Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte Lumia 800 i dag, og har satt den opp med e-post, kontakter og kalender via min Google-/Gmail-konto. Det forløp enkelt og uten problemer.

 

Den er flott å se på; jeg valgte den svarte. Inntrykkene hittil er litt opp og ned, helst opp. Men synes det er lite innstillinger, til og med i forhold til iPhone. Likevel er det kanskje nok til vanlig. Dessuten var lyden for musikkavspilling heller tannløs. Jeg bruker foreløpig Spotify.

 

Kommer tilbake med flere inntrykk.

Lenke til kommentar

Kjøpte Lumia 800 i dag, og har satt den opp med e-post, kontakter og kalender via min Google-/Gmail-konto. Det forløp enkelt og uten problemer.

 

Den er flott å se på; jeg valgte den svarte. Inntrykkene hittil er litt opp og ned, helst opp. Men synes det er lite innstillinger, til og med i forhold til iPhone. Likevel er det kanskje nok til vanlig. Dessuten var lyden for musikkavspilling heller tannløs. Jeg bruker foreløpig Spotify.

 

Kommer tilbake med flere inntrykk.

Hvilke innstillingsmuligheter er det du savner? Regner med du er klar over at man kan sveipe til høyre for å få tilgang til forskjellige innstilinger til applikasjoner.

Lenke til kommentar

Kjøpte Lumia 800 i dag, og har satt den opp med e-post, kontakter og kalender via min Google-/Gmail-konto. Det forløp enkelt og uten problemer.

 

Den er flott å se på; jeg valgte den svarte. Inntrykkene hittil er litt opp og ned, helst opp. Men synes det er lite innstillinger, til og med i forhold til iPhone. Likevel er det kanskje nok til vanlig. Dessuten var lyden for musikkavspilling heller tannløs. Jeg bruker foreløpig Spotify.

 

Kommer tilbake med flere inntrykk.

Hvilke innstillingsmuligheter er det du savner? Regner med du er klar over at man kan sveipe til høyre for å få tilgang til forskjellige innstilinger til applikasjoner.

 

Nei, det var jeg ikke, så takker for tipset. :)

Lenke til kommentar

Kjøpte Lumia 800 i dag

Jeg har spurt om det tidligere i tråden uten å få noen gode svar, så jeg prøver igjen :)

Er det mulig å installere vilkårlige ordbøker for teksting eller er man begrenset til noen få slik som på Symbian?

Kan man installere andre tastaturer eller finnes det T9 / numpad tastatur som valg for tradisjonell teksting?

Kan man ta opp samtaler?

Lenke til kommentar

Kjøpte Lumia 800 i dag

Jeg har spurt om det tidligere i tråden uten å få noen gode svar, så jeg prøver igjen :)

Er det mulig å installere vilkårlige ordbøker for teksting eller er man begrenset til noen få slik som på Symbian?

Kan man installere andre tastaturer eller finnes det T9 / numpad tastatur som valg for tradisjonell teksting?

Kan man ta opp samtaler?

 

 

Telefonen og OS'et er ennå nytt for meg, så jeg har ikke funnet eller prøvd det du ønsker svar på, dessverre.

 

Håper dette er noe å satse på. Grensesnittet er i alle fall veldig lekkert, men håper telefonen innfrir på flere områder. Det vil bli større utvalg av apper, samt at det trengs å satses med firmwareoppdateringer fra Nokia/Microsoft.

 

Den store skuffelsen er lyden i musikkspilleren. Men det visste jeg etter å ha lest tester på forhånd. Inntil videre er ikke dette musikktelefonen for meg. Dessuten savnes equalizer, men den hadde ikke hjulpet ved avspilling i Spotify eller radio/radioapper uansett.

Lenke til kommentar

Som sagt vet nokia om dette med lyden og jobber med en FWupdate såvidt jeg vet for å fikse det.

 

Vet heller ikke om andre tastaturer siden jeg er flere ganger med komfortabel med å skrive på qwerty enn t9.

 

Usikker på hva du mener med ordbøker for teksting though?

 

Vil tro man kan ta opp samtaler, uten at jeg vet helt sikkert. Så... jeg aner ikke det heller :p .

Lenke til kommentar

Begynner å like meg ennå bedre nå...

 

Finner ut nye ting, samt at det blir stadig klarere hvilket enormt apparat som ligger bak telefonen; Microsoft og Nokia. Masse informasjon på godt norsk, engelsk eller whatever. Det finnes også mye bra tilbehør til telefonen.

 

Det jeg foreløpig savner av apps er Norsk Tipping og Flight Radar. Ellers er jeg godt hjulpet av apps som allerede finnes på Market Place.

 

Tester ut telefonen videre...

Endret av CellularDude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskyttelsescoveret som leveres med Lumia 800 er litt genialt.

 

Ikke bare har man følelsen av å ha samme telefon - men dersom man vil ha telefonen i en annen farge, kjøper man bare et tilsvarende cover, og voilà, så har man en annen farge! Kun få steder (høyttalergrillen og USB-dekslet vil røpe telefonens opprinnelige farge.

 

Det vanlige er jo at man kjøper et beskyttelsescover, som endrer telefonens utseende og størrelse mer eller mindre mye. Det er "prisen" for å beskytte telefonen.

 

Jeg har den svarte Lumia 800. Så dersom jeg vil ha f.eks blå telefon, er det bare å skaffe seg det. Foreløpig er det tilgjengelig i svart, blått, magenta og hvitt. Flere farger vil komme, som olivengrønt og rødt; jamfør de nye fargene på polykarbonat-dekselet til Lumia 800.

 

Tanken på at Nokia sammen med Microsoft leverer et meget gjennomtenkt produkt gleder meg mer og mer. Jeg er på ingen måte "frelst" ennå, etter å ha brukt IOS og Android de siste par årene, men med kjøpet ev Lumia 800 er jeg åpen for gode alternativ til de nevnte OS'ene.

 

EDIT:

 

Finnes det noen butikker som selger tilbehør til Lumia 800? Tenker spesielt på de fargede coverne (silikonutgaven) og Monster ørepluggene.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Yessss!!!!!

 

Bruker til vanlig Mac, men til Lumia 800 har jeg brukt PC og Zune - inntil i dag.

 

Installerte Windows Connector på Mac'en, og der kunne jeg synke bilder, videoer, musikk osv, mer eller mindre som med iPhone. Det var noe som jeg savnet, men som jeg var innstilt på å glatt glemme. Overraskelsen og gleden var desto større. Fy faen så konge!!

 

Bruksverdien med telefonen har steget mange hakk. I kjøvannet av det, har jeg investert i Navigin GPS-programvare. Nokia Drive er mildt sagt skuffende i forhold til navigasjonen man får på Symbian. Navigon har jeg brukt både på Symbian og Android, og nå altså på Windows Phone. Men favorittene mine, Sygic og TomTom, er ikke tilgjengelige for dette OS'et enn så lenge.

Endret av CellularDude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe jeg ikke forstår er at telefoner som Samsung Galaxy S2 får terningkast 6 og denne telefonen får 5.

 

Jeg har begge telefoner og Lumia 800 er mye bedre å bruke, synes i hvert fall jeg. Skjermen er betraktelig bedre. S2 sin skjerm er ekstrem glossy og fargene er unaturlig sterke, mens skjermen på Lumia 800 er veldig naturlig. All sosialt intregrering og e-post klienten i Windows Phone 7.5 er vanvittig mye bedre på Lumia 800. E-postleseren i S2 er nesten en vits i forhold til Lumia 800 (eller Windows Phone 7.5 generelt).

Nettleseren i Windows Phone 7 er også mye bedre enn på S2 (eller mye bedre Android generelt).

 

Noe man også kan tenke på er at t.o.m. med dobbelkjerne prosessor er det hakk i f.eks. scrolling på Android. Med en singelkjerne prosessor er Lumia 800 en drøm å bruke, med ikke tegn til noen lagging.

Slik jeg ser det er det bare Windows Phone Markedplace og kart-appen (bing, altså) som er negativt i forhold til Android og iOS. Windows Phone Markedplace har ikke på langt nær så mange apps som Android Market eller iTunes App Store, men jeg regner med at det kommer flere. Nokia Kart appen som følger med telefonen er meget bra og rask til å oppdatere når man er i begevelse. Lyden når man hører på musikk er kanskje ikke helt det beste, men bra nok når man bare hører på Spotify eller Wimp. Og Zune programvaren kan også være litt kjip å bruke.

 

Men med alle de negative irritasjonene jeg hatt med å bruke Android er disse negative tingene bagateller.

Lenke til kommentar

Hvordan får du det til å stemme at IE9 på WP er bedre enn Dolphin HD på Android? Det stemmer ikke med min erfaring i det hele tatt.

 

Jeg har brukt Dolphin HD på Android en del tidligere og den er grei nok. Noe jeg gjør en del på telefonen når jeg surfer å dobbelklikke for å zoome inn på tekst eller deler av teksten. IE9 på WP fungerer like bra som Safari på iOS på dette. Det irriterte meg hver eneste jeg skulle surfe nettopp pga at når jeg skulle zoome dobbelklikket jeg på den delen av siden som jeg ville zoome inn på og Dolphin (og alle de andre nettleserne jeg har testet på Android, som Firefox og Opera) zoomer den inn på en helt annet del av nettsiden enn den delen jeg dobbelklikket på slik at jeg måtte panere meg fram til den del jeg var interresert i. Når jeg gjør dette i IE9 for WP zommes akkurat den delen jeg dobbelklikket på, slik som Safari for iOS også gjør.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...