Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig lyst på Lumia 800, men sitter fremdeles på gjerdet.

 

Noen ankepunkter er:

- Kameraet (selv om meningene er svært delte)

- Batteritidene er ikke noe å skryte av (forbedret med firmwareoppdatering??).

- Dekselet over USB-kontakten er lite praktisk, og det stilles spørsmål ved hvor lenge det vil gå før det faller av.

- Knotete filoverføring, kun via Zune.

- Dårlige muligheter for å arkivere tekstmeldinger.

- Kun 16 GB lagringskapasitet (hvorav 3 GB allerede er opptatt) totalt; ikke mulig med minnekort.

- Ikke utbyttbart batteri.

- Foreløpig mye mindre utvalg av apps, sammenlignet med IOS og Android.

 

Noen av disse begrensningene (filoverføring og mangel på minnekortmulighet) ligger i operativsystemet, og må følges uansett telefonprodusent.

 

 

På den annen side er det mye positivt med telefonen. Såpass mye at jeg som nevnt sitter på gjerdet. Har ennå ikke prøvd den; kun holdt i en dummy.

 

Har lest en del tester, og av 5 oppnåelige stjerner, scorer den ikke dårligere enn 4.

 

Den kommer i svart, men også fresche farger som cyan og magenta. Hvitt vil også komme om ikke lenge. Et helstøpt plastdeksel à la dette er både stilig og vil hindre knirkelyder. Lumia 800 er noe av det peneste som finnes av mobiler.

 

Men siden dekslet er i plast og med matt overflate, lurer jeg på om det vil bli misfarget av fett fra hendene, evt. solkrem. Hadde noen supre Sennheiser hodetelefoner i hvitt. De så rimelig pene ut, helt til en ferie i Hellas, der solkrem var høyst påkrevd. Det gikk ikke lenge før plastgummien på plugg og kabel var gulnet. Ikke spesielt delikat lenger... Heldigvis leveres Lumia 800 med ekstra beskyttelsesdeksel, men likevel... bare nevner det.

 

Skal ha meg en tur i butikk og prøve telefonen live. Så får vi se. Regner med at Nokia fikser enkelte problemer gjennom kommende firmwareoppdateringer, samt at tilbudet av apps øker.

 

Håper Nokia klarer å komme tilbake for fullt innen smartmobiler med Lumia 800 og tilsvarende modeller. De har mye å ta igjen. At Nokia i det hele tatt har prestert å sove så ettertrykkelig i timen, mens Apple og Samsung har tatt kraftig innpå - og operativsystemene IOS og Android er blitt meget utbredt - er noe kun de høye herrer i Nokia kan forstå. Det ser ut som de har ligget under for Koskenkorva og Finlandia, mens det hos de hvasseste konkurrentene har gått i eplemost og te.

 

Med Lumia ser det ut til at den tradisjonelle finske vodkaen er byttet ut med isvann, så dette bør gi positive resultater.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

 

3. Nesten ALLE kjøper enten Android eller iOS = Nokia suger igjen...

 

Nesten alle kjøper Symbian.

 

Nei?? Folk kjøper ikke Symbian idag. Det er et dårlig OS som Nokia burde ha sluttet med for lenge siden. Slike småOS som MeeGo, Symbian, Bada osv skulle vert ulovlig. MeeGo har jeg ikke prøvd men man kjøper ikke et OS som er ferdig om 2 år. Å kjøpe N9 er absurd. Eneste grunnen jeg kan se for å kjøpe en Symbian-mobil er om kjøperen er ute etter kameraet til N8.

 

For at Nokia skal komme tilbake til toppen må de satse på bedre mobiler. Helst android for at folk skal få en liten smake-bit av Nokia. Nokia har jo noen finesser som det gratise (tror jeg) navigasjon-systemet og litt slik, men det blir ikke flere Nokia-eiere om de ikka lager bedre mobiler. DualCore er blitt en standar idag på toppmobiler så hvorfor satser på å komme til topp med 1,4 core lurer jeg på (vet MS sitter grense der).

 

 

 

Jeg har en Nokia N8 som jeg nettopp har oppdatert med Belle. Bruker ikke telefonen, men tenkte jeg ville ta den fram fra skuffen og se om Belle var noe til greier. Det synes jeg ikke. Her er det bare å konstatere at Symbian er ut. Krever for mange tastetrykk og er litt rykkete, samtidig som enkelte funksjoner starter for seint. Og den fordømrade wi-fien slår seg av og på etter eget forgodtbefinnende, selv om det er satt som førstevalg foran 3G.

 

Det var mange måneder å vente på noe så lite. Ønsker Nokia lykke til med windowsmobilene.

Lenke til kommentar

Lumia 800 er ifølge tester god på antennefølsomhet. For dere som har erfaring med den, hva synes dere? Hvordan er den på gsm og 3G, bluetooth, wi-fi og gsm?

 

Sammenlign gjerne med iPhone 4/4S, HTC Sensation eller Desire, Samsung Galaxy S2. Jeg har erfaring med disse.

 

Eventuelle andre erfaringer med Lumia 800 settes også pris på. Det er uansett en ny start for Nokia på smartphoneområdet, og det er nok ting som må gå seg til. Man kjøper vel ikke en telefon med dette os'et for at det skal være likt IOS eller Android.

 

 

EDIT

 

Her er en ålreit test på Mobil.se:

http://www.mobil.se/tester/nokia-lumia-800-i-test-1.498166.html

 

Masser av tester her på Alatest.no:

http://alatest.no/anmeldelser/mobiltelefoner/nokia-lumia-800/po3-151589862,8/

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Om ikke "nesten alle" kjøper Symbian, så har det inntil nylig vært sånn, og er muligens fortsatt sånn, at flere kjøper Symbian (hovedsaklig S40) enn iOS eller Android. Det er et spørsmål om nummer og ikke et spørsmål om vi på hw.no eller i snikreklamebyrået engadget synes Symbian er ut eller ikke.

Lenke til kommentar

Var og testet en Lumia 800 i dag, og er riiimelig fristet.

 

Men før jeg eventuelt drar kortet, må jeg finne litt mer ut om hvordan den vil være i praktisk bruk for meg. Jeg bruker i dag iPhone, og har vent meg til å bruke den overfor iTunes og iPhoto på Mac.

 

I likhet med iTunes er man låst til Zune om man går for Lumiaen. Den kan importere musikk fra iTunes, men om jeg da får to bibliotek, er uvisst. Når det gjelder bilder, vet jeg ikke hvordan det vil fungere.

 

Så må jeg finne ut hvilke apper jeg må ha. Regner med at noen av dem ikke finnes for windowsmobiler. Vet at det ikke er equalizerfunksjon på Windowsmobiler, og har ikke funnet noen på Marketplace. Herregud, men ok, det var ikke så lenge siden Androidbrukere var i samme situasjon.

 

Vi får håpe antall apper øker raskt. På den annen side er telefonen meget kompatibel overfor Office, noe som ikke er noe minus.

 

Litt mer research, så får vi se...

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Nei, S40 er ikke Symbian.

 

Så det tommyb med andre ord sier er at flere kjøper Nokia enn iOS enn Android. Som forsåvidt strider litt imot det han forøvrig sier om at alt står så forferdelig til med Nokia.

 

Vel, ja, Nokia.

Jeg skiller ikke så mye mellom Symbian og S40 fordi det er "Series 60" og "Series 40" og Nokia holder på å plukke elementer fra den førstnevnte og implementere i den sistnevnte. De ønsker å få telt med S40 som smarttelefon i statistikkene mens de ennå ikke er klare til å satse på Meltemi. Men rett skal være rett, S40 er strengt tatt ikke Symbian.

 

 

Og nei, det strider ikke mot det jeg sier.

Nokia solgte jævlig mange telefoner. Og tjente masse penger. Intil for ett år siden, mens Nokia sto der og ropte "brann!", så gikk faktisk antall solgte telefoner opp. (Men antall tjente kroner ned).

 

Nå selger de bare mange telefoner. De er fortsatt oppi toppen, men raser nedover. Og taper masse penger.

 

Enkle nummer, jeg er visst den eneste som gidder sjekke numrene. Bare fordi jeg sier Nokia tapte massivt på en elendig implementering av overgangen til Windows Phone, betyr ikke det at jeg ikke kan påpeke at de selger store kvanta telefoner. For det gjør de også. At a loss.

 

Nokia har tapt halvparten av markedsverdien sin på ett år og det er først og fremst på grunn av den elendige strategien Elop avslørte i perioden 9. til 11. februar 2011. Nokia burde ha melka Symbian^3 i det minste i ett år mens de gjorde klar produkter med Maemo eller Windows Phone. I stedet gikk de ut rett etter lansering og i praksis advarte mot at Symbian^3-telefoner er et dårlig kjøp, vent til neste år, da har vi noe som kanskje blir bedre. Det er bra dårlig strategi, det.

 

Interessant lesning fra raving mad Elop-hater Tomi Ahonen, rangert på Forbes topp 10 inflytelsesrike krefter i mobilverdenen:

 

Because Elop has openly admitted to authoring the February 9 Burning Platforms memo - the costliest management memo of all time (I just calculated last week that it has cost Nokia in just one year, 3.9 Billion dollars of profits lost, directly attributable to the memo) (...)

 

Nokia's smartphone unit sales had grown 48% in the previous year. Nokia sold literally more than one out of every 3 smartphones on the planet. Nokia's total smartphone sales were more than twice as big as its nearest rival (RIM) and Nokia also sold well more than twice as many smartphones as Apple sold iPhones. Nokia corporation revenues and profits had grown, and the driver of Nokia revenue and profit growth was the smartphones unit. Nokia had by far the biggest market share in the world of smartphones, selling the most smartphones on five out of the six inhabited continents: Europe, Asia, Africa, Oceania and Latin America - only in North America was Nokia not the bestselling smartphone. Nokia was so dominant in China, the world's biggest smartphone market country, that Nokia's market share was 76% and Nokia was by far the most desirable smartphone brand.

 

Elop lectures us about the future of the smartphone wars being won by 'ecosystems' rather than handsets alone. Nokia's ecosystem was by far the biggest by installed base, by developers, by new sales of handsets, by carriers/operators covered, by language support etc. By downloads, Nokia's Ovi store was second, to Apple's iPhone App Store but closing the gap. Nokia's migration from dumbphones to smartphones was well ahead of the global level at 25% vs 22%. Those smartphones that accounted for 25% of Nokia's total handset sales, generated 34% of Nokia's revenues and nearly half of Nokia's profits. In the first five months that Elop had been in charge, the Nokia share price had gained 11% - a very strong growth level well ahead of the global economy or the telecoms market overall for the same period.

 

And into that context, Nokia had just in Q4 of 2010 launched a new operating system version, called S^3 for Symbian, which had set a Nokia record for most new sales in the first quarter, of 4 million units, led by the N8, a flagship touch screen smartphone that won numerous awards as the best phone of the year.

 

This is what Nokia CEO Stephen Elop calls a total Nokia corporate disaster so bad, he says it is a 'Burning Platform'

 

Now today, one year later. Nokia has released its latest quarterly data which tell us that Nokia overall smartphone sales have collapsed, they fell 31% from this time a year ago - while the global smartphone industry grew by 63%. Nokia's market share has crashed from 33% to 12%. Where just a year ago Nokia smartphones alone were more than twice as big in unit sales as all iPhones, now Apple's iPhones are almost exactly twice as big as all of Nokia's smartphones.

 

 

kilde

 

Nå er ikke Tomi på noen måte objektiv her, men han kjenner tallene og tallene taler sitt eget språk. Nokia har hatt et skikkelig dårlig år, for å si det mildt.

 

Og dermed kan jeg si at joda, Nokia selger nok fortsatt, eller har i det minste inntil nylig solgt, mange telefoner. Sammenlignet med hvem som helst. Og joda, de har kolapset helt. De skal noe opp igjen så snart de begynner å pumpe ut Windows 8-telefoner (hvis de overlever som selvstendig selskap til da), men inntil da har de kasta bort milliardbeløp på dårlig strategi.

 

Edit: Forsøker å rydde bort noen av mange feil i et heller uryddig innlegg selv etter min standard :p

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvilke apper trenger du da?

 

Har nå sjekket på markedsplassen, og funnet en del programmer jeg trenger, som Soundhound, Norsk Tipping, Posten sporing,

 

Skulle gjerne hatt Skandiabanken, men den finnes på svensk. Regner ikke med den er tilpasset norske kunder. Men når det gjelder Sakndiabanken, ser jeg lyst på det. Skype er vel heller ikke tilgengelig ennå, men regner jo med det kommer. Kan bruke Skype på PCen.

 

Verre er det med Flight Radar. Men kan leve uten det, selv om det er gøy å kunne sjekke detaljer rundt et passasjerfly man ser oppe på himmelen, og så drømme seg bort...

 

Bruker CalenGoo kalender på iPhone og Android-telefoner. Den har den egenskapen at den kan varsle kort ved angitte intervaller, uten at man må fysisk gå inn og utsette varslingen for hver gang. Men kalenderen i Windows Mobile skulle vel ellers være mer enn grei nok, etter det jeg så.

 

Alt i alt, skulle ikke tilbudet av apper være noe særlig problem, men uten equalizer tviler jeg på at musikk blir det jeg bruker mye av, for jeg MÅ ha skikkelig med bass. Får prøve å dra med noen hodetelefoner og teste.

Lenke til kommentar

Ikke mulig bruke skandiabanken via nettleser? Aldri brukt en bankapp selv, derfor jeg spør :p . Samme med postens sporingsapp, når www.posten.no gjør samme jobben :s ... Men jeg er kanskje litt rar.

 

Dette med bassen har jeg hørt kjipe ting om med lumia 800 ihvertfall, bare noe jeg leste her på forumet. Nokia skal visstnok jobbe med en fix for det, men si gjerne i fra hva du finner ut :) .

Lenke til kommentar

Superbit: de fleste er ikke under 10mm.

 

Veldig glad i å kverulere, eller skjønte du ikke hovedpoenget mitt?

 

Blant annet følgende er under 1 cm tykke: Galaxy Nexus, Xperia Arc S, Galaxy Note, Motorola Razr, HTC Titan, Sensation XL, Huawei U8850, iPhone 4s, Nokia N9, Xperia Ray, Galaxy SII.

 

Av de 15 siste testene amobil har gjort er kun ÉN mobil tykkere enn Nokia Lumina 800. Da blir det feil å trekke det fram som et stort pluss at den "bare" er 12 mm tykk.

Lenke til kommentar

Ja jeg er kjempeglad i det :p !

 

N9 kan vel umulig være under 1cm dersom lumia er over 1cm? De er kliss like. Sitter og ser på dem nå :o .

 

Men ja ser poenget ditt. De fleste flaggskip er tynnere. Ikke for det, lumiaen er tynn nok til at den langt fra er en tykk mobiltelefon. Føles nice i hånda, samme som N9.

 

That being said fikk N9 trekk for å ikke ha xvid/divx støtte, noe den har, så... hva de trekker for og hva de ikke trekker for virker litt weird.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...