Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
' timestamp='1315579629' post='18286213']

Jeg stusser litt på at Apple har vunnet frem i retten med dette. Dersom det hadde vært snakk om en ren kopi hadde jeg vært enig i at det er galt...

 

Artig diskusjon du starter her. Foreslår at du tar den dialogen med en eller annen professor i Jus ved UiO eller lignende som har kompetanse til å forklare deg ett par ting om hva som er rett og hva som er galt fordi noen har definitivt feilberegnet slingringsmonnet i dette tilfellet. Den tyske retten har fastslått at Samsung Galaxy Tab er en "ren kopi» av Apples iPad.

 

Helt greit å hate Apple. Du skal få hate alle du ønsker for min del, inklusiv mammaen din, men i dette tilfellet burde vel strengt tatt hatet ditt vært vendt en annen vei. Samsung har fjusket i faget og er tatt med buksa nede, i alle fall ifølge den tyske retten. Hvorfor kan du ikke hate dem også da, i alle fall litt? Er det blitt slik at det er lov å stjele og oppføre seg akkurat som en selv vil, ta seg selv til rette på alle mulige måter? Kan love deg at det ikke er tilfelle her i huset!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

såvidt jeg har forstått av tidligere artikler, produserer ikke Samsung mange av komponentene til Apple? mener å huske, uten å si dette for sikkert, at de produserte ihvertfall til iPhone.

 

kan ikke Samsung da ta kvelertak å strupe de der? klart de vil miste en veldig stor inntekt men samtidig vil jo apple gå litt i blinde i søket etter komponenter?

 

dette er ikke noe jeg sier for sikkert, men hadde jo vært en måte for samsung å "hevne seg".

 

men jeg er egentlig stolt av samsung, de har virkelig beholdt sin ære gjennom denne rettsprosessen, noe apple IKKE har..

Lenke til kommentar
' timestamp='1315579629' post='18286213']

Jeg stusser litt på at Apple har vunnet frem i retten med dette. Dersom det hadde vært snakk om en ren kopi hadde jeg vært enig i at det er galt...

 

Artig diskusjon du starter her. Foreslår at du tar den dialogen med en eller annen professor i Jus ved UiO eller lignende som har kompetanse til å forklare deg ett par ting om hva som er rett og hva som er galt fordi noen har definitivt feilberegnet slingringsmonnet i dette tilfellet. Den tyske retten har fastslått at Samsung Galaxy Tab er en "ren kopi» av Apples iPad.

 

Helt greit å hate Apple. Du skal få hate alle du ønsker for min del, inklusiv mammaen din, men i dette tilfellet burde vel strengt tatt hatet ditt vært vendt en annen vei. Samsung har fjusket i faget og er tatt med buksa nede, i alle fall ifølge den tyske retten. Hvorfor kan du ikke hate dem også da, i alle fall litt? Er det blitt slik at det er lov å stjele og oppføre seg akkurat som en selv vil, ta seg selv til rette på alle mulige måter? Kan love deg at det ikke er tilfelle her i huset!

Oi da?

Skjønner ikke hvorfor du skal gå til personangrep på meg, jeg eier flere Apple produkter og hater ikke Apple.

Anbefaler deg å komme med saklige innlegg.

 

Jeg kan godt spørre en professor i Jus ja, for du kunne tydeligvis ikke svare konkret på noe.

 

Hvor er huset ditt?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

såvidt jeg har forstått av tidligere artikler, produserer ikke Samsung mange av komponentene til Apple? mener å huske, uten å si dette for sikkert, at de produserte ihvertfall til iPhone.

 

kan ikke Samsung da ta kvelertak å strupe de der? klart de vil miste en veldig stor inntekt men samtidig vil jo apple gå litt i blinde i søket etter komponenter?

 

dette er ikke noe jeg sier for sikkert, men hadde jo vært en måte for samsung å "hevne seg".

 

men jeg er egentlig stolt av samsung, de har virkelig beholdt sin ære gjennom denne rettsprosessen, noe apple IKKE har..

Samsung tjener nok veldig gode penger på å produsere deler til iProdukter, ellers ville de neppe gjort det. Samtidig er de antaglig kontraktbundet, noe som vil si at Apple kan gjøre relativt kort prosess på Samsung i retten om de gjør dette (og da vil det ikke være noen tvil om hvem som har en god sak).

Lenke til kommentar

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

 

Jeg tviler dog på at dette er slutten for Galaxy Tab 10.1, Apple og Samsung kommer nok til å ende med å bli enige om en pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er forbanna synd at Google ikke har patentert den helvetes nedtrekksmenyen. Den eneste måten å stoppe slike idiotiske søksmål er å vise de som saksøker at man kan utsette dem for idiotiske og dyre motsøksmål andre veien.

 

Hva skjer egentlig med andre produsenters søksmål mot Apple for patentbrudd, da? Jeg mener å huske noe om trådløsteknologi o.l.

 

Det er i alle fall klart at vi her snakker om en proxy-krig. Google bruker de ytre produsentene av telefoner for å forsvare Android. Til slutt tror jeg egentlig ikke Apple vil vinne denne krigen. Det kan de rett og slett ikke.

Samsung og eller google kan neppe gjøre noe som helst mot Apple i Tyskland om de hadde fått patent på nedtrekksmenyen, siden software patenter ikke deles ut i europa (dette handler jo heller ikke om patenter).

 

Ellers så må jeg si, som jeg har sagt før, at trademark lovene burde være kjent for alle seriøse selskaper, og det er relativt greit å omgå de ved å designe anderledes enn konkurrentene. Man tar altså en betydelig risk ved å legge seg nærme en annen produsents design dersom de har motatt noen form for beskyttelse for dette. Etter min mening burde det ikke vært noe problem for Samsung å lage et nettbrett med f.eks. ramme av børstet aluminium, og dermed ungått hele greia.

 

Det er heller ingen grunn til å hate noen selskaper pga av dette. Disse selskapene spiller etter regler som er like for alle. Det er derimot mulig å hate reglene, som er det som muliggjør Apple sin seier her.

Lenke til kommentar

Stusser forresten litt over illustrasjonsbildet i artikkelen, med denne teksten under: "Synes du den ligner på en iPad 2? Det synes i hvert fall Apple."

 

Illustrasjonsbildet viser ikke en Samsung Galaxy Tab 10.1, som artikkelen handler om. Bildet viser en Galaxy Tab 10.1v, som har det opprinnelige 10.1-designet som først ble trukket som følge av iPad 2, men som likevel skal ha kommet i salg som 10.1v - og som jeg er tror ikke er omfattet av søksmålet i Tyskland.

 

Bildet og teksten som amobil har valgt å bruke framstår dermed som feilaktig og kanskje også manipulerende, siden søksmålet i Tyskland ikke synes å gi grunnlag for påstanden i bildeteksten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje litt av poenget her er at Galaxy tab 10.1 virker å være et fantastisk brett, kanskje tilogmed, grøøs, bedre enn Ipad :)

(Har Ipad selv)

Plukket litt på en hin dagen og ble litt betatt gitt, spørs om ikke "padda" blir donert hehe..

 

Med mindre Apple har en eller flere klausuler i en eventuell leverandøravtale med samsung, ser jeg heller ikke hvorfor dette ikke skal gjelde alle nettbrettprodusenter, men nå er jeg menigmann og ikke jurist :)

 

Forøvrig synes jeg det er sørgelig at det brukes så mye tid og penger på noe som skaper negativt fokus rundt begge produsentene. Synes apple kunne gjort noe mer fornuftig, som å fikse bugsene på 17" MBP, og samsung kunne fått de nye fete SSD'ene sine på markedet fortere, hadde vært mye kjekkere :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...