Gå til innhold

Trenger du tips til konfirmasjons-PCen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes at laptopper til spilling er så teit, man får jo mye mer ut av en stasjonær pc.

man får jo ikke spilt overalt, men jeg vil nok tru at er du skikkelig gamer har du nok en plass du sitter å spiller hele tiden uansett. så da kunne du like godt hatt en stasjonær.

Lenke til kommentar

Tips til konfirmasjonsPC:

EDIT: Ferdig Handleliste (14 500kr)

CPU: Intel i5 3570K

Hovedkort: GigaByte Z77X-UD3(H)

GPU: nVidia GTX 680 (eller 670 om man ikke spiller på eller over 1080p med alt på max)

RAM: DDR3 4x2GB eller 2x4GB 2000-2133MHz CL9-10 (eller 4x4GB Dominator 2133 CL9)

SSD: Plextor M3P, Intel 520, Samsung 830 eller Crucial M4 256GB (OS, programmer, spill)

HDD: Seagate Baracuda 2TB 7200RPM

Corsair HX/AX 650W PSU

Kabinett: CoolerMaster HAF-X

CPU kjøler: Corsair H100

 

Det burde passe fint for en konfirmant som vil svi av en del penger, men fortsatt få mye for de.

Om man ser etter skjermer har jeg lagt min elsk på Dell Ultrasharp. De koster mer enn det billigste du finner, men er av betydelig bedre kvalitet uten å gjøre deg blakk. Egentlig liker jeg ikke Dell som selskap/produsent av dårlige erfaringer for en del år siden, men credit where credit is due.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips (Frå noken som kjøpte ein latterleg dyr konfirmasjonspc i si tid) Ikkje bruk meir enn 15 000 på maskin + skjerm. Det kan være fristande og bøtte på med det nyaste av det nye, men det lønner seg aldri. Prioriter CPU, Hovedkort og minne. Nye skjermkort kjem på markedet ofte, å kjøpe det dyraste er aldri eit sunt valg reint økonomisk. Ein bedre CPU og eit godt hovedkort kan derimot halde lenge.

 

Eit siste tips... Ikkje undervurder effekten av eit sjikkeligt lydkort dersom du er ein seriøs gamer. Spesielt fps gamere vil merke seg at eit bedre lydkort hever opplevelsen ein god del. (NB: Mange av dei litt dyrare gamer hovedkorta har innebygde lydkort basert på t.d. Creative X-fi chippen, dette gjer mykje bedre lyd enn alt som står realtek på)

 

Dersom du ser pc-en du har satt sammen koster nærmare 20 000 og enkeltkomponentar koster over 4000 bør du vurdere kva du driv med. Verditapet er veldig stort på ei datamaskin. Når du skal ha din første bil eller første leilighet svir det ganske heftigt og tenke på at du brukte 20 000 på noko som då har ein verdi på under 10 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, mange undervurderer ofte PSU, kabinett og CPU kjøler. Disse kan gjerne brukes i 2-4 builds avhengig av hvor ofte man oppgraderer. Det samme gjelder også lydkort og skjerm.

Går man for en 80 Pluss Gold PSU med nok effekt til det som er realistisk å ha fremover, men ikke overkill (F.eks. Corsair AX 650), får man god value. Spesielt om man verdsetter et lavere støynivå.

Et HAF-X kabinett har god plass, god kabelføring, nok ventilasjon til å takle 1KW+, og greit med 5,25", 3,5" og 2,5" plasser.

Corsair H100, så lenge man får brackets til nye sockets, kan kjøle det meste man kan ha lyst på av CPU selv overklokket et godt stykke, med et godt støynivå.

RAM'en jeg har satt i handlelista er overkill om man ikke skal overklokke, men gaming PCer er glad i høye frekvenser. Det er noen fine billige 2x4GB set på 1866MHz med CL9/10 (F.eks. Corsair Vengance) som lar seg overklokke til 2000MHz CL10 uten mye styr.

Når det gjelder GPU så får man sansynligvis mer for pengene med 670 (når den blir tilgjengelig). Eventuelt AMD 7870 eller 7950 om man liker AMD (men ikke med referansekjøler...)

Lenke til kommentar

Tips til konfirmasjonsPC:EDIT: Ferdig Handleliste

 

Tja, DELL Ultrasharp er billig i forhold til kvaliteten hvis du skal ha maks 24''. 22'' koster fra 1595,- og 24'' fra 1995,-. 27'' og 30'' er dog dyrt. Med tanke på at DELL Ultrasharp regnes som noe av, hvis ikke det beste du får av IPS-skjermer, er ikke prisene så ille. Skjermen er tross alt det du legger mest merke til ved en PC :)

 

Lenke til kommentar

Jeg har en 24" og en 27" Ultrasharp, og en random (asus) 22" som var på tilbud. 27" er horisontalt orientert, og de andre vertikalt på hver sin side :)

Med 3stk 24" Ultrasharp og et AMD skjermkort kan du kjøre alle på høykant som én skjerm med 3600x1920 oppløsning med Eyefinity. Kantene på skjermen er også tynne nok til at det ikke blir for unaturlig eller rart. Jeg vurderte det en stund.

Lenke til kommentar

Ser det er mye fokus på gaming her ja, men det er jo ikke alle som er gamere. Det finnes jo en og annen konfirmant som klarer seg med Sims eller 123spill.no :)

 

MPX.no har en bursdagskampanje nå:

http://www.mpx.no/k/kcf.aspx?id=5255

Og der er ett og annet gullkorn vil jeg påstå. I utgangspunktet hadde konfirmanten her i huset (og jeg) planlagt en laptop til ca 6.000,- .. Men så kom jeg over det tilbudet MPX hadde på Acer Aspire 5750G til 4.490,- og kjøpte den istedet.

Denne maskinen har i5, 6gb ram, GT630 og 500gb disk. Burde dra Sims rimelig bra rundt i noen versjoner framover.

 

Grunnen til at jeg mener at dette er ett strategisk godt valg, er at levetiden på en slik laptop om den hadde kostet 6k eller 8k er omtrent lik. Den blir herjet med, og kommer til å bli umoderne når markedet flommer over med ultrabooks om en "stund" og de ramler ned i pris og begynner konkurransen med klassiske laptops. Ved å redusere kjøpsprisen til 4500, istedet for 6000 så kan man da med god samvittighet også redusere "levetiden" med tjah, ca 25% ?

Har man da planlagt at pc'en skal holde i 4 år da, for å gjøre hoderegningen noenlunde enkel, så kan man istedet bytte etter 3 år :)

 

Som også noen andre nevnte her, så er det lett å angre senere i livet over at man blåste for mye penger på en feit gamer-rig. Ser man 3 år tilbake i tid så er en laptop fra den tiden, selv som er noenlunde pent behandlet, ganske så "crappy" i forhold til en ny Aspire til 4490,- på tilbud :)

Lenke til kommentar

Mine tips:

 

1. Ikke knip igjen lommeboka når det kommer til PSU, bruk litt mer penger så har du den lenge.

 

2. Et stilrent kabinett vil du (antageligvis) beholde lengre enn et med mye lys og annet stæsj.

 

3. Ikke kjøp mer enn du faktisk trenger (f. eks. er 16 GB RAM til gaming tullete).

 

4. Det dyreste er ikke alltid det beste kjøpet.

 

5. Ikke(!) bruk 10-15 000,- på en maskin, for så å kjøpe den billigste skjermen du finner.

 

6. Når du har funnet ut hva du vil ha, spør her i forumet om hva vi synes om delene du har plukket ut. Sannsynligvis kan vi gjøre maskinen noen hundrelapper lettere uten at du mister ytelse eller kvalitet.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...