Gå til innhold

iPhone 4S kan støtte norsk hvert øyeblikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som skrevet av Gizmodo

Siri? That looks like the most amazing thing I'll never use.

 

Alt fra Apple er jo en revolusjon,

 

FaceTime? REVOLUSJONERER HVORDAN VI SNAKKER SAMMEN!

Copy Paste? REVOLUSJONERER BRUK AV TELEFONEN DIN!

MMS? REVOLUSJONERER MELDINGER!

Mapper på skrivebordet

Notification Pulldown? VIVA LA REVOLUTION!

etc.

 

Det funker, de selger som faen, aksjen øker bra.. Verden vil bedras

 

... Skrevet fra min Mac :p

 

EDIT:

 

The horror . . . it wasn't bad enough to have to listen to people talking on their cell phones in public. Now we get to also listen to their iPhones talking back to them.
Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubrukelig spør du meg. Jeg med Stavangerdialekt må legge om dialekten for at noe slikt skal fungere og det vil bare høres sinnsykt idiotisk ut.

 

Men neppe mer idiotisk enn når du snakker stavangerdialekten din (smalt det fra bergenseren). ;)

 

Spøk til side. Jeg er spent på å prøve SIRI og se hvor omfattende den er, men har vanskelig for å tro at det er noe jeg kommer til å bruke mye i lengden. Hvis det blir mulig å snakke norsk med den vil det unektelig høres litt mindre teit ut enn nisseengelsk, men fremdeles ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke telefonen som vanlig.

 

EDIT: Leif.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Vil tro man gjerne skrur ned radioen/musikken når man bruker den. Ellers er det vel ikke så voldsomt med støy inne i en bil så lenge det ikke er noe gale med den?

 

Neivel? Moderne biler har gjerne 65-70 dB i støynivå i kupeen (i 80), nok til at de fleste må heve stemmen over "innestemme", eller sitter nærme hverandre for å høre bra. Og det er få ting som er så ekstremt gode til å tolke språk i bakgrunnstøy som mennesker. Det er vanskelig for ett sånn system å operere i de støynivåene man har inne i en bil.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Aldrig vært fan av slike tale funksjoner.

 

Føler meg rimlig teit om jeg står et sted og snakker til mobilen min, tror nok heller jeg bruker fingern da.

 

Men kommer til og bli drømmetelefon for mennesker som har problemer med dårlig bevegelse og motorikk i fingre og hender.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Atw, de fleste moderne biler kobler jo mobilen opp mot bluetooth, og mikrofonen der har jo ofte funksjoner for å fjerne nettopp bakgrunnsstøyen.

 

En plass må det uansett starte. Det er jo frivillig å bruke det, og slik jeg ser fremtiden for meg så vil nok mye være stemmestyrt når jeg sitter på gamlehjemmet. 2062 eller noe slikt :p

 

 

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Atw, de fleste moderne biler kobler jo mobilen opp mot bluetooth, og mikrofonen der har jo ofte funksjoner for å fjerne nettopp bakgrunnsstøyen.

 

En plass må det uansett starte. Det er jo frivillig å bruke det, og slik jeg ser fremtiden for meg så vil nok mye være stemmestyrt når jeg sitter på gamlehjemmet. 2062 eller noe slikt :p

 

Selvfølgelig, om du sitter med en bluetooth-mic hele kjøreturen, så kan du bruke slike støyfjerningsmetoder. Jeg tror dog ikke det kommer til å gjelde majoriteten.

 

Greit nok, en plass må man starte (selv om stemmegjennkjenning ikke på noe som helst slags nivå har startet med apple). Men jeg kjøper ikke en telefon for å være en betatester av funksjoner, men som et bruksredskap. Jeg er redd denne talegjenkjenningen ikek blir all verden til bruksredskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

"Selskapet som har utviklet teknologien i Siri-funksjonen, Nuance, skal nå ha fått støtte for norsk språk."

"Siri er kun et av mange produkter Nuance er kjent for."

 

 

Nå tror jeg artikkelforfatter tuller litt. Sitatene over kan lett tolkes som at Nuance har utviklet Siri, og det er helt feil. Nuance har imidlertid levert deler av teknologien som benyttes i Siri - sannsynligvis innen talesyntese, der Nuance også leverer teknologi som allerede brukes i OS X.

Teknologien for tolkning av naturlig språk og den "kunstige intelligensen" som utgjør selve essensen i Siri, er det imidlertid Apple som står bak, basert på teknologi fra selskapet Siri som Apple kjøpte i 2010 (som i sin tur har sitt utspring i SRI, som igjen har hentet inspirasjon fra CALO, osv...)

http://www.readwriteweb.com/archives/semantic_stealth_startup_siric.php

 

En historiske linje kan i tillegg trekkes tilbake til Apples "Knowledge Navigator", et interesaant og den gang Sci-Fi aktig konsept, som ble presentert i 1987... ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_Navigator

 

Lenke til kommentar

 

Teknologien for tolkning av naturlig språk og den "kunstige intelligensen" som utgjør selve essensen i Siri, er det imidlertid Apple som står bak, basert på teknologi fra selskapet Siri som Apple kjøpte i 2010

 

Jeg er uenig i at det er essensen, tolkning av naturlig språk er det mange som leverer, og det fungerer stort sett veldig bra. Det som skaper trøbbel for denne type produkter er nesten utelukkende talegjenkjenningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har hatt talestyring i mine 2 siste biler. Det funker helt greit,men jeg bruker det aldri. Syns det er mye enklere å bruke knappene på rattet. Og jeg føler meg helt nerd når jeg snakker til bilen min. Tviler mao ikke på at dette SIRI-greiene funker,men det er vel strengt tatt ikke noe verden har hungret etter?

Lenke til kommentar

 

Teknologien for tolkning av naturlig språk og den "kunstige intelligensen" som utgjør selve essensen i Siri, er det imidlertid Apple som står bak, basert på teknologi fra selskapet Siri som Apple kjøpte i 2010

 

Jeg er uenig i at det er essensen, tolkning av naturlig språk er det mange som leverer, og det fungerer stort sett veldig bra. Det som skaper trøbbel for denne type produkter er nesten utelukkende talegjenkjenningen.

 

AtW

Tja, det er nok store utfordringer på begge områder, både selve talegjenkjenningen som oversetter talelyder til skrevne ord og syntaks, og AI-delen som skal tolke semantikken og pragmatikken bak ordene, og omsette dette i relevante handlinger.

 

Talegjenkjenning er forresten noe vi har lekt med (stort sett) i Mac OS siden 90-tallet, men i starten var dette en mer primitiv utgave som krevde mer "trening" av programmet for at det skulle identifisere ordene man sa, og krevde i stor grad at man holdt seg innenfor nokså begrensede rammer for et utvalg predefinerte kommandoer - type "Macintosh, open file ...." etc.

Lenke til kommentar

 

Teknologien for tolkning av naturlig språk og den "kunstige intelligensen" som utgjør selve essensen i Siri, er det imidlertid Apple som står bak, basert på teknologi fra selskapet Siri som Apple kjøpte i 2010

 

Jeg er uenig i at det er essensen, tolkning av naturlig språk er det mange som leverer, og det fungerer stort sett veldig bra. Det som skaper trøbbel for denne type produkter er nesten utelukkende talegjenkjenningen.

 

AtW

Tja, det er nok store utfordringer på begge områder, både selve talegjenkjenningen som oversetter talelyder til skrevne ord og syntaks, og AI-delen som skal tolke semantikken og pragmatikken bak ordene, og omsette dette i relevante handlinger.

 

Talegjenkjenning er forresten noe vi har lekt med (stort sett) i Mac OS siden 90-tallet, men i starten var dette en mer primitiv utgave som krevde mer "trening" av programmet for at det skulle identifisere ordene man sa, og krevde i stor grad at man holdt seg innenfor nokså begrensede rammer for et utvalg predefinerte kommandoer - type "Macintosh, open file ...." etc.

 

Personlig mener jeg ihvertfall at det er talegjenkjenningen med ganske god margin som er proppen i systemet, søk basert på naturlig språk fungerer ganske bra.

 

Talegjekjenning har vært syslet med i over et halvt århundre, det er kompliserte greier, og et felt som har vært kjennetegnet av svært mange små steg, som har gjort det gradvis bedre. Nytten er åpenbar, men det er vanskelig å få til.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...