Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at Linux Mint er det du mest sannsynlig vil føle deg hjemme i. Når jeg valgte å gå over til linuxverden så prøvde jeg Ubuntu og Linux Mint å det var ingen tvil om at det var Linux Mint som var mest rettet mot tidligere Windowsbrukere.

 

I tillegg så er det nye brukergrensesnittet i Ubuntu mye dårligere en det gammle brukergrensesnittet de hadde, mens Linux Mint fortsatt har det gammle og dette er også mye av grunnen til at Linux Mint har fått stort oppsving i populæritet i det siste :)

Endret av MongoMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå virker det som jeg har like lite peiling på Linux som deg, er også vant til w7 og (litt) OSX så dette blir for min del veldig spennende å følge med på! Jeg vil også legge til at dette eksperimentet med Mac (forrige gang) var en av de få gangene i uka jeg leste en hel artikkel, så som sagt; dette gleder meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat tatt det samme steget. Bygget meg en maskin kun for dette formålet. I mitt tilfelle skal den fungere som filserver og mediaserver med lyd over HDMI osv.

 

Valget mitt ble Mint 11, da jeg satte meg selv til veggs og måtte gjøre et valg. Så langt har alle de vanlige programmene hatt linuxstøtte, men gruer meg til jeg finner et som ikke er støttet. Men som jeg har blitt fortalt tusen ganger, "Det finnes alltid et alternativ".

 

Gleder meg til å se utviklingen her og å plukke opp noen tips :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Linux Mint er det du mest sannsynlig vil føle deg hjemme i. Når jeg valgte å gå over til linuxverden så prøvde jeg Ubuntu og Linux Mint å det var ingen tvil om at det var Linux Mint som var mest rettet mot tidligere Windowsbrukere. I tillegg så er det nye brukergrensesnittet i Ubuntu mye dårligere en det gammle brukergrensesnittet de hadde, mens Linux Mint fortsatt har det gammle og dette er også mye av grunnen til at Linux Mint har fått stort oppsving i populæritet i det siste :)

 

Hva er det som er dårligere med Unity enn Gnome 2.3? Jeg har tittet litt på nyeste Ubuntu, og det virket litt mac-aktig med Dock, spotlight-lignende søk og "app store".

 

Mint virket forsåvidt også fint, og minnet meg langt mer om Windows enn OS X.

 

Det blir en spennende måned. Kan ikke si annet enn det :)

Lenke til kommentar

For all del. Ubuntu har gått gjennom ganske store forandringer i det siste, da, og i vanillavarianten etter mitt syn til det verre.

 

Men spørsmålet mitt er: hva er det du skal bruke den til? Hvilke oppgaver? Hvordan liker du å jobbe?

 

I motsetning til i Microsoft og Apples verden kan du nemlig bygge opp et miljø som passer for deg.

 

Edit: Og ja, jeg ser ikke grunnen til å frykte terminalen. Dessuten kan det hende du får noe ut av det i OS X og (selv om det er en stusselig opplevelse i forhold).

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke terminal kan du jo like greit holde deg unna, terminalen er hovedgrunnen til at jeg sitter på linux i dag. Det er et utrolig kraftig verktøy.

 

edit: når jeg tenker meg så har jeg et litt annet bruksmønster på maskinen min enn folk flest, du vil mest sannsynlig ikke trenge å røre terminalen, men hvis du har tid er det noe du burde lære deg, kan spare deg for mye GUI-knoting.

Endret av xaco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å avkrefte myten om at Linux bare er for de mest tekniske terminalhackerne burde du absolutt prøve Ubuntu. Selv er jeg fan av Gentoo og jeg mener fortsatt at det er en ideell distribusjon for å lære seg Linux med. Det er tidkrevende å vanskelig å sette opp, men når man har bestått "crash course" og har et fungerende system som man (nogenlunde) forstår, så har man samtidig lært mer gjennom prosessen enn man ville gjort gjennom et ordinært kurs som omfatter Linux drift. Ubuntu derimot er lett å installere, alt fungerer "out of the box" og man trenger ikke å rote i et terminalvindu for å oppdatere facebookstatusen sin.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å bare velge en distro! Skal du prøve GNU/Linux, så må man prøve alt!

 

Måtte jeg anbefalt GNU/Linux til noen, så ville jeg startet med Mint, men latt dem få en smak på både KDE og XFCE!

 

Det er en grunn til at vi kaller det "flavours" av GNU/Linux! Det er ikke alle som liker krokan-is, men heller ikke alle som liker sjokolade-is! Hvordan vet man da at man i det hele tatt liker iskrem?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke terminal kan du jo like greit holde deg unna

 

Det er nettopp slike holdninger som gjør at nye brukere blir avskrekket fra å ta i bruk Linux. Det er ingen tjent med.

 

For min del gav jeg opp utallige ganger i en årrekke. Man får hjelp hvis man spør men det hjelper lite hvis svarene er kryptiske for en helt grønn bruker. Når det er sagt finnes det masse guider som man kan klippe og lime inn i terminalen fra, men poenget mitt er at når man tar fatt på dette trenger man å få ting inn med en _veldig_ liten teskje for å skjønne hvordan ting fungerer - og gjerne ikke for mye av gangen. Og "ekspertene" har en lei tendens til å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Her på forumet fikk jeg f.eks. råd om å redigere en tekstfil i terminal for å gjøre noe i Ubuntu. Jeg fikk det ikke til og gav opp. Heldigvis oppdaget jeg at det gikk an å gjøre det samme i GUI med tre-fire museklikk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...