Gå til innhold

Venstre vil ikke regjere sammen med FrP


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Den politiske avstanden mellom Venstre og Fremskrittspartiet er for stor til at de to partiene kan sitte i samme regjering, mener Venstre-leder Trine Skei Grande.

 

Les mer...

 

Frp truer med å utestenge KrF

 

Kristelig Folkeparti har ingenting å gjøre i en borgerlig regjering hvis partiet inngår skatteforlik med de rødgrønne partiene, advarer Fremskrittspartiet.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/frp-truer-med-aa-utestenge-krf/20158647

 

Er den sedvanlige kranglingen allerede startet på borgerlig side?

 

Muligens er dette eksempler på at sosial liberal og markedsliberalistisk politikk ikke lar seg forene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser desverre slik ut. Men nei, det er ikke markedsliberalismen som hindrer samarbeidet, forskjellen i økonomisk politikk er at FrP vil bruke mer statlige penger til investeringer. Det har ingenting med markedsliberalisme å gjøre. Og innvandringspolitikken deres er på ingen måte liberalistisk...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

..., forskjellen i økonomisk politikk er at FrP vil bruke mer statlige penger til investeringer.

som de tar av tidligere oppsparte oljeskatter, dvs av oljefondet om jeg har forstått partiet korrekt.

 

De snakker også til stadighet om statens formidable overskudd, samtidig som partiets leder ynder å besøke Tea party bevegelsen i USA.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke partier som sliter med å få nok oppslutning til å komme inn i stortinget slik som Venstre og Sv bør si så mye om hvem de vil i regjering med eller ikke. De bør heller konsentrere seg om politikken deres og å prøve å fortsatt være i stortinget.

Forsåvidt enig i det. Men kanskje de er lykkeligst som små... :)

 

For Venstres del tror jeg det dreier seg om å unngå en opprivende splid i partiet. Da er det lettere å holde på status quo. Personlig skulle jeg ønske at de tok den debatten.

 

De snakker også til stadighet om statens formidable overskudd, samtidig som partiets leder ynder å besøke Tea party bevegelsen i USA.

Jupp. Litt ironisk, siden Tea Partys mål er at staten skal bruke mindre penger. Men nå har ikke USA noe oljefond da, bare en enorm gjeld.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Forsåvidt enig i det. Men kanskje de er lykkeligst som små... :)
Det er bare å håpe på at Venstre blir enda lykkeligere. ;)

 

Et parti som sier det er uansvarlig å bruke penger på infrastruktur, skole og utdanning og at det er massiv trygdeinnvandring som er den beste investeringen for fremtiden... de fortjener å havne under sperregrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var voldsomt så opptatt du var av FRP da kgun. Har du ingen ting å skrive om andre partier altså?

 

Hva med f.eks å skrive om hva du mener er bra med det partiet du stemmer på og hvordan politiken deres er i steden for å rakke ned på FRP i tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd.........

 

Tror dere venstrekestremister virkelig at dere sørger for færre FRP velgere ved å stadig kun rakke ned på dem og ikke snakke om deres egen politikk? Alle de hersketeknikker og usakeligheter dere kommer med om FRP er jo bare masser av gratis reklame for FRP...

Endret av flesvik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det ser desverre slik ut. Men nei, det er ikke markedsliberalismen som hindrer samarbeidet, forskjellen i økonomisk politikk er at FrP vil bruke mer statlige penger til investeringer. Det har ingenting med markedsliberalisme å gjøre. Og innvandringspolitikken deres er på ingen måte liberalistisk...

 

Geir :)

Sant nok. Jeg tror ikke Venstre ville hatt noe problem med å samarbeide med et liberalistisk parti. Venstre har problemer med FRP fordi de ikke er kosmopolitiske, og det er en viktig del av Venstre sin politikk.

 

Så, vil Venstre nå samarbeide med AP? Jeg håper for Venstre sin del at de ikke begynner med samme rundgang som i 2009. De vil bli latterligjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår Skei Grande vil Venstre støtte en borgerlig regjering selv med FrP, de vil bare ikke sitte i den. Nå skal de sies at det ikke er Skei Grande som bestemmer dette, det er opp til landsmøtet til neste år. Det er nok mer en stemningsbeskrivelse hun kommer med.

 

- Jeg fått et veldig klart signal fra alle fylkeslagene om en ting, og det er at et nytt flertall etter neste Stortingsvalg må føre til at vi får en ny regjering. Hvis det finnes noen som helst tvil om at en stemme til Venstre er en stemme for å skifte regjering, så vil jeg feie den tvilen av banen en gang for alle, sa Grande.

 

Trine Skei Grande er klar på at det kommer til å være mange uenigheter om enkeltsaker, ikke minst mellom Venstre og Frp.

 

- Men en ting vi alle må kunne være enig om er at et nytt flertall skal gi en ny regjering. Fordi det er det mandatet som velgerne gir til oss, og det skal vi klare å forholde oss til. Og derfor kommer det ikke til å komme noen garantier. Vi kommer til å oppføre oss som et ansvarlig parti skal gjøre, og sette oss ned ved det bordet og komme frem til en løsning, sa Grande.

Kilde

 

Jeg synes personlig at Venstre skulle revurdere dette. I hvilken regjering får FrP mest innflytelse: I en regjering av bare Høyre og FrP, eller en der Venstre og kanskje KrF er aktivt med og legger premissene? Skei Grande snakker om hvor arrogante den rød/grønne flertallsregjeringen er overfor stortinget mot de som sitter på utsiden av regjeringen. Det er et argument for å delta i en ny regjering, og ikke blir stående på sidelinjen og klage over at man ikke blir tatt hensyn til.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det var voldsomt så opptatt du var av FRP da kgun. Har du ingen ting å skrive om andre partier altså?

 

Hva med f.eks å skrive om hva du mener er bra med det partiet du stemmer på og hvordan politiken deres er i steden for å rakke ned på FRP i tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd.........

 

Tror dere venstrekestremister virkelig at dere sørger for færre FRP velgere ved å stadig kun rakke ned på dem og ikke snakke om deres egen politikk? Alle de hersketeknikker og usakeligheter dere kommer med om FRP er jo bare masser av gratis reklame for FRP...

Hold deg til trådens tema.

 

Det er ihvertfall ikke deg og andre liberalister som skal bestemme hva jeg skal skrive. Jeg trodde dere var veldig opptatt av ytringsfrihet, og da må dere tåle at der er personer som får frysninger nedover ryggen om FrP kommer i posisjon.

 

Venstre vil ikke regjere sammen med FrP

 

Det var et budskap fra en kjent norsk medieside. Selv det tåler du ikke og skyter på budbringeren og ikke budskapet.

 

Bla gjennom noen sider med poster i det politiske forumet og oppslagstavlen, og du vil merke at jeg er en av de få som poster motvekt mot regjerings hat, Ap hat, høyre vridde og liberalistiske tråder.

 

Gjentatte ganger har du kommentert mine innlegg på samme måte. Så du er altså mot en politisk balanse her inne? Fortsatt er den sterkt høyrevridd etter mitt syn. Det faller deg altså tungt for brystet at noen sier det de mener om FrP og populistiske deler av Høyre som Erna Solberg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hva med f.eks å skrive om hva du mener er bra med det partiet du stemmer på og hvordan politiken deres er i steden for å rakke ned på FRP i tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd, etter tråd.........

 

Du skal stemme Ap for Frp kan bare ikke styre! Vi legger den dø der, for spør du meg mer om Ap så har du trengt meg opp i et hjørne!

 

Den politiske avstanden mellom Venstre og Fremskrittspartiet er for stor til at de to partiene kan sitte i samme regjering, mener Venstre-leder Trine Skei Grande.

 

Muligens er dette eksempler på at sosial liberal og markedsliberalistisk politikk ikke lar seg forene.

 

Dessverre Kgun, så viser dette at Venstre går vekk fra Sponheim politikken.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke vi skal kritisere kgun så mye i denne tråden. Det var langt mindre FRP-hat i denne trådem enn det pleier.

 

Ikke glem at Kgun kan ikke noe for det. Å spørre Kgun om å ikke kritisere eller nevne FRP i en tråd er som å be enn kronisk røyker om å slutte imorgen. Han holder seg kanskje unna sigarettene i et par timer, men så tar impulsene over.

 

:tease:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

..., forskjellen i økonomisk politikk er at FrP vil bruke mer statlige penger til investeringer.

som de tar av tidligere oppsparte oljeskatter, dvs av oljefondet om jeg har forstått partiet korrekt.

 

De snakker også til stadighet om statens formidable overskudd, samtidig som partiets leder ynder å besøke Tea party bevegelsen i USA.

 

Som igjen går på ansvarligheten (konservativt offentlig forbruk kontra høyt forbruk) og ikke markedsliberalisme. Problemet her er faktisk at FrP vil føre en veldig ekspansiv finanspolitikk og Venstre synes ikke det er klokt.

 

FrP og Venstre kan nok regjere sammen, men resultatet blir hestehandler og kanskje også marginalisering av Venstre lik vi ser SV idag tenker jeg. Det er nok mange punkter hvor FrP og Venstre kan komme overrens, så det er ikke noe så grovt skille at de ikke kan samarbeide.

 

Så det er nok riktig at økonomi, miljø og innvandring er de 3 store skillelinjene mellom disse partiene, hvor økonomi kanskje er stedet blant disse hvor man kan finne flest felles preferanser.

 

Man åpner jo døren for KrF også, det er litt ironisk. I Venstre er det en betraktelig fløy som vil liberalisere mye av det sosialt konservative som KrF er bygd på, hele idègrunnlaget er forskjellig. Venstre og KrF kan aldri samarbeide hvis det liberale paradigmeskiftet i Venstre kommer, men har vel ingen reell tro på at det skjer med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi skal kritisere kgun så mye i denne tråden. Det var langt mindre FRP-hat i denne trådem enn det pleier.

 

Ikke glem at Kgun kan ikke noe for det. Å spørre Kgun om å ikke kritisere eller nevne FRP i en tråd er som å be enn kronisk røyker om å slutte imorgen. Han holder seg kanskje unna sigarettene i et par timer, men så tar impulsene over.

Dette er et kjent fenomen kalt overkompensering. For eksempel ha tester vist at menn som er sterke motstandere av homofili mye lettere blir seksuelt opphisset av bilder av menn enn gjennomsnittet.

 

kgun er bare rett og slett en skap-FRPer som er skremt av sin egen tiltrekning mot partiet. :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig at Venstre skulle revurdere dette. I hvilken regjering får FrP mest innflytelse: I en regjering av bare Høyre og FrP, eller en der Venstre og kanskje KrF er aktivt med og legger premissene? Skei Grande snakker om hvor arrogante den rød/grønne flertallsregjeringen er overfor stortinget mot de som sitter på utsiden av regjeringen. Det er et argument for å delta i en ny regjering, og ikke blir stående på sidelinjen og klage over at man ikke blir tatt hensyn til.

Når det er sagt så har jeg sansen for dette argumentet:

 

- Det beste for landet er en regjering med Høyre, Venstre og KrF. Vi trenger ikke en ny flertallsregjering der diskusjoner flyttes inn bak lukkede dører. Jeg har såpass respekt for velgerne og regner med at Siv har det samme. Det er ikke noe mål med en bredest mulig flertallsregjering at ikke mulig med samarbeid fra dag til dag.

 

Venstre-lederen legger ikke skjul på at har liten sans for måten de rødgrønne styrer landet på i dag.

- Jeg vil ha tilbake parlamentet med åpne debatter, sier Skei Grande til tv2.no

Arrogansen overfor stortinget blir ikke nødvendigvis bedre om den blir borgerlig. Men man risikerer jo at det er Venstre som blir sittende på utsiden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har ikke alle utenom ett fylkeslag åpnet for sammarbeid med FrP i regjering? I så fall er det vel litt merkelig av Grande å uttale seg så sterkt mot et regjeringssammarbeid med FrP nå, om resultatet av landsmøtet i April faktisk blir et vedtak som åpner for nettopp det?

 

Ola Elvestuen, nestleder i partiet, går også ganske langt i å åpne for sammarbeid:

 

- Alle må kunne snakke sammen

 

- Alle partier på borgerlig side må kunne snakke sammen etter valget. Det er uenigheter, men de må håndteres. Alle partier har et ansvar for å finne løsninger. Ingen bør gå inn i dette med absolutter.

 

http://www.aftenpost...er-6767869.html

 

Jeg for min del skulle helst sett at FrP aldri kom i regjering, men for Venstres del blir det nok vanskelig å gå inn i valgkampen i 2013 uten noen tydelig avklaring. Kanskje kan de, om de kommer på vippen, gjøre som sitt søsterparti i Danmark (Radikale Venstre) ved å selge seg dyrt og få betydelig mer gjennomslag en størrelsen skulle tilsi? Sånn sett kan man jo si at det kanskje er mulig å "temme" FrP. Enten får Venstre gjennomslag i betydelige saker, eller så må FrP trekke seg fra regjeringen, siden de er fløypartiet og ikke kan true med å sammarbeide en annen vei.

Lenke til kommentar

Det er på en måte litt ironisk, men mottar FRP få nok stemmer kan de havne i regjering, slik at de blir en ledsager for å få flertall à la SP/SV i dag.

 

Jeg håper på en Høyre/Frp/Krf-koalisjon, hvor Frp/Krf holder Høyre i tøylene hva EU/EØS/personvern angår.

 

Venstre er litt for glad i innvandring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Venstre er litt for glad i innvandring.

Venstre er for en anstendig behandling av mennesker. Barn som vokser opp og tilbringer 10 år av sitt liv på assylmottak selv om det er foreldrenes skyld.

 

I Oslo, nå borgerlig styrt og FrP / Høyre styrt i forrige periode. Der fryser gamle mennesker ihjel.

 

Er det et slikt samfunn vi vil ha her i landet? Landet som deler ut Nobels fredspris, mishandler barn, for mishandling er det å bo 10 år i asylmottak.

 

Glimrende Venstre. Dere tenker ikke bare på kroner og ører og ser ned på mennesker med en annen hudfarge.

 

Fei de andre borgerlige partiene av banen. Stå på. Disse sakene kan ikke gjentas for ofte, ei heller at dere er partiet for mindre bedrifter.

 

Og imotsetning til mange av dere som poster her inne har jeg ingen illusjone om at FrP / de populistiske delene av Høyre vil stå ved sine løfter om de kommer i posisjon. Jeg tror med andre ord ikke på FrP's løfter om investeringer i infra struktur. Jeg regner med at om de noen gang skulle komme i posisjon med det programfestet, så vil det bli norgeshistoriens største bløff.

 

Jeg kjenner at nakkehårene reiser seg og at jeg får frynsinger nedover ryggen om de populistene skulle komme til å regjere sammen med Bergens populistene i Høyre med Erna Solber i spissen.

 

Jeg kommer fra Haugesund og kjenne noen av dem. De er så pene at de sier De til seg selv. De er altfor (les u)anstendige for den jevne nordmann.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mishandling av barn, akkurat det trenger jeg å vite litt mer om.

Så du har ikke fulgt med på de siste dagers Tv programmer og nyheter?

 

Og ja jeg er enig UDI bør få opp farten og sende ut folk når det ikke er behov for beskyttelse i stedenfor å la dem bli værende på asylmottak.

Enig om det var så lett, men vi har undertegnet flyktninge konvensjonen og menneskerettighetsloven. Det strider mot menneskerettighetsloven å sende personer til land (i dette tilfellet Irak) som ikke vil ta imot dem.

 

Det er nettopp dette som kalles populisme og som Siv Jensen og Erna Solberg er de fremste eksponenter for. De prøver å skore billige poenger på at dette er mulig. Mest sannynlig ville det vært mye verre med de to partiene i posisjon, da de ikke er kjent for å fremheve internasjonalt samarbeide. Der mener jeg den rødgrønne regjeringen har gjort mer.

 

Norske politikere kan ikke heve seg over norsk og internasjonal lov. Å påstå (late som om) noe annet (er mulig) når det ikke er mulig er i et nøtteskall populisme.

 

Jeg konstaterer at gode gamle Venstre er best her og i EU problematikken.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...