Gå til innhold

Google Analytics kan bli bannlyst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Rent mel i posen" og "du blir sporet uansett" argumenter syns eg er tullete.

 

Eg syns det er forbanna unødvendig å dela person-opplysningene mine uinnvitert. Har i hovedsak ikkje aktivt gått ut for å fjerne innformasjonen som kobler dette navnet og reelle navn om eg har gjort det i fortiden, men det er ein person-opplysning eg har valgt å dela...

 

At sider sliter med å få til ein opt-inn basis for tjenestene deres forundrer meg.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en gang virker det som at Hardware.no sin journalist har gjort hastverksarbeid, leser dere ikke over sakene deres?

 

Det er snakk om bruk av Google Analytics på offentlige nettsider som for eksempel Lånekassen og Skattedirektoratet.

 

Fra første avsnitt på saken fra digi.no:

Datatilsynet har i lengre tid gransket bruken av Google Analytics på nettsidene til Lånekassen og Skattedirektoratet.

Edit:

Fra Aftenposten:

Datatilsynet mener at Lånekassen og Skatteetaten ikke har kontroll på hvordan brukernes IP-adresser behandles.
Endret av HKS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker selv Analytics på mine nettsider og jeg syns det er en fantastisk tjeneste som gir meg mye bra info om besøkende og deres vaner på nettsiden. Hjelper oss enkelt og greit til å forbedre oss hele tiden. Om Thon og Datatilsynet nå kommer å ødelegger tjenesten så blir jeg lettere irritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang virker det som at Hardware.no sin journalist har gjort hastverksarbeid, leser dere ikke over sakene deres?

 

Det er snakk om bruk av Google Analytics på offentlige nettsider som for eksempel Lånekassen og Skattedirektoratet.

 

Fra første avsnitt på saken fra digi.no:

Datatilsynet har i lengre tid gransket bruken av Google Analytics på nettsidene til Lånekassen og Skattedirektoratet.

Edit:

Fra Aftenposten:

Datatilsynet mener at Lånekassen og Skatteetaten ikke har kontroll på hvordan brukernes IP-adresser behandles.

Her er du på bærtur.

Fra aftenposten:

Han understreker at dette gjelder alle offentlige og private organisasjoner som benytter seg av Googles analyseverktøy, men at man har valgt å føre tilsyn med to store statlige aktører som veldig mange må forholde seg.

Altså at jussen er den samme for private og offentlige (det ser man i personopplysningsloven § 3, den angir ingen forskjeller mellom offentlige og private virksomheter), men at de velger å "granske" to store, offentlige virksomheter av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Dette er heller ikke første gangen at Google havner i Datatilsynets søkelys. For en snau uke siden bekreftet Google at de hadde slettet alle de ulovlig innhentede dataene som deres Street View-biler samlet inn i 2010. Google ønsket heller ikke å bestride det varslede overtredelsesgebyret.

 

Det tok vel merkverdig lang tid for de å slette data som de påstod at de ikke var interresert i og at det var en annsatt som hadde "sneket" inn.

 

Bruker selv Analytics på mine nettsider og jeg syns det er en fantastisk tjeneste som gir meg mye bra info om besøkende og deres vaner på nettsiden. Hjelper oss enkelt og greit til å forbedre oss hele tiden. Om Thon og Datatilsynet nå kommer å ødelegger tjenesten så blir jeg lettere irritert.

 

Personlig mener jeg at min rett til privatliv er større en din rett til å ha en enkel jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Personlig mener jeg at min rett til privatliv er større en din rett til å ha en enkel jobb.

Ønsker du ikke å utlevere surfevanene dine, er det grep du kan gjøre. Det enkleste er å installere en egen plugin, for eksempel Ghostery.

eller Do Not Track + (http://www.abine.com/dntdetail.php). Værre er det ikke.

 

Edit;

Dessuten, med en track blocker, så sparer du en masse sekunder fordi nettsidene kommer kjappere opp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Fordi Google er syndebukken i dette tilfellet, som så så mange ganger før når det gjelder personvernproblematikk.

 

Det er akkurat denne logikken som er problemet her. Google får skylden fordi de har vært i problemer før, mens Facebook (som forøvrig datatilsynet ironisk nok linker seg opp mot ved "share-buttons") gjør akkurat det samme men går glatt forbi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Google ble hakket verre med Google+, før det var Analytics relativt uskyldig. Nå kan de i teorien koble person mot trafikk. Facebook har kunnet gjøre det (og gjør det nok også) lenge siden de jo har hele internett registrert med navn og adresse, samtidig som omtrent alle nettsider har en form for facebook-kode kjørende.

 

Google Analytics er i seg selv en glimrende tjeneste som gjorde den tradisjonelle analysen av besøk på serveren overflødig. Det er for øvrig ingenting i Analytics grensesnitt som gir bort noe informasjon du ikke allerede legger igjen på de forskjellige webserverene du besøker. Både bedrift og bruker må imidlertid stole på at Google ikke gjør noe ulovlig med dataene. Som vi må stole på at bankene ikke har ett sentralt hemmelig register der alle transaksjoner kan spores tilbake til hvilke varer som ble handlet hvor og når.

 

Har ikke sett altfor nøye på datatilsynets sider, men det ser ut som facebook/twitter etc er hardkodet og ikke henter kode/bilder fra Facebook/eksterne servere. Da legger ikke siden igjen spor ved besøk og du velger selv om du vil legge igjen slike spor ved å selv trykke på knappene.

 

Av samme grunn er Piwik ukontroversielt. Det jobber mot nettstedets egne servere og data lagres ikke hos en ekstern partner, så nettstedet har hele tiden kontroll (eller bør ha kontroll) på dataene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datatilsynet bruker forøvrig Piwik.

 

http://piwik.org/

 

Det er et glimrende alternativ, som på enkelte områder faktisk er bedre enn Google Analytics.

 

Det viktigste er at du faktisk kan ha kontroll over dataene og således kan fortelle bruker i en helt annen grad hvordan disse håndteres. Personlig vil jeg faktisk se det som et konkurransefortrinn.

 

Google ble hakket verre med Google+, før det var Analytics relativt uskyldig. Nå kan de i teorien koble person mot trafikk. Facebook har kunnet gjøre det (og gjør det nok også) lenge siden de jo har hele internett registrert med navn og adresse, samtidig som omtrent alle nettsider har en form for facebook-kode kjørende.

 

Google Analytics er i seg selv en glimrende tjeneste som gjorde den tradisjonelle analysen av besøk på serveren overflødig. Det er for øvrig ingenting i Analytics grensesnitt som gir bort noe informasjon du ikke allerede legger igjen på de forskjellige webserverene du besøker. Både bedrift og bruker må imidlertid stole på at Google ikke gjør noe ulovlig med dataene. Som vi må stole på at bankene ikke har ett sentralt hemmelig register der alle transaksjoner kan spores tilbake til hvilke varer som ble handlet hvor og når.

 

Har ikke sett altfor nøye på datatilsynets sider, men det ser ut som facebook/twitter etc er hardkodet og ikke henter kode/bilder fra Facebook/eksterne servere. Da legger ikke siden igjen spor ved besøk og du velger selv om du vil legge igjen slike spor ved å selv trykke på knappene.

 

Av samme grunn er Piwik ukontroversielt. Det jobber mot nettstedets egne servere og data lagres ikke hos en ekstern partner, så nettstedet har hele tiden kontroll (eller bør ha kontroll) på dataene.

 

Piwik kan også settes opp som tjeneste hos ekstern partner, så helt ukontroversiell er vel heller ikke Piwik. Jeg kjører f.eks Piwik for en del nettsteder som hosted tjeneste - og de som bruker meg må da stole på at jeg gjør dette helt korrekt. Men man har langt mer kontroll og reell mulighet til å garantere brukere hvordan data blir håndtert.

 

Du har helt rett i at Google ble hakket verre med Google+. Nå tror jeg ikke de i realiteten har endret policy, potensiell sammenkoblingen ble bare langt mer synlig. Og vi må primært stole på at data håndteres på en god nok måte, og så må vi i tillegg stole på at personvernmyndigheter tar overtramp og uakseptable regler. Bedrifter som Google (og alle andre) har ekstremt mye å tape på å være lemfeldige på dette området, men samtidig er "personinformasjon" sentral for tjenestene/produktene de selger. I realiteten begynner dette å gjelde alle aktører fra Apple til Twitter.

 

Facebook/twitter etc på Datatilsynets sider er bare spesielt kodede linker til facebook etc. Det er en såkalt enveisløsning, og som du skriver så legges det ikke igjen spor i det hele tatt om du ikke trykker på knappen.

 

@hvakrg:

For en som drifter en nettside er statistikk nesten en forutsetning for å kunne vedlikeholde og utvikle nettsidene. Men du har rett i at det er en bruker man også skal ta hensyn til, og man må derfor vurdere metodene man bruker. Klart du har rett til privatliv, men det å gå til en nettside er i realiteten det samme som å gå til "bedriftens" fysiske lokasjon. Da må du faktisk godta at "bedriften" har sine vilkår for at du får komme der. Dog bør det være mer åpenhet om dette. Alle nettsider (trolig over et vist omfang) burde vært pålagt å opplyse om hva de samler inn av informasjon og hvilke verktøy de bruker. Så kunne du selve gjøre valget om du stoler på "bedriften".

 

Jeg tror dette også ville sette press på tjenester som brukes for innsamling av informasjon - fordi å bruke "trygge" tjenester vil kunne bli et konkurransefortrinn.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Må bare legge til at jeg synest det er i overkant paranoid å forby Analytics. Det er mange selskaper vi må stole på i større eller mindre grad, og personlig har jeg ganske stor tiltro til at Google har god sikkerhet og ikke leverer ut data i hytt og pine.

 

En av fordelene med Analytics er også sammenkoblingen til annonsering på Google. Google-annonsering er for veldig mange småbedrifter være eller ikke være, og de som er dyktige på dette bruker Analytics aktivt for å øke effekten. For deg og meg betyr det til slutt større tilbud og lavere priser. Reklame er for meg lite påtrengende i 2012. Å se reklamefinansiert TV er irriterende på ett helt annet nivå.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at min rett til privatliv er større en din rett til å ha en enkel jobb.

Ønsker du ikke å utlevere surfevanene dine, er det grep du kan gjøre. Det enkleste er å installere en egen plugin, for eksempel Ghostery.

eller Do Not Track + (http://www.abine.com/dntdetail.php). Værre er det ikke.

 

Edit;

Dessuten, med en track blocker, så sparer du en masse sekunder fordi nettsidene kommer kjappere opp.

Joda det er greit det, men dette er noe som burde vert opt-in og ikke opt-out, er derfor veldig bra at Microsoft har DNT som default I IE10, og håper andre følger etter, men det gjør neppe Google med Chrome ihvertfall.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...