Gå til innhold

[Løst] Tatt uten lappen...


PavilionI7

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ble forleden tatt uten lappen rett ovenfor innkjørselen min, kjøre bare fram og tilbake for å trene inn bremseteknikk (Tips av kjørelærer).

Ut av ingen plass kommer det en politibil blinkende, ble selvfølgelig stoppet og ble fortalt at de hadde fått tips om ulovlig kjøring, forbannet være naboene altså. Ble fortalt dette gikk under kjøring uten førerbevis og kan berette meg på en kraftig bot og sikkert sperrefrist, helt forferdelig å bli tatt toppen 40 meter unna huse sitt i en blindvei...

 

Mitt spørsmål er da, er det noe jeg kan gjøre for å unngå sperrefrist, Samfunnstjeneste eller noe lignende, høyere bot? Trenger virkelig lappen da jeg har skole på andre siden av byen!

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lite du får gjort her, dersom du får bot så vil du også få sperrefrist på lappen.

 

Dersom eg ikkje husker feil så er det kun ein måte du kan kjøyre på denne måten du gjorde utan å få straff. Det er dersom du hadde satt opp fysiske sperrer som hindrer andre fotgjengere eller bilister å ta seg inn på området der du held på.

 

 

Har du godtatt bota? Dette er eit viktig moment. Dersom du nekter å vedta bota så blir det rettsak ut av dette, då vil du oppnå enten ei strengare straff eller du vil sleppe straff på grunn av bevisets stilling (tvilsomt dersom du blei observert av vitner og ein politimann).

 

 

Dersom du har maks flaks så har politimannen berre gitt deg ein advarsel slik at du ikkje gjer dette igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Sitter fremdeles og venter på brev.

Det var en full utrykning, så tipper politiet har bevisene sine klar.

 

Men når det gjelder sperrefrist, kan jeg få byttet ut dette med bot/samfunnstjeneste/løfter?

Har aldri hørt om noen som har fått gjort om straffen sin til de du nevner der.

Du får heller bare ta lærdom av det du gjorde.

 

Evt klage på sperrefristen eller noe slikt.

Hvor gammel er du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Sitter fremdeles og venter på brev.

Det var en full utrykning, så tipper politiet har bevisene sine klar.

 

Men når det gjelder sperrefrist, kan jeg få byttet ut dette med bot/samfunnstjeneste/løfter?

 

Du kan glemme å få den omgjort.

Sperrefrist er ikke en del av den vanlige straffeutmålingen men en administrativ ordning politiet administrerer. Du kan søke om forkortet tid. Da tror jeg du søker nærmeste politidistrikt.

Lenke til kommentar

Er jo bare du som er dum hvis du virkelig trenger lappen og gjør sånt her. Du får bare skylde på deg selv at du kjørte ulovlig og dermed må du stå for det du gjorde.

 

Politiet shitter i om du har skole på andre siden av byen!

 

Bra at du ikke traff noen og fikk millioner i erstatninger du og eventuelt fengsel straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan både være uenig og enig med deg.

De fleste som har en scooter/moped/lett stående i garasjen har garantert tatt seg en liten tur gjennom gata si. Jeg derimot, hadde så uflaks denne dagen at naboen tipset politet...

 

Men gjort er gjort, og jeg vil heller høre utfallet og evt. ting jeg kan gjøre enn å høre hvor "dum" jeg var...

 

Uansett, fikk nettopp vite at politiet hadde ringt, de ville gjerne ha et møte med meg.

Noen som har peiling på hva slags møte dette er?

 

Har to veninner som ble tatt uten lappen, de fikk bare et brev om utsettelse..?

Lenke til kommentar

Gratulerer, sperrefrist på seks måneder (og aldri kortere enn til du er atten og et halvt), jfr. vegtrafikkloven pgf 24a. Dette gjelder uavhengig av om du blir straffet for kjøringen, og er ikke noe politiet kan gjøre unntak fra.

 

Politiet kan forkorte sperrefrist fastsatt etter pgf 24a annet ledd (sperrefrist som følge av straffbart forhold man ville mistet førerretten for), men ikke sperrefrist fastsatt etter pgf 24a første ledd (sperrefrist som følge av kjøring uten førerrett).

 

For fremtiden: Gjør slikt på avsperret område i samsvar med trafikkopplæringsforskriften pgf 2-3:

 

§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område

 

På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.

 

 

Og, siden du ble tatt under "øvelseskjøring", en liten snutt fra bestemmelsene om øvelseskjøring i trafikkopplæringsforskriften pgf 2-1 sjette ledd:

 

Person som har sperrefrist for erverv av førerett, jf. vegtrafikkloven § 24a, eller har tapt føreretten eller fått den tilbakekalt, eller har fått førerkortet beslaglagt, jf. vegtrafikkloven § 33 og § 34, må ikke øvingskjøre med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden uten politiets samtykke. For sperrefrist etter vegtrafikkloven § 24a første ledd gjelder dette bare vedkommende klasse.

 

Gratulerer: Du får ikke lov til å øvelseskjøre mer heller, med mindre du får politiets samtykke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan både være uenig og enig med deg.

De fleste som har en scooter/moped/lett stående i garasjen har garantert tatt seg en liten tur gjennom gata si. Jeg derimot, hadde så uflaks denne dagen at naboen tipset politet...

 

Men gjort er gjort, og jeg vil heller høre utfallet og evt. ting jeg kan gjøre enn å høre hvor "dum" jeg var...

 

Uansett, fikk nettopp vite at politiet hadde ringt, de ville gjerne ha et møte med meg.

Noen som har peiling på hva slags møte dette er?

 

Har to veninner som ble tatt uten lappen, de fikk bare et brev om utsettelse..?

 

Du har to venniner som ble tatt, og enda forstår du ikke konsekvenser av det. Hjelpe meg. Uansett hva folk gjør betyr ikke at du MÅ det eller får lov til. Hadde politiet tatt dem å så blir det samme straff.

 

Var vel mer som sto i det brevet som krikkert nevner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan både være uenig og enig med deg.

De fleste som har en scooter/moped/lett stående i garasjen har garantert tatt seg en liten tur gjennom gata si. Jeg derimot, hadde så uflaks denne dagen at naboen tipset politet...

 

Men gjort er gjort, og jeg vil heller høre utfallet og evt. ting jeg kan gjøre enn å høre hvor "dum" jeg var...

 

Uansett, fikk nettopp vite at politiet hadde ringt, de ville gjerne ha et møte med meg.

Noen som har peiling på hva slags møte dette er?

 

Har to veninner som ble tatt uten lappen, de fikk bare et brev om utsettelse..?

 

Du hadde ikke uflaks... Du hadde som andre nevner veldig flaks AT politiet stoppet deg før du faktisk kjørte på noen. Dersom dette hadde skjedd hadde ingen forskikringer dekket skader på bil, osv.. Du kunne og ha ventet deg store erstatninger, fengsel etc....

 

Jeg mener fremdeles at det var helt på sin plass at du ble tatt for dette, desverre så er det veldig mange andre som slipper unna slikt tull.. For det er ekstremt idiotisk gjort om du faktisk trenger lappen.. Å kjøre på offentlig vei, uten ledsager, uten lappen, det er ikke lov. Og ting som ikke er lov straffes..

 

jeg mener at det var totalt idiotisk gjort av deg, ta lærdom ut av straffen du får.. det kunne vært MYE verre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

post-180305-0-42196800-1343063463.jpg

Hei,

 

Ble forleden tatt uten lappen rett ovenfor innkjørselen min, kjøre bare fram og tilbake for å trene inn bremseteknikk (Tips av kjørelærer).

Ut av ingen plass kommer det en politibil blinkende, ble selvfølgelig stoppet og ble fortalt at de hadde fått tips om ulovlig kjøring, forbannet være naboene altså. Ble fortalt dette gikk under kjøring uten førerbevis og kan berette meg på en kraftig bot og sikkert sperrefrist, helt forferdelig å bli tatt toppen 40 meter unna huse sitt i en blindvei...

 

Mitt spørsmål er da, er det noe jeg kan gjøre for å unngå sperrefrist, Samfunnstjeneste eller noe lignende, høyere bot? Trenger virkelig lappen da jeg har skole på andre siden av byen!

 

Takker for svar :)

 

Værsegod.Håper du kan bruke en av disse.

Endret av ArkArk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ja har tatt lærdom av dette, det er klart.

 

Problemet er at jeg ikke har hørt noe fra politiet enda, ikke noe innkalling eller brev.

Fikk en liten telefon fra de engang om at de hadde noe på meg og ville ha en samtale, og skulle komme tilbake til meg.

Men nå har det gått ca. 1mnd, og ingen telefon eller innkalling.

 

Har de rett og slett glemt saken?

Lenke til kommentar

For fremtiden: Gjør slikt på avsperret område i samsvar med trafikkopplæringsforskriften pgf 2-3:

 

§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område

 

På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.

 

1. Hva betyr siste leddsetning der (uthevet)? Hvis jeg forstår rett, trenger det ikke være en ledsager som i det hele tatt ser (følger med på) kjøretøyet. Eller menes det at ledsageren ikke fysisk trenger å følge med (altså sitte inni) bilen, men at ledsageren likevel må stå utenfor for å se på bilen?

2. Hvilke krav er det til avsperring? Må det være kjegler, hvor store må de være osv?

3. Kan man fritt lage seg en firkant av f.eks. kjegler på en lite trafikert parkeringsplass (offentlig som privat)? Eller sperre av en lite trafikert bakkevei på en slik måte at man midtveis i denne bakken kan svinge inn på en havarilomme for så å fjerne kjeglene for å slippe frem en bil?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

1) Det er et unntak fra regelen om at lærer/ledsager fysisk skal følge med på/i kjøretøyet. Vedkommende må kunne følge med på kjøretøyet i betydningen se hva som skjer og kunne kommunisere med fører.

 

2) "Avsperret" innebærer fysisk adskilt fra ordinær vegbane og ordinære trafikksituasjoner. Dette følger rimelig naturlig av bestemmelsens formål, som er å sørge for betryggende rammer rundt en situasjon der lærer/ledsager ikke fysisk kan gripe inn dersom du gjør noe feil.

 

3) Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...