Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva har skjedd / Virus som simulerer systemfeil!? - Kanskje delvis havari av SSD (Intel X-25M II)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satt og jobbet på maskinen. Plutselig lukkes Firefox uten forvarsel. Jeg søker rett mot oppgavebehandling, men den er grået ut (høyreklikket på startmenyen). Etter ti sekunder lukkes samtlige programmer, alle "notifications" på startmenyen popper fram i stedet for å være automatisk skjult, jeg får tjue delayed write errors (rød sirkel, hvitt kryss), som dekker hele skrivebordet og startmenyen, og Windows rapporterer om et diskproblem og foreslår å fikse eller restarte. Jeg har hørte stygge ting om "fiksing" her før, men trykker på fix, som forsvinner etter to sekunder og returnerer til den samme "kritisk systemfeil"-dialogboksen med melding om harddiskproblemer. Velger restart i stedet. Maskinen booter som vanlig, men svært mange vanlige windows-elementer er nå borte. alle programmer er borte i startmenyen, "Datamaskin, Musikk, Dokumenter, Kontrollpanel" osv er borte. Får åpnet utforskeren gjennom snarvei (win+e), samme med command. Har kopiert ut litt filer, men mange filer er plutselig blitt merket som skjult.

 

1. Hva har egentlig skjedd, og hvordan kan jeg bekrefte en eventuell harddiskfeil? Disken later til å fungere greit, og jeg får ikke lenger noen feilmeldinger, men Windows er veldig amputert.

 

2. Hvorfor er mange av filene plutselig skjulte, er dette noe Windows gjør på egenhånd om de er skadet / korrupte?

 

Om disken er død så reklamerer jeg, er den ikke det så ønsker jeg i utgangspunktet å reparere windows fremfor å ta en fersk innstalasjon.

 

Kjører Windows 7, systemdisken er en Intel X-25M Gen II, forøvrig i5 2500K, AMD 4890CF, Corsair 16GB RAM, ASUS P-something HK, Corsair TX 850W PSU.

 

Bilde av amputert start-meny:

post-50769-0-28147800-1328637683_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er et virus. Det var faktisk det første jeg tenkte etter at oppgavebehandling ble grået ut. Gikk resolutt inn i kontrollpanel og deaktiverte nettverkstilkoblingen før jeg rakk å få alle feilmeldingene om delayed write failure, har nå også trukket ut kabelen fra maskinen.

 

Fikk nemlig denne meldingen fra virusprogrammet (MS Security Essentials), og navnet på viruset høres ganske dekkende ut for problemene jeg opplever

 

What to do? Siden jeg ikke får igang oppgabehandling aner jeg ikke om det er høy CPU-last, og om viruset har spredd seg og er i gang med å kryptere diskene mine eller noe annen muffins. Jeg har jo egentlig aldri trøbbel med virus, og vet egentlig lite om hva de gjør utover botnets...

 

Hjelp!

 

post-50769-0-10857100-1328638560_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, jo takk, hadde alt googlet den, men jeg har aldri kjørt et slikt program. Jeg er generelt veldig flink til å ikke la meg lure av malware. En av feilmeldingene den kunne skape gikk imidlertid på dette med diskfeil. Uansett ble maskinen såpass forkrøplet at det bare var å gå igang med en fersk installasjon... Tok backup av alt det viktigste, men roaming-mappen, som tross alt var den viktigste med alle programinnstillingene mine, ble ikke kopiert selv om jeg kopierte hele bruker-mappen. Dermed har jeg brukt ergelig mange timer på å sette opp den nye installasjonen. Var fem år browserhistorikk og masse innstillinger som gikk fløyten. Nuvel, det var kanskje på tide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...