Gå til innhold

Du gikk vel ikke på denne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er tullete sted å poste slik artikkel. Folk som er på nettsider som denne, er ikke de som er ukjent med til dels grunnleggende databruk.

 

Tenk på dem som ikke er særlig vant til bruk av PC i det hele tatt, som er truet over på nettbank, fordi bankfilialer er nedlagt og gebyr over skranke kan skremme selv en kriminell.

 

Tross alt så er avsender av mailen fra DNB i mailadressen, det gir troverdighet, og selv en ikke så PC kyndig får med seg at det er rett avsender.

Språket er noe rart, men hvor mye halv- og helengelske ord er det ikke i visse mail fra dataavdelinger som styrer servere m.m. ....!

Litt dårlig norsk ett par steder, men mange it personer i Norge kommer fra utlandet, særlig Sverige, så da kan det også passere.

 

Så i det hele forstår jeg godt at mange kan gå på denne, særlig med tanke på at avsenderen er @dnb.no (jeg vet jo at det ikke er det, men en ikke PC ekspert tror lett på at det er fra DNB, når de står som avsender).

 

Totalt sett en meget troverdig mail, som kom dagen etter at nettbanken faktisk har vært nede!

Lenke til kommentar
Nei, jeg gikk ikke på den, fordi jeg har IQ nok til å skjønne at der er noen som har feilet totalt på oversettelsen.Hvis man ikke skjønner at slikt er tull fortjener man å bli svindlet.
enn folk med lese/skrive problemer..

 

For min egen del:

1. Jeg aksepterer ikke mail fra finanstjenester som bank og forsikringsselskaper dersom de ser ut til å være skrevet av folk med lese/skrivevansker. Jeg ville byttet bank umiddelbart dersom jeg ble kjent med at min bank overlot saksbehandling til personer som ikke er i stand til å lese og skrive korrekt. Dette handler ikke om diskriminering, men om økonomisk trygghet.

 

2. Personer med lese/skrivevansker kan være i en mer utsatt posisjon i forhold til slike svindelforsøk, fordi de kan ha problemer med å avsløre sånt basert på språket som er brukt i henvendelsen.

Hvis de ønsker å sikre seg mot å gå på en blemme, så er det hjelp å få som gir en viss beskyttelse mot sånt. Man kan evt. ta en telefon til banken og snakke med dem hvis man er i tvil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er helt skrekkelig hvor mange mennesker som ignorerer advarslene i nyheter og aviser. De er ikke interessert i IT, så de lukker ørene så fort de hører ordene e-mail, data, IT osv. Det er synd de ikke ser sammenhengen mellom IT og nettbank.

 

Jeg for min del lar meg ikke lure. Senest klokken 1430 ble jeg oppringt fra DNB som ville informere meg om at kortholderen min med VISA, Master og førerkort var blitt innlevert, og at jeg kunne hente det ved nærmeste filial. Pøh... de lurer ikke meg så lett.

Nå må jeg bare finne kortholderen min... har ikke sett den siden jeg var på byen i helgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...