Gå til innhold

Anmeldelse: Endless Space (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig at denne omtalen dukka opp akkurat i dag...eg sjekkar gamer.no fleire gongar per dag, men denne omtalen fann eg gjennom eit google-søk etter Endless Space. Eg er på utkikk etter eit romstrategispel no, og so langt er alternativa eg har funne:

1. Endless Space

2. GalCiv 2

3. Sins of a Solar Empire

4. Distant Worlds

5. Sword of the stars

 

Kva synest folk her er best? Er der nokon andre eg burde ta med i vurderinga? Eg likar det som står i denne omtalen om kampsystemet, eg likar òg å ha fokus på dei store biletet, og det med kort synest eg verkar spennande. Samstundes likar eg mindre det som står om universet. Eg kunne ha tenkt meg eit spel der utforsking var spennande.

 

God omtale, forresten. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Master of Orion 2 selvfølgelig! :p

(Eneste på lista jeg har spilt er GalCiv2, men vet ikke hva jeg skal si om det. Begynner å bli en stund siden. Fristet til å bruke ord som kjedelig og strømlinjet, men i og med at jeg spilte det en god del så virker det i overkant kritisk.)

 

Endless Space virker interessant, men venter til det blir godtilbud på den. Sommersalg asså...

Lenke til kommentar

Artig at denne omtalen dukka opp akkurat i dag...eg sjekkar gamer.no fleire gongar per dag, men denne omtalen fann eg gjennom eit google-søk etter Endless Space. Eg er på utkikk etter eit romstrategispel no, og so langt er alternativa eg har funne:

1. Endless Space

2. GalCiv 2

3. Sins of a Solar Empire

4. Distant Worlds

5. Sword of the stars

 

Ascendancy (med AI patch!!) er veldig bra. Gammelt da, om det er noe negativt. Spørs om det selges noe sted lenger.... Ser faktisk at det har kommet til IPhone, men gjør seg såklart best på PC! Ellers så er det jo såklart det opplagte svaret Master of Orion 2, som de har på GoG.

 

Fin anmeldelse! Virker småfristende, men ikke noe teknologitre?! Håper du trakk minst en karakter bare av den grunn! :p

Lenke til kommentar

Dessverre så har spillet en del mangler :

 

*AI'en har en tendens til å fokusere på ekspansjon og man får et kappløp om å være først ute til å kolonisere alle planetene.

*AI'en har enorme bonuser.

*Random encounters er vel hovedsakelig pirater som dukker opp så lenge det finnes planeter som ikke er koloniserte.

*Pirater kan tidlig i spillet ha en styrke på 2500 mens du har maks 150 - 200, kombinerer man dette med en Ai som ofte går rett mot deg blir det håpløst.

 

Spillet er underholdende , men jeg personlig greier nok ikke å gi det mer enn feks 5 - 6 , så fort spillet blir patchet ordentlig og det blir litt mer dybde på det så går den nok fort oppover siden spillet har mye bra.

En direkte konkurrent til Sword of the Stars eller andre gode 4x strategispill er det nok ikke per dags dato.

Lenke til kommentar

Jeg spilte ihjel Master of Orion 1 & 2. Så nummer 3 var en GEDIGEN skuffelse. Og så virker det som om sjangeren har vært ganske død siden den gang. Sins of a Solar Empire er jo morro, men savner litt dybde da den er veldig combat-orientert, så kanskje det spillet her er mer for meg? :)

Lenke til kommentar

Fin anmeldelse! Virker småfristende, men ikke noe teknologitre?! Håper du trakk minst en karakter bare av den grunn! :p

Jo, det har _fire_ teknologitrær (se siste bilde i anmeldelsen). Problemet er at det ikke forteller hva de ulike tingene gjør, så det er ikke så lett å vite hva man bør forske på først. Et kryptisk navn com C3 Systems kan være noe veldig viktig - eller noe helt uinteressant. Umulig å vite før du har forsket det frem eller spilt en del ganger (etter noen spill lærer du at det er ganske viktig, da det gir deg anledning til å lage større flåter). Jeg endret litt på teksten for å unngå misforståelser.

Lenke til kommentar
Fin anmeldelse! Virker småfristende, men ikke noe teknologitre?! Håper du trakk minst en karakter bare av den grunn! :p
Jo, det har _fire_ teknologitrær (se siste bilde i anmeldelsen). Problemet er at det ikke forteller hva de ulike tingene gjør, så det er ikke så lett å vite hva man bør forske på først. Et kryptisk navn com C3 Systems kan være noe veldig viktig - eller noe helt uinteressant. Umulig å vite før du har forsket det frem eller spilt en del ganger (etter noen spill lærer du at det er ganske viktig, da det gir deg anledning til å lage større flåter). Jeg endret litt på teksten for å unngå misforståelser.

 

Det er veldig lett å vite hva de gjør siden det står under hver forskningspunkt hva som man kan bygge i solstymet, eller hva slags oppgradering til skip det er etc.

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å vite hva de gjør siden det står under hver forskningspunkt hva som man kan bygge i solstymet, eller hva slags oppgradering til skip det er etc.

Ah, jeg ser det. Problemet mitt er at jeg i praksis ikke kan bruke det høyeste zoom-nivået i forskningsskjermen, på grunn av en bug som gjør at musehjulet ikke virker. Jeg kan zoome inn ved hjelp av slideren på kanten, men ikke flytte meg rundt. Derfor får jeg ikke opp de beskrivelsene under hvert forskningspunkt (annet enn på teknologiene i midten).

 

Jeg presiserte dette i saken nå. Takk for informasjonen.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig ikke anbefale Galactic Civilizations 2. Det beste er nok desverre fortsatt Master of Orion 2.

 

Stardock har gjort mye som er bra med Gal Civ 2, som AI'en, men stemningen og bakgrunnshistorien i spillet er ekstremt unispirert. Det hele føles som en slags parodi som ikke prøver å være morsom engang.

 

Bradley er flink til mange ting, men han har overhode ikke talent for å lage Science Fiction eller Fantasy historier. Det blir bare klisjefylt oppgulp. Jeg er ikke den som syns at historien i kampanjen er særlig viktig for et strategispill, men i Science Fiction og Fantasy så syns jeg bakgrunnshistorien, spillets univers er ganske viktig. (Det jeg mener er at hvis det er en historie så bør den være noenlunde bra, det kan også være  bra å heller la mye være uforklart og heller la spillerens egen fantasi fylle ut det som mangler.) Er det et historisk spill så trenger du ikke det for da bygger du på den virkelige historien.

 

Et godt eksempel på et strategi spill med god bakgrunns historie er Age of Wonders som riktignok er et fantasy spill.

 

Av de turbaserte 4X i rommet spillene så er det ingen som har noe særlig realisme. De spillene som jeg har prøvd er egentlig bedre beskrevet som Fantasy i verdensrommet heller enn Science Fiction.

 

Jeg håper det engang kommer et godt turbasert 4X i rommet spill som har en mer realistisk tilnærming. Virkeligheten er mer fantastisk enn noen fiksjon!

 

Hvis det er noen her som er interessert i å utforske verdensrommet så vil jeg anbefale å ta en titt på:

http://en.spaceengine.org/

 

Et ambisiøst og allerede veldig imponerende prosjekt.

 

Noctis x Celestia x 10 ?

Endret av Mithridates_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd annet enn Sins of a Solar Empire. Dette er jeg dog veldig førnøyd med og passer utmerket til å spille sammen med venner eller online i PVE eller PVP. Er ikke like artig som SP men det er jeg ikke ute etter uansett.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Takk for alle innspel. :) Eg prøvde GalCiv2 for lenge, lenge sidan, men det klarte ikkje å fenge heilt. No har det visst komt ein tilleggspakke sidan den gong, so det kan hende det gjer ting betre. Master of Orion 2 kjøpte eg frå GOG ein gong det var tilbod, og har sovidt spelt det. Det verka absolutt interessant, men sjølv om eg skammar meg litt over å innrømme det, har eg eit lite ønske om noko som er nyare og penare innimellom.

 

Men kanskje eg landar på Master of Orion 2 likevel.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...