies regulating Web access and skill and educational levels enabling the full benefit of the Web).

Web use: The Index looks both at Web usage within countries (such as the percentage of individuals who use the Internet) and the content available to these Web users.

The impact of the Web: The Index uses social, economic and political indicators to evaluate the impact of the Web on these dimensions. This includes measures of social networks, business internet use and e-participation.

 

"Web readiness" teller 20 %, "Web use" 20 % og "The impact of the Web" 60 %.

 

Hver av disse er bygd opp av en lang rekke delindekseser (indikatorer), http://thewebindex.org/data/all/tree-diagram/, en beskrivelse av indikatorene finner man på http://thewebindex.org/data/all/sources/.

 

Grunnen til at Sverige er på topp er altså ikke tilgang til fiber eller 4G, men faktisk primært internett sin sosiale og politiske innvirkning. Når de da ikke direkte er på hæla når det gjelder fysisk og politisk infrastruktur, så ender de på topp.

 

Norge vil faktisk ikke bedre sin plassering om vi så bygger ut fiber så glasspruten står, men vi vil ta jump oppover om vi fokuserer på digitale tjenester (offentlig og privat), lokalisert innhold, forenkling av regelverk osv.

 

Personlig vil jeg også stille en del spørsmål både til bruk og vekting av indikatorer og hvilke kilder som er brukt. Men dette er et spørsmål som kan stilles til alle slike indekser (undersøkelser). Men ideen bak er god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da bør du kanskje lese de linkene jeg har satt inn. Båndbredde teller marginalt i indeksen, maks 1 - 2 %. Så om hver eneste husstand i Norge hadde hatt 100/100 fiberlinje (eller bedre) og tilgang til 4G hadde vi kanskje (jeg sier kanskje) kommet opp på 8 plass. Mesteparten av indikatorer i denne indeksen går på helt andre forhold, og det er primært der Norge skårer dårlig.

 

Du kan f.eks lese http://www.digi.no/901742/norge-er-en-web-sinke og http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8311117. Men heller ikke her har det virkelig satt seg inn i materien, dvs sammensetningen av indeksen.

 

Og det er ikke mer båndbredde Norge primært trenger for å bli mindre "sinke", det vil faktisk være aldeles feil ressursbruk. Norge trenger å bruke penger på innhold, tjenester (særlig offentlige), kunnskap og forenkling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...