Gå til innhold

– For lite kreativitet i spillbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ser på bestselgerne så er de fleste av dem etterfølgere til tidligere bestselgere og det er alt man trenger å vite. Spillbransjen er for lengst sluttet å bestå av entusiaster som programmerer spill av lidenskap og blitt en milliardindustri der grønne tall med mange nuller i bunnen av årsbudsjettet er det viktigste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har gutta bak "Extra Credits" gjentatte ganger sagt de siste årene!

 

Sjefene er feilen, fordi man har markedførings "genier", økonomer, og lignende som tar beslutninger om artistiske produkter. Se hva notch fikk til uten markedsføring, uten en stor utgiver...

 

Det er for mye "top-down" styring på spillprosjekter, for nå er det "FPSer gjør det bra, lag et FPS som er like bra som konkurrentens", og slik er alt en klone av alt annet, og ett eller annet sted sitter en spilldesigner å river seg i håret for den nye ideen til en nye type spill blir aldri akseptert av sjefene. Portal var noe HELT nytt, og det var en mod til et spill, som ble dyttet med i Orange Box fordi Half Life expansionen som var oppi var ultrakort og ikke verd pengene. Nå er det en Franchise for seg selv, kanskje MER populær en Half-life som det var en mod til.

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid fint å høre om spill som Portal som hadde stor kommersiell suksess selv om konseptet var så dristig. Men skal man få nyskapning i spillbransjen må man også tale at det lages dristige spill som -ikke- lykkes, for når man operer med helt nye konsepter må man være forberedt på at en god del av dem ikke har livets rett; å prøve og feile er grunnlaget for enhver nyskapning. Nyskapningen forsvinner så snart det ikke er lov å feile og all risiko skal minimeres mest mulig, og den er ikke lett å svelge for selskaper som tross alt ønsker å vokse og ikke krympe eller forsvinne.

Lenke til kommentar

Det er alltid fint å høre om spill som Portal som hadde stor kommersiell suksess selv om konseptet var så dristig. Men skal man få nyskapning i spillbransjen må man også tale at det lages dristige spill som -ikke- lykkes, for når man operer med helt nye konsepter må man være forberedt på at en god del av dem ikke har livets rett; å prøve og feile er grunnlaget for enhver nyskapning. Nyskapningen forsvinner så snart det ikke er lov å feile og all risiko skal minimeres mest mulig, og den er ikke lett å svelge for selskaper som tross alt ønsker å vokse og ikke krympe eller forsvinne.

Problemet er at lage et produkt som er helt likt alle andre også er meget risikablet, snakker ikke om godt gjenomførte oppfølgere som BF3 of Skyrim men enda en generisk koridor skyter som ikke skiller seg ut fra de andre og vil derfor neppe selge vell.

 

Du må ta risikoer for å vokse, egentlig burte det være lettere for store selskaper da de har råd til å gjøre feil, se på oljeselskaper som driver med prøveborring, selv matvare bransjen lanserer nye produkter hele tiden og masse av dem tryner.

Tror det vil komme en kultur endring ettervært bransjen er fortsatt ung.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AAA tittler er meir reprodoksjon fordi da veit dei kva folk vil ha om forgjengeren dei likte og du har oppskrifta

 

som mange sakt før, hvorfor finne opp kruttet på nytt?

personlig synest eg og det er mindre kreativitet og det er litt kjedlig. men det positive er at et er storgigantene som resirkulerer og er ein grunn at indie spill blir populære ;)

Lenke til kommentar

De gamle selskapene er ikke som de en gang var. Spesielt rollespill har blitt dumpet ned til det minimale fordi det skal selge til casual spilleren, og det gjelder nesten alle typer spill nå for tiden. Det betyr ikke nødvendigvis at spillene blir kjedelige av den grunn, men de blir så enkle og korte at spill bare blir en ren forbruksvare som tar 10 timer å gå igjennom. Ikke som før da rollespillene hadde lange dialoger og flere timere bare med tekster en kunne kose seg med for å "lage sin egen historie" i hodet. Nå er nesten alt visuelt og vi blir matet til de grader. Virkelig på tide at noen tar over tronen til "de tre store" og kommer med noe ala Shadow of the Colosuss og Dark Souls. Spill for spillere og ikke for de som kun har "litt" tid og skal spille Wordfeud og andre sosiale spill som egentlig ikke er noe som helst annet enn en digital versjon av brettspill. Bah. Støtt indiespill sier nå jeg. Det er der de kreative vil være i fremtiden. Funcom: Hvor blir det av Den lengste reisen 3 og den nydelige fantasien og karakterene? Jeg savner kreativiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et gjennomgående problem i all kreativ industri. De som trekker i trådene har ikke peiling på hva de snakker om. Arbeiderne er møkk lei av å ha en forretningsmann på topp som råder over den kreative prosessen. Dette er selve grunnen til at mange utviklere som har jobbet hos giganter velger å gå inn i indiemarkedet for å lage spill der de er sine egne sjefer. Supergiant games er et prakteksempel. En haug med folk som jobbet hos EA lager sitt eget studio og gir Bastion, et spill med et unikt visuelt uttrykk og unik historieformidling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er så enig!

Er dette jeg har sagt hele denne generasjonen.. Men allikavel kjøper folk alt søppelet som blir spydd ut.

 

På tide folk får lov til å ta sjanser igjen !

Ellers vil PS4,xbox720,Wii U, PC generasjonen blir nøyaktig lik den generasjonen vi har gått igjennom nå..

 

Blir det nok engang dressfolk som skal bestemme og binde fast de kreative menneskene, og fortsette med å spy ut søppel, så slutter jeg med gaming.. Er allerede på kanten av å gi opp.

 

Eneste som holder meg igang er de små uavhengige selskapene som har mer rom for kreativitet, men alt blir jo kjøpt og ødelagt med engang !

 

Savner tida når Zipper inc var uavhengige og lagde perlene socom 1 og 2.. Så kom Sony og dressfolka å ødela hele shiten.

 

Håpe på et skikkelig stup i gaming verdenen.

Lenke til kommentar

Hear hear, og det gjelder ikke bare i spillindustrien... Overalt hvor penger tjenes, har grå, grådige, selvopptatte, middelaldrende menn ALT for mye makt. Se bare på hva de har gjort med bankene våre for eksempel... Grådighet er et verdensproblem vi må gjøre noe med, fort som faen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...