Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Du kan foreløpig heller ikke dele telefonens innebygde modem trådløst med andre." [fra testen].

 

Merkelig. Det går finfint på min HTC Titan. Nokia har altså ikke aktivert "Internett-deling" (ligger mellom "bluetooth" og "e-post og kontoer" under instillinger på Titan/Trophy.)

Lenke til kommentar

Sikkert en bra telefon, men neppe det som kommer til å redde Nokia. Skulle noe reddet Nokia nå, så måtte det vært å komme med en WP telefon med specs som overgår det markedet nå byr på (noe slikt de gjorde når N95 kom).

 

Det finnes mange som kjøper telefoner omtrent kun på specs, og jeg forstår dem. Det trenger ikke være fornuftig begrunnet, men kun gøy å ha det råeste på markedet. Dette burde Nokia ha klart å resonere seg frem til. Det er en grunn til at SGSII selger som bare f...

 

Nå er det jo ikke alle som kjøper toppmodellen, men man må likevel ha den. Det er de som kjøper toppmodellen som drar folk til samme merke. At Nokia ikke ser ut til å skjønt dette, er en stor skuffelse. Hadde håpet min neste telefon kunne vært en Nokia pga gode kamera som regel. Uten en topp spekket telefon blir det nok desverre ikke det.

 

Hvorfor skal jeg spare noen få lapper på en medium telefon? For meg, og mange med meg, så betyr ikke en ekstra 1000 lapp noe når en først skal kjøpe seg en telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kommentar til testen: Måten dere tester videoavspilling er ikke god nok. Container, codec, profil, level, hvilke encodingsflagg som er satt og hvor i fila meta-data er skrevet er viktig informasjon som ikke bare kan reduseres til "M4V". Send meg gjerne en PM om dere ønsker et sett med forskjellig encodet videofiler, forklaring på hvordan disse skal hostes/streames og en enkel testside i HTML.

Lenke til kommentar

Sikkert en bra telefon, men neppe det som kommer til å redde Nokia. Skulle noe reddet Nokia nå, så måtte det vært å komme med en WP telefon med specs som overgår det markedet nå byr på (noe slikt de gjorde når N95 kom).

 

Det finnes mange som kjøper telefoner omtrent kun på specs, og jeg forstår dem. Det trenger ikke være fornuftig begrunnet, men kun gøy å ha det råeste på markedet. Dette burde Nokia ha klart å resonere seg frem til. Det er en grunn til at SGSII selger som bare f...

 

Nå er det jo ikke alle som kjøper toppmodellen, men man må likevel ha den. Det er de som kjøper toppmodellen som drar folk til samme merke. At Nokia ikke ser ut til å skjønt dette, er en stor skuffelse. Hadde håpet min neste telefon kunne vært en Nokia pga gode kamera som regel. Uten en topp spekket telefon blir det nok desverre ikke det.

 

Hvorfor skal jeg spare noen få lapper på en medium telefon? For meg, og mange med meg, så betyr ikke en ekstra 1000 lapp noe når en først skal kjøpe seg en telefon.

 

Vel.. tror nå det er tvert imot egentlig.

Specs er ikke alt, Nokia har manglet ett OS som kan ta opp kampen med iOs og Android.

Se bare på eple produktene, selger som hakka møkk med middels specs. er brukeropplevelsen som teller.

At entusiastene ikke får den telefonen de vil ha ifra Nokia spiller ingen trille, da salget til det markedet er minimalt.

 

Og en av tingene som også Nokia og MS satser på er jo bedriftsmarkedet, hvor faktisk specs ikke er det viktigste, men derimot sikkerhet er veldig viktig, og det er nok også ett marke hvor Nokia kan komme til å gjøre det godt med WP7.

Lenke til kommentar

NOKIA kan komme med hva de vil, jeg kommer aldri mer til kjøpe et produkt derfra. Og jeg gjør alt jeg kan for å fortelle min mening om NOKIA. Etter at jeg og tusner av andre (alle andre som kjøpte den) ble lurt ved NOKIA ---> N97 <--- Dette var/er en telefon så dårlig at den burde vært trukket fra markedet, og kjøperne burde få pengene tilbake.

Selv ikke min datter på 9 ville ha den. Har ikke snakket med en eneste person som konkluderer med noe positivt om den. (Men selvfølgelig, nå kommer det sikkert noen luringer som er Nokiafans og har "selvfølgelig" noe positivt å si om den)

Endret av Oslo4
Lenke til kommentar
Uten en topp spekket telefon blir det nok desverre ikke det.

 

Lumia 800? Neppe. Midrange telefon til en middels pris for å la folk ramle innom Nokias WP, antar jeg, og for å breie ut WP generelt.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger disse specsa? Jeg har hatt SGS2, men har ingen forskjell fra SGS2 til Nokia N9 på noe av det jeg holder på med med mobilen. Om noe, er OSet såpass mye lettere å multitaske med at det føles raskere å drive på med normalbruken min.

 

Det er vel samme med WP. SGS2 hakker i ny og ne, WP skal etter sigende ikke gjøre det i det hele tatt?

 

Uansett blir nok Nokia å differansiere seg en del når WP8 kommer, da det er første FW hvor de har mulighet til å joine in på utformingen, noe de ikke fikk tid til med mango eller tango.

 

Selve Lumia 800 er nok en bra WP telefon, men alt for liten skjerm for min smak. Syntes 3.9" på N9 er i grenseland, og Lumiaen mister skjerm pga frontbuttons.

 

Lumia 900 derimot blir antageligvis awesome.

 

NOKIA kan komme med hva de vil, jeg kommer aldri mer til kjøpe et produkt derfra. Og jeg gjør alt jeg kan for å fortelle min mening om NOKIA. Etter at jeg og tusner av andre (alle andre som kjøpte den) ble lurt ved NOKIA ---> N97 <--- Dette var/er en telefon så dårlig at den burde vært trukket fra markedet, og kjøperne burde få pengene tilbake.

Selv ikke min datter på 9 ville ha den. Har ikke snakket med en eneste person som konkluderer med noe positivt om den. (Men selvfølgelig, nå kommer det sikkert noen luringer som er Nokiafans og har "selvfølgelig" noe positivt å si om den)

 

Den sugde ikke pga HW, men pga SW. Det er irrelevant når OS er forandret og ikke engang utviklet av nokia, som forøvrig har mesterverket Maemo5 på samvittigheten og er langt i fra dårlige på SW fronten. Litt for treige bare.

 

Det blir som å si at "jeg kjøpte en støvel fra Nokia i nittenfemogførr, og den ble ødelagt, ergo er alle nokiatelefoner drit".

 

Get over it. Jeg hadde også N97, og den var ræv. N900 derimot var fantastisk, og til dags dato den beste mobilen jeg har eid for sin tid. N9 er pretty damn awesome den og. Ingen vits å sette seg slike absurde grenser når det kommer til mobilvalg.

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten en topp spekket telefon blir det nok desverre ikke det.

 

Lumia 800? Neppe. Midrange telefon til en middels pris for å la folk ramle innom Nokias WP, antar jeg, og for å breie ut WP generelt.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du trenger disse specsa? Jeg har hatt SGS2, men har ingen forskjell fra SGS2 til Nokia N9 på noe av det jeg holder på med med mobilen. Om noe, er OSet såpass mye lettere å multitaske med at det føles raskere å drive på med normalbruken min.

 

Det er vel samme med WP. SGS2 hakker i ny og ne, WP skal etter sigende ikke gjøre det i det hele tatt?

 

Uansett blir nok Nokia å differansiere seg en del når WP8 kommer, da det er første FW hvor de har mulighet til å joine in på utformingen, noe de ikke fikk tid til med mango eller tango.

 

Selve Lumia 800 er nok en bra WP telefon, men alt for liten skjerm for min smak. Syntes 3.9" på N9 er i grenseland, og Lumiaen mister skjerm pga frontbuttons.

 

Lumia 900 derimot blir antageligvis awesome.

 

NOKIA kan komme med hva de vil, jeg kommer aldri mer til kjøpe et produkt derfra. Og jeg gjør alt jeg kan for å fortelle min mening om NOKIA. Etter at jeg og tusner av andre (alle andre som kjøpte den) ble lurt ved NOKIA ---> N97 <--- Dette var/er en telefon så dårlig at den burde vært trukket fra markedet, og kjøperne burde få pengene tilbake.

Selv ikke min datter på 9 ville ha den. Har ikke snakket med en eneste person som konkluderer med noe positivt om den. (Men selvfølgelig, nå kommer det sikkert noen luringer som er Nokiafans og har "selvfølgelig" noe positivt å si om den)

 

Den sugde ikke pga HW, men pga SW. Det er irrelevant når OS er forandret og ikke engang utviklet av nokia, som forøvrig har mesterverket Maemo5 på samvittigheten og er langt i fra dårlige på SW fronten. Litt for treige bare.

 

Det blir som å si at "jeg kjøpte en støvel fra Nokia i nittenfemogførr, og den ble ødelagt, ergo er alle nokiatelefoner drit".

 

Get over it. Jeg hadde også N97, og den var ræv. N900 derimot var fantastisk, og til dags dato den beste mobilen jeg har eid for sin tid. N9 er pretty damn awesome den og. Ingen vits å sette seg slike absurde grenser når det kommer til mobilvalg.

 

Litt av noen sammenligninger her, ingen sammenligning forøvrig.... ;) .....

Lenke til kommentar

NOKIA kan komme med hva de vil, jeg kommer aldri mer til kjøpe et produkt derfra. Og jeg gjør alt jeg kan for å fortelle min mening om NOKIA. Etter at jeg og tusner av andre (alle andre som kjøpte den) ble lurt ved NOKIA ---> N97 <--- Dette var/er en telefon så dårlig at den burde vært trukket fra markedet, og kjøperne burde få pengene tilbake.Selv ikke min datter på 9 ville ha den. Har ikke snakket med en eneste person som konkluderer med noe positivt om den. (Men selvfølgelig, nå kommer det sikkert noen luringer som er Nokiafans og har "selvfølgelig" noe positivt å si om den)

 

Høres litt merkelig ut for meg, dette. Jeg har en nå 4 år gammel Nokia telefon som aldri har sviktet på noe vis - og det er ikke en selvfølge, den har truffet bakken mer enn de fleste!

Kan jo og fortelle om en ganske imponerende historie. Vi fant nemlig en Nokia Xpress music 5800, en av de første touch-mobilene. Den fant vi i skitrekket. Etter å ha ladet den og byttet SIM var det kun når den startet opp at vi kunne se noen tegn til overvintringene ute. Når den var helt skrudd på var det ikke mulig å se tegn til vannskader, og den fungerte perfekt.

Vi fikk tak i eieren via kontaktlisten, som kunne fortelle at hun mistet mobilen for et og et halvt år. Altså mistet hun den om vinteren, hvor den satt i snøen til sommeren, hvor den lå i regnet til vinteren igjen, før det nok en gang ble både vår, sommer og høst før vi fant den.

Kvalitet på ekstremt nivå. Slik kvalitet vil jeg støtte, og ikke minst ha selv, så min neste mobil blir nok òg Nokia ja!

Lenke til kommentar

Litt av noen sammenligninger her, ingen sammenligning forøvrig.... ;) .....

 

Hehe men poenget står. Selv om N97 sugde massiv ræv pga et møkkete gammelt OS (symbian 60v5) betyr det ikke at HWen ikke var fantastisk. Telefonen hadde bra byggekvalitet og godt tastatur, og tålte en del støyt.

 

OSet er arkaisk, ingen tvil om det. Men Nokia har som sagt gjort masse bra med div OSer som Belle, Maemo5 og Harmattan. Men selv om de ikke hadde hatt noen av de, ville det enda vært irrelevant siden OSet ikke er laget av Nokia denne gang.

 

Trust me, jeg er langt i fra en Nokia fanboy, selv om jeg har hatt min del nokiatelefoner igjennom tidene. Jeg var på nippet til å avskrive meg hele selskapet når N9 kom på banen, da satt jeg med en SGS2 og var kjempefornøyd. Nå, etter å ha brukt N9 en stund, er jeg sikker på at Nokia med WP blir en enorm suksess for både WP og Nokia, og med WP8 hvor nokia får leke seg mer blir det nok hestehoder bedre :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt for liten skjerm...

Prøvd den?

 

De fleste som uttaler seg negativt om noe, spesielt Windows Phone 7.x har etter det jeg erfarer aldri prøvd OSet. Selv har jeg testet Lumia 800 og jeg syntes størrelsen virker ganske optimal for mine hender. Har testet blant annet Desire HD og Samsung Galaxy S2, men jeg syntes de føles for store for min smak.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...