Gå til innhold

Panasonic satser knallhardt


Anbefalte innlegg

Har vist fram Olympus E-P1 (før tomsi adopterte den) og E-P3 og ingen tror at dette kamera tilsvarer DSLR kun basert på størrelsen, så akkurat der syns jeg personlig at det selges ubegripelig for mange DSLR sammenlignet med speilløst.

E-P1 er stadig i bruk; jeg bruker den mye mer enn jeg ventet (har allerede to speilløse hus fra før). Heldigvis har mine kollegaer mine gitt meg opp og rister bare på hodet hver gang jeg dukker opp med nytt kamera. Men de liker bildene mine, heldigvis.

 

Hvem som har skyld i dette er kanskje vanskelig å si, om det er importører eller butikker som har gjort en dårlig jobb.

Begge deler, vil jeg tro. Flere grunner - litt for mange entusiaster som bestemmer begge steder, folk har god råd, og "alle" tror at det man blir proff med en gang man får en speilrefleks i handa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks verius m4/3rds, lanserer de 2 store ofte nye ef-s/dx objektiver?

µ-4/3 sortimentet er ikke fullt utbygget enda, så der er lanseringstakten større enn for ef-s/dx.

 

Men det vil utjevne seg i løpet av et års tid er min teori. Det meste er på plass nå når Panasonic kommer med 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8

Lenke til kommentar

sett utifra hva som allerede befinner seg på fast objektiv, så virker det veldig veldig lovende :)

Ut ifra mine egne erfaringer, så vil jeg si at det er på lyssterk fastoptikk at µ-4/3 virkelig har sin styrke. Trneger man 70-200mm f/2.8 og større, så er nok en speilrefleks i samme størrelsen som er greia.

Lenke til kommentar

For 95 % av jordas befolkning så har mFT systemet alt man trenger for å kunne ta bra bilder. For entusiaster og profesjonelle er det mangler, men så har vel de få vi snakker om helt andre krav eller behov også hvis man på hobby basis eller profesjonelt dukker opp i bryllup, tar frilans bilder for aviser, sport m.m.

 

Blir spennende og se hva Panasonic koker sammen framover og det samme med Olympus. En interessant kommentar fra Olympus er at de faktisk ikke ser på E-M5 som ett pro hus innen mFT men at det vil komme...

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man tar en titt her, så kan man få en indikasjon på hvilken vei det går ...

 

Men hva forteller de tallene egentlig? Det største spørsmålet er vel heller om hvor de kompakte kameraene er oppi dette? Det jeg mener er at f.eks hvor mange av de som har kjøpt et speilløst systemkamera kjøpte det i stedenfor et kompakt/fastobjektivkamera, og kanskje ikke ville kjøpt speilrefleks uansett?

 

Det er flere aspekter her fordi det blir og stadig færre produsenter av speilrefleks - produsenter som nå mer eller mindre kun produserer speilløse systemkamera. Spørsmålet blir da: Hvordan ser tallene ut for de 2 stores (canon/nikon) speilreflekssalg? Jeg tviler meget sterkt på at det salget er falt i samme takt som økningen til speilløse system og at den største delen av økningen er hentet i kompaktmarkedet.

 

Tor

Jeg tror faktisk ikke systemkameraer med eller uten speil stjeler noe særlig fra kompaktmarkedet. Det er mobiltelefonen som er kompaktdødaren. Sånn sett er det på sikt egentlig bare Sony og Samsung som har nubbsjangs på kompaktmarkedet - av de som i dag lager kompaktkameraer. I min vennekrets (utenom de som studerer eller jobber med foto) er det sjokkerende få som har fotoapparat annet enn mobiltelefonen. De som har, har gjerne speilrefleks.

Lenke til kommentar

Det finnes også folk som lever av fotograferingen sin som mener at SLR er dinosauruser som snart kommer til å dø ut:

 

dslrs are a dying breed. 3rd gen cameras are the future

 

"I can’t picture myself investing any more money in DSLR bodies and lenses. The new Nikon D4 that is coming out? Not interested.

 

3rd Gen Cameras are already here, and they will only get better according to all the laws of size and speed we’ve come to know and love."

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...