Gå til innhold

Panasonic satser knallhardt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skal hente meg en kald pils og noe popkorn og vente på DSLR gjengens reaksjoner :)

 

Skal vurdere det når det virkelig kan bevise at det slår ut speilrefleks , altså kan jeg roe ned i mange år fortsatt :D

 

Spørs vel litt i hva man legger i "slår ut". Det virker jo relativt åpenbart at på ren sensorkvalitet så komme man lengre med større sensor enn med mindre, gitt ett sammenliknbart teknologisk nivå, men er da størst mulig sensor best? De færreste vil vel si det. Så det er ikke noe man lett kan vurdere uten å vite mer om hva som ligger bak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal hente meg en kald pils og noe popkorn og vente på DSLR gjengens reaksjoner :)

For meg ser det ut som Panasonic sier at de vil ta opp konkuransen med 1100D/600D/60D/D3100/D5100, et segment som for de mest ihugga speilrefleksbrukerne er ganske uinteressant. Det er fortsatt ikke noe speilløstsystem som er like godt som Dx/1D-seriene med sine respektive objektivserier i proffsegmentet.

 

 

Hvordan smaker popkornet, eller blir det for lite drama? :p)

 

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

For meg ser det ut som Panasonic sier at de vil ta opp konkuransen med 1100D/600D/60D/D3100/D5100, et segment som for de mest ihugga speilrefleksbrukerne er ganske uinteressant. Det er fortsatt ikke noe speilløstsystem som er like godt som Dx/1D-seriene med sine respektive objektivserier i proffsegmentet.

Det er klart det er det segmentet de sikter seg inn på - det er der salgsvolumet er. De som er i markedet for Dx/1D*, har behov som kun dekkes av de kameraene. Men de bærer tungt ;)

 

 

 

Hvordan smaker popkornet, eller blir det for lite drama? :p)

Fanboysa sover visst enda, så jeg droppet popkornet :D

 

 

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jepp, speilløst er nok konsumentfavoritten i resten av verden også om ikke lenge.

 

Det er synd CaNikon er alt for pysete til at de tør å kanibalisere sitt eget speilrefleksmarked. Når Apple innså at mobiltelefoner kom til å ta over for MP3-spillere, kom de med iPhone - og er nå verdens største børsnoterte selskap. I prosessen gjorde de iPod - deres suverent mest inntektsbringende produkt på den tiden, utdatert og gammeldags. Det er synd kortsiktig profitt overskygger det store bildet, i alt for mange bedrifter.

Lenke til kommentar

Men, jeg er mer kritisk til sensorstørrelsen deres dersom de mener de kan nå et eller annet nivå som antydet.

Sensorstørrelse er ikke lenger et relevant argument. µ-4/3 sensorene er riktignok ikke like støysvake som de beste i klassen. Men det er ikke pga. størrelsen. Det har med hvordan de har konstruert sensoren. Bare ta en titt på Nikon 1, så ser du at støy og DR er ikke et problem på små sensorer lengre.

 

Det kan være et argument for større sensorer hvis du ønsker en bedre match mellom optikken du har og ønsket bildeutsnitt. F.eks. man har brukt mye analoge speilreflekser. Når det ren bildekvalitet, så ser jeg ikke at dagens FF kameraer gir en god nok forbedring til at jeg selger mine µ-4/3 kameraer. Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg nok luktet på mellomformat.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hvis man tar en titt her, så kan man få en indikasjon på hvilken vei det går ...

 

Men hva forteller de tallene egentlig? Det største spørsmålet er vel heller om hvor de kompakte kameraene er oppi dette? Det jeg mener er at f.eks hvor mange av de som har kjøpt et speilløst systemkamera kjøpte det i stedenfor et kompakt/fastobjektivkamera, og kanskje ikke ville kjøpt speilrefleks uansett?

 

Det er flere aspekter her fordi det blir og stadig færre produsenter av speilrefleks - produsenter som nå mer eller mindre kun produserer speilløse systemkamera. Spørsmålet blir da: Hvordan ser tallene ut for de 2 stores (canon/nikon) speilreflekssalg? Jeg tviler meget sterkt på at det salget er falt i samme takt som økningen til speilløse system og at den største delen av økningen er hentet i kompaktmarkedet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ikke lenger noe must at jeg må kjøpe meg ett ekstra speilreflekskamera, jeg heller mer og mer mot micro 4/3rds som kamera nummer 2. Det siste til Olumpus OM virker veldig interesant i kombinasjon av Leica 25 og Oly 12. Det frister meg å kjøpe inn disse 3, og da er det ikke sikkert at beistet D3 får så mange flere reise turer. Madammen har fra før Pana GF1 med 20 pane og Leica 45 macro, det ødelegger heller ikke....

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor mange jeg jobber sammen med som nå har DSLR (amatører ikke entusiaster), men tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 90 % heller burde kjøpt speilløst, da de blir aldri tatt med ut pga størrelse...

 

Har vist fram Olympus E-P1 (før tomsi adopterte den) og E-P3 og ingen tror at dette kamera tilsvarer DSLR kun basert på størrelsen, så akkurat der syns jeg personlig at det selges ubegripelig for mange DSLR sammenlignet med speilløst.

 

Hvem som har skyld i dette er kanskje vanskelig å si, om det er importører eller butikker som har gjort en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...