Gå til innhold

Anmeldelse: Orcs Must Die (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet er rett og slett fantastisk moro, kjøpte det i går, fullførte warmage vanskelighetsgraden på kvelden og skal ta til med Nightmare vanskelighetsgraden i dag. Klarte de aller fleste nivåene med 5 hodeskaller, men har noen stykker der jeg fortsatt har fire eller tre... Kombinasjonen av spring trap og arrow wall er uslåelig hvis man setter springrapt til å skyte folk bakover slik at de må passere på nytt, oppgraderer du slik at du kaster ogre's også så kommer ikke disse seg forbi i det hele tatt.

 

Edit: Forøvrig så lo jeg godt av denne anmeldelsen, meget bra skrevet Øystein, mer slik takk ;)

Endret av PheIix
Lenke til kommentar

Hva? Et spill uten zombier?

 

 

Det dukker nok opp undead orcs i en dlc :p

 

Jeg er vel litt over halvveis i warmage, så det er en del "leketøy" jeg ikke har fått prøvd ennå. Mulig det bare er meg, men det virker ikke som om det nødvendigvis blir gradvis vanskeligere brett for brett. Et nivå kan være utfordrende og kreve flere forsøk bare for å få tre skaller, mens de to følgende kan gi fem skaller på første forsøk osv. Det er et par brett jeg fortsatt sliter med, selv når jeg går tilbake med nye feller osv. Siden den femte skallen går på tid, kunne de kanskje ha hatt en timer på skjermen, men jeg regner med at det er et bevisst "spenningsmoment" at man ikke skal vite om man har klart det før helt brettet er over.

Endret av Riboflavin'
Lenke til kommentar

Artig spill! Spiller på xburk med gamepad, ikke noe problem det. Fint at man kan gå tilbake og prøve å få 5 skaller på alle nivåer med alt man har låst opp av feller senere. Noen av tingene man får etterhvert gjør det betraktelig lettere en del steder.

 

Gliser fælt når jeg får satt opp forsvarsverk som fungerer bortimot helt av seg selv. Så jeg kan se på orker som blir spiddet, skviset, saget, brent, katapultet og alt annet helt av seg selv. Da er jeg en fornøyd warmage :)

 

Eneste "problemet" er at noen av nivåene er ganske vanskelige i begynnelsen, fordi man ikke har nok penger til å lage noe fornuftig. Spesielt steder hvor orkene spawner flere plasser. Tar noen bølger med orker før man har satt opp nok til at det fungerer tilfredsstillende, selv om det til en viss grad går an å styre hvor de går med barrikader. De fleste nivåene går nesten av seg selv mot slutten når det er feller over alt.

 

Men alt i alt et supert lite spill.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe dette. Spørsmålet er om jeg skal ha det til PC eller Xbox. Har noen fått testet begge deler og kan gi en sammenligning?

 

Er vel det samme som vanlig? Bedre kontrollmuligheter, framerate og grafikk på PC?

 

AtW

 

Etter å ha spilt From Dust på begge deler vet jeg at dette ikke er tilfellet lenger. Spørsmålet er om porten god nok til PC. Hvis den er det vinner selvsagt PC.

Lenke til kommentar

Et absolutt herlig spill, og anbefales på det sterkeste.

 

Men jeg vil peke på et par svakheter:

 

- I baner hvor det er flere innganger enn 1, så er det umulig å vite hvor orkene kommer hen, noe som fører til et par ganger med trial and error. Det gjelder forsåvidt også hvilke fiender som kommer i hvilken wave, ikke alle traps funker like bra :)

Er kun et problem når man skal gå for 5 skulls i hver level, men det er gjerne lettere å bare spille for "å ha det gøy", og deretter kommet tilbake når du har flere traps/spells.

- Usikker på om dette gjelder alle, men hvis du løper i PC versjonen (shift) og så slipper løpe knappen, vil den skifte til forrige brukte spell/trap noe som kan være irriterende i heftige situasjoner (hvis du aldri slipper shift, så er ikke dette et problem.

Var visst keyboardet mitt :o

 

- Hvorfor ikke noe co op eller arena mode med random waves?

Med tanke på prisen til spillet, så er det ikke noe jeg krever, men det er ønskelig, eventuelt en utvidelsepakke :)

 

- Ikke mulig å spille windowed mode? Kunne hatt litt mer grafikk innstillinger (selvom det er ikke allverdens krevende)

 

- Enkelte traps som er nesten aldri brukbare, med det kan bare hende jeg ikke har funnet det ut selv.

 

- Weavers, eller kun en av de effektene, dead orc suger til å hjelpe deg!

 

Men uansett, anbefales, har allerede rundet det, og nå skal jeg kose meg med på den nye vanskelighetsgraden og steam achievements.

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar

Hvordan er dette iforhold til Sanctum?

 

Noen grunnleggende forskjeller jeg kommer på:

 

*Sanctum har få, men lange (mange waves) brett, OMD har ganske mange og ikke spesielt lange brett, og du får en ny evne/felle for hver av dem. (Du må fortsatt plukke ut et utvalg av disse)

 

*OMD har ikke det strenge skillet mellom byggefase og "actionfase" som Sanctum har, du kan bygge når du vil, og det er bare nå og da i løpet av et brett at du selv kan sette i gang neste wave. Selv da kan det være lurt å kjappe seg, siden for dårlig tid koster deg den siste av fem hodeskaller. (Som brukes til varige upgrades)

 

*I OMD har du health bar og fiendene kan skade deg, du kan dette ned i lava osv. Du respawner hvis du dør, men det koster dyrebare "rift points". I motsetning til i Sanctum, ignorerer ikke fiendene deg, hvis du er nærme nok er orkene mer opptatt av å ta deg enn av å nå målet, noe som bra til å lokke dem dit du vil.

 

*Sanctum fokuserer mye mer på å lage en så lang som mulig labyrint for creep'en. Det er antydninger til dette I OMD også, men brettene er ikke like åpne, og rene barikader er forholdsvis dyre å bygge.

 

*Fellene i OMD er ofte mer fysikkbaserte, mens tårnene i Sanctum vel stort sett bare tapper fiendene for liv mer eller mindre raskt.

 

*OMD har mer personlighet (IMO), men det er også en veldig tullete personlighet.

Endret av Riboflavin'
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...