Gå til innhold

iPhone 4S kan støtte norsk hvert øyeblikk


Anbefalte innlegg

Personlig mener jeg ihvertfall at det er talegjenkjenningen med ganske god margin som er proppen i systemet, søk basert på naturlig språk fungerer ganske bra.

 

Talegjekjenning har vært syslet med i over et halvt århundre, det er kompliserte greier, og et felt som har vært kjennetegnet av svært mange små steg, som har gjort det gradvis bedre. Nytten er åpenbar, men det er vanskelig å få til.

 

AtW

Og kunstig intelligens (AI), som man finner i Siri, er ikke et utrolig komplekst område, som man har forsket intenst på i mange, mange år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg ihvertfall at det er talegjenkjenningen med ganske god margin som er proppen i systemet, søk basert på naturlig språk fungerer ganske bra.

 

Talegjekjenning har vært syslet med i over et halvt århundre, det er kompliserte greier, og et felt som har vært kjennetegnet av svært mange små steg, som har gjort det gradvis bedre. Nytten er åpenbar, men det er vanskelig å få til.

 

AtW

Og kunstig intelligens (AI), som man finner i Siri, er ikke et utrolig komplekst område, som man har forsket intenst på i mange, mange år?

 

Under hvilken definisjon av kunstig intelligens er frasegjennkjenning som dette AI? Det er å dra begrepet svært langt. Spørsmålet ditt er i så måte vanskelig å svare på, selvfølgelig er AI ett komplisert område, men frasebaserte søk er et adskillig mindre komplisert område (ikke trivielt, for all del, men det fungerer ihvertfall en god del bedre enn talegjenkjenning)

 

AtW

Lenke til kommentar

"Frasegjenkjenning" er ditt ord, og ikke beskrivende for hva Siri gjør. Sjekk f.eks referansene jeg ga tidligere, til SRI og CALO. Dette er røttene til Siri, og selv om Siri naturligvis ikke er en full implementasjon av alle resultater oppnådd gjennom årevis med tung satsing innen AI fra bl.a SRI og DARPA, så sannsynliggjør det at Siri er kapabel til mer enn du kanskje tror - bl.a læring, assosiering og automatisk organisering av informasjon.

Så vidt jeg kan se er Siri en Ai-basert digital assistent, som løfter mulighetene i et talebasert grensesnitt i telefoner opp på et nytt nivå, som faktisk kan være både smart, nyttig og brukbart i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

"Frasegjenkjenning" er ditt ord, og ikke beskrivende for hva Siri gjør. Sjekk f.eks referansene jeg ga tidligere, til SRI og CALO. Dette er røttene til Siri, og selv om Siri naturligvis ikke er en full implementasjon av alle resultater oppnådd gjennom årevis med tung satsing innen AI fra bl.a SRI og DARPA, så sannsynliggjør det at Siri er kapabel til mer enn du kanskje tror - bl.a læring, assosiering og automatisk organisering av informasjon.

Så vidt jeg kan se er Siri en Ai-basert digital assistent, som løfter mulighetene i et talebasert grensesnitt i telefoner opp på et nytt nivå, som faktisk kan være både smart, nyttig og brukbart i praktisk bruk.

 

Kan du konkretisere hva Siri gjør som du mener er AI? Kom med konkrete eksempler på Siris funksjonalitet som er AI? Uansett så har det lite med poenget å gjøre, gjenkjenningsbiten av Siri er et felt man allerede har kommet et stykke på. Om du vil kalle det en ekstremt primitiv Ai, eller om du vil kalle det frasegjenkjenning er essensen det samme, det er ikke nytt, det er noe vi kan relativt godt fra før. Og proppen i sånne systemer ligger på talegjenkjenningen, ikke her.

 

AtW

Lenke til kommentar

"I'm sorry, Dave. I'm afraid I can't do that"

 

Jeg ser for meg å bruke dette i bilen.. ellers vet jeg ikke helt :p

 

Spennende å se hvordan det funker, bilen er jo blant stedene ett slikt system vil slite mest, radio, ikke minst støy fra kjøringen, lengre avstand fra mikrofon, vibrasjoner fra bilen.

 

AtW

 

Tror det vil fungere utmerket i bil.

 

"Stop Dave............. I'm afraid, Dave."

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

 

Hmm, endel marketing-speech selvfølgelig, ikke så mye ny informasjon, var det noe konkret du tenkte på? Jeg blir litt bekymret når han sier at talegjenkjenningsmodulen ikke er så veldig viktig, for det er den som er den største hemskoen, og om forskjellen ikke er så stor, så ligger de omtrent på nivå med tidligere talegjenkjenning på denn også.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Whats the traffic around here.?" SIRI: "Heres the traffic.." viser maps.. litt fail ?

Mann i bil: "Whats the traffic like around here?"

 

Siri: "Here's the traffic.." (Viser kart med trafikkinformasjon - som fargekoder, rødt = tregt, etc.):

http://maps.google.com/maps?q=San+Francisco,+CA,+United+States&hl=en&ll=37.775057,-122.419281&spn=0.262686,0.353622&sll=37.792151,-122.410698&sspn=0.262625,0.353622&vpsrc=0&hnear=San+Francisco,+California&t=m&z=12&layer=t

 

Success! ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Hmm, endel marketing-speech selvfølgelig, ikke så mye ny informasjon, var det noe konkret du tenkte på? Jeg blir litt bekymret når han sier at talegjenkjenningsmodulen ikke er så veldig viktig, for det er den som er den største hemskoen, og om forskjellen ikke er så stor, så ligger de omtrent på nivå med tidligere talegjenkjenning på denn også.

 

AtW

Eller en del innsikt, fra de som virkelig vet hva Siri er, nemlig folkene som opprinnelig utviklet Siri.

Talegjenkjenningen er viktig nok, men det er allerede velkjent teknologi, fra bl.a Nuance. Kan i prinsippet erstattes med en hvilken som helst annen velfungerende talegjenkjenningsmodul, da dette ikke er essensen i Siri, kun inputmodulen. Som sagt, Siri handler om AI - eller som Norman Winarsky ved SRI sier det:

"Make no mistake: Apple’s ‘mainstreaming’ Artificial Intelligence in the form of a Virtual Personal Assistant is a groundbreaking event. I’d go so far as to say it is a World-Changing event. Right now a few people dabble in partial AI enabled apps like Google Voice Actions, Vlingo or Nuance Go. Siri was many iterations ahead of these technologies, or at least it was two years ago. This is REAL AI with REAL market use."

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Hmm, endel marketing-speech selvfølgelig, ikke så mye ny informasjon, var det noe konkret du tenkte på? Jeg blir litt bekymret når han sier at talegjenkjenningsmodulen ikke er så veldig viktig, for det er den som er den største hemskoen, og om forskjellen ikke er så stor, så ligger de omtrent på nivå med tidligere talegjenkjenning på denn også.

 

AtW

Eller en del innsikt, fra de som virkelig vet hva Siri er, nemlig folkene som opprinnelig utviklet Siri.

Talegjenkjenningen er viktig nok, men det er allerede velkjent teknologi, fra bl.a Nuance. Kan i prinsippet erstattes med en hvilken som helst annen velfungerende talegjenkjenningsmodul, da dette ikke er essensen i Siri, kun inputmodulen. Som sagt, Siri handler om AI - eller som Norman Winarsky ved SRI sier det:

"Make no mistake: Apple’s ‘mainstreaming’ Artificial Intelligence in the form of a Virtual Personal Assistant is a groundbreaking event. I’d go so far as to say it is a World-Changing event. Right now a few people dabble in partial AI enabled apps like Google Voice Actions, Vlingo or Nuance Go. Siri was many iterations ahead of these technologies, or at least it was two years ago. This is REAL AI with REAL market use."

 

Å ja, det var det du tenkte på ja. Jeg er fortsatt ikke enig i at det er en Ai, like lite som jeg mener at et kamera som kjenner igjen skiltnummer er en AI, selv om slik input er nødvendig for en AI. Det hele koker vel ned til om man vil kalle noe som ikke er AI-komplett for en AI, jeg vil ikke det. Men som jeg nevnte over, om man kaller det en AI eller ikke, er ikke det som er relevant, det som er viktig er hvordan det fungerer, og jeg mener fortsatt det problematiske er talegjekjenning. Mange iterasjoner foran eller ikke, implementasjonen i google gjør omtrent det samme. Når man ser på demovideoer, så kan man i stor grad få fram samme informasjon som de gjør der i googles implementasjon. Om talegjenkjenningen treffer da, noe den ikke alltid gjør Jeg mener fortsatt det er proppen, uansett hva de som utgir Siri påstår.

 

AtW

Lenke til kommentar

@nebrewfoz Svaret selvfølgelig :p spørsmålet er greit, men svaret han får er bare kart... ser ikke at det er mye trafikk der.. :p

"Whats the traffic around here" er i beste fall dårlig engelsk, og det er ikke sikkert at Siri skjønner at det er en nordmann som prøver å si "How's the traffic around here" eller noe sånt.

 

Og det hjelper vel lite å få vite om alle køene i nærheten hvis de er på veier du ikke kjører på (evt. bak deg på veien).

 

Hvis Siri visste hvor du skulle, så kunne det ha vært kult om "hun" kunne svare på spørsmålet: "Will I be late?" ...

Lenke til kommentar

Hvis Siri visste hvor du skulle, så kunne det ha vært kult om "hun" kunne svare på spørsmålet: "Will I be late?" ...

Siri kan vel vite hvor du skal om du har plottet det inn i kalenderen?

 

Forøvrig så er diskusjonen om hvorvidt Siri er AI eller ei akademisk flisespikkeri. Siri er rimelig høyverdig NLP og med informasjonstilgang til å faktisk gi vettuge svar og/eller gjøre vettuge ting. Så kan man diskutere om det er AI eller om hun må bestå Turing-testen først. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Talestyringen på android er jo allerede ganske så vesentlig mye mer omfattende enn det som skisseres i artikkelen, kan like lett spørre om "restaurants nearby" der og få opp ett kart over restaurantene i nærområdet.AtW

 

Ja, men "restaurants nearby" er ikke Norsk da..... Det er Engelsk det, og på Engelsk klarer "siri" seg utmerket, sett bort ifra att Norge ikke er støttet som kartområde enda.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...