Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung


Anbefalte innlegg

Denne du tenker på?

 

82f735|289b_4265-IMG0970.jpg

 

Jeg viser til den hvite versjonen fordi det var den du sa ikke lignet på iPad, og fordi når jeg søkte på begge produktnavnene jeg fant, kom det kun opp hvite rammer.

Ja er den jeg tenker på i hovedsak.

 

Jeg sier fortsatt at både den svarte og den hvite modellen ligner.

 

Jeg bare argumenterte at du prøvde å vise frem den hvite bare for å prøve å få den til å se noe annerledes ut med at den bruker en annen farge.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er bilde av den svarte modellen.

 

samsungpictureframe.jpg

Det der er ikke samme bilderamme som den som nevnes på forrige side. Har du produktnavnet eller -nummeret på denne bilderammen, så jeg kan finne flere bilder? Ingen av nettsidene som har postet bildet sier noe som helst om hva den kalles.

 

Redigert: Kanskje det er samme, men jeg finner ingen andre bilder eller produktinformasjon. Har du dette? :)

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

Saken er jo latterlig fordi Apple har patentert standarddesignet på et nettbrett. Hva skal konkurrentene gjøre om man ikke har lov til å lage minimalistiske, flate brett med avrundede kanter? Lage firkantede brett, som er hvite istedenfor svarte? Det blir liksom helt lol å patentere fargebruk sov.

 

Det blir jo som om Phillips skulle være de eneste som fikk lov til å lage svarte flatskjermer, eller Ralph Lauren skulle være eneste klesmerke som fikk lov til å produsere grønne ullgensere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At de er "unødvendige store og tykke" henger i liten grad sammen med designspråket produsentene har valgt. Det vil ikke være noe problem å slanke bort "unødvendig fett" på nettbrettene jeg viste i eksemplene mine, og likevel beholde de grunnleggende designtrekkene, materialkombinasjonene, osv. - og altså beholde et utseende som skiller seg klart fra iPad.

Nei, her tar du feil. Slanker du Sony Tablet S (altså tar vekk den "klumpen" som er i den ene enden) så ender du jo bare opp med noe som ligner iPad'en, da den delen av brettet er den største designforskjellen.

 

Vet ikke hvilket brett det første på forumlinken er, men slanker du den (ergo, fjerner den synlige høytaleren) så ligner jo strengt talt den også.

 

Acer brettet er derimot litt annerledes, da den rammen på langsidene er delt inn i 50-50 sølv og svart, en designfeature de kunne beholdt selv om den ble ytterligere slanket.

Her er vi uenige i hvor mye som kan slankes, uten å fjerne distinkte designtrekk. Jeg mener at f.eks Sony Tablet S kan slankes en god del, uten å miste sitt særtrekk. Men en annen sak er jo om alle nettbrett trenger å være like slanke som iPad, eller slankere, for å være interessante - vekt er jo et minst like stort tema, og Sony Tablet S veier mindre enn iPad 2. Synes faktisk det er ett av de flotteste nettbrettene å se på, og ser ganske komfortabelt ut i bruk.

http://discover.store.sony.com/tablet/#intro

 

Så nei, jeg mener at alle skal få lage sine nettbrett så "små og minimalistiske" som de bare kan, med sine originale design.

Vel, med et minimalistisk design så er det jo strengt talt omtrent bare baksiden og knapper/knappeplasseringen en kan variere på.

Og akkurat på den biten så skiller også Galaxy Tab 10.1 seg fra iPad.

Kommer helt an på hva du mener med "minimalistisk". Sonys nettbrett er temmelig minimalistisk, eller fritt for juggel og dill, sett fra mitt ståsted.

 

 

Ser ikke en gang ut til at Samsung har plassert sin egen logo utenpå esken, noe jeg finner svært merkelig.

En rask titt på noen unboxing videoer sier meg at det står tydelig 'Samsung Galaxy Tab' på esken.

 

 

Forøverig forventer jeg at blant annet Toshiba AT200 blir advokatmat skulle Apple vinne frem mot Samsung.

Ja, jeg sjekket selvsagt dette før jeg skrev forrige innlegg... ;) Det står "Samsung" med relativt små, tynne og bleke bokstaver - som ikke er den velkjente blå/hvite, elliptiske Samsung-logoen, eller de karakteristiske bokstavene i logoen. Virker nesten som at de ikke forsøker å selge på sitt eget velkjente varemerke, noe jeg finner litt rart.

 

Toshiba tror jeg får være i fred, da deres tablet med de karakteristiske rette, slissede sidekantene skiller seg litt mer fra iPad 2, og da de ikke har lagt seg så bevisst og systematisk opptil Apples design med mange produkt, som Apple anklager Samsung for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er ikke samme bilderamme som den som nevnes på forrige side. Har du produktnavnet eller -nummeret på denne bilderammen, så jeg kan finne flere bilder? Ingen av nettsidene som har postet bildet sier noe som helst om hva den kalles.

 

Redigert: Kanskje det er samme, men jeg finner ingen andre bilder eller produktinformasjon. Har du dette? :)

Akkurat nå har jeg ikke selve modell navnet på den, men skal prøve å finne det. Men den var postet på Engadget siden for mange år siden: http://www.engadget.com/2006/03/09/samsung-digital-picture-frame-stores-pics-movies-music/

Endret av Runar waits for alice
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg ikke selve modell navnet på den, men skal prøve å finne det. Men den var postet på Engadget siden for mange år siden: http://www.engadget.com/2006/03/09/samsung-digital-picture-frame-stores-pics-movies-music/

Ja, jeg fant den artikkelen, men produktsiden hos Samsung de linker til er død, og de oppgir heller ingen produktnavn eller noe jeg kan søke etter. Si ifra hvis du finner noe!

Lenke til kommentar

Hva så om Apple har "rett" og vinner rettsaken... Folk flest vil synes grunnlaget for en evt. Seier vil være meget merkelig. Det er vi forbrukere som er taperene her,vi mister valgfriheten vår. Retten til og selv velge det produktet som passer oss best.

Doh! Det finnes en haug med andre Android-tablets, som er nøyaktig like gode som Samsungs, det er ingen ting spesielt med den, og som en ekstra bonus slipper du kanskje å bli mistenkt for å ha en...*gisp* iPad *gisp"*! :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva så om Apple har "rett" og vinner rettsaken... Folk flest vil synes grunnlaget for en evt. Seier vil være meget merkelig. Det er vi forbrukere som er taperene her,vi mister valgfriheten vår. Retten til og selv velge det produktet som passer oss best.

Jeg hadde aldri kjøpt en iPad 2 uansett om det kun hadde vært den som hadde vært på markedet kun i ren protest mot Apple.

 

Om Apple tror at dem kan klare å få meg til å kjøpe en iPad 2 over en Galaxy Tab 10.1 eller andre tablets, så tror jeg Apple driter på draget.

Merkelig det der - jeg hadde aldri kommet til å kjøpe en Galaxy Tab i protest mot de kriminelle, korrupte jævlene. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert. Om Apple vinner saken mot Samsung helt til slutt i dette, så har Apple bare med å saksøke en hel haug med andre produsenter som lager tablets.

 

For går Apple etter Samsung for dette og vinner, så skal det være likt for alle andre også som har noen likhetstrekk i sine tablet design mot iPad 2.

 

For hvis Apple KUN går etter Samsung i dette, så betyr det kun en ting, og det er at Apple da kun er ute etter å stoppe Samsung fordi dem er en STOR trussel mot Apple. Så enkelt er det bare.

 

Så la oss heller se hvem den store stygge ulven egentlig er etterhvert :D

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er et bilde av fronten:

 

41XQ6er3vaL.jpg

 

Ser du en iPad her? Eller et annen moderne nettbrett?

Du er ganske blind om du ikke ser likheten på den svarte modellen.

 

Men at du prøver å vri deg unna med å vise til den hvite versjonen og si at den ikke ligner er jo så LOL som det kan bli. Bedre lykke neste gang.

 

Her er bilde av den svarte modellen.

 

samsungpictureframe.jpg

Nei, det er en datagenerert rendring som ikke gjenspeiler noe reelt produkt og er hentet fra en artikkel som sto i Engadget noen måneder før Samsung omsider presenterte sine første digitale fotorammer i virkeligheten, på CeBIT 2007 - som vist på bildet jeg viste.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at designet til apple fungerer. Det er det ikke. Men det er for mange svakheter i demses søksmål mot andre produsenter. At de får medhold i retten, er ikke godt nok for min del. Avrundete kanter er naturlig. Svart ramme høyner kontrast opplevelsen betrakterlig. Ikoner plassert i rutenett er optimalt. Å eie patenter som å kunne trykke på et ikon eller kontakten for å kunne ringe er bare tåpelig. Apple gjør et så alt for stort nummer ut av seg for tiden. De oppfører seg som drittunger som roper om rettigheter. Annet enn markedføringsteknikker, så har de jo ikke funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Alt de gjør, har blitt gort før dem. Dette er ikke riktig i det hele tatt. Jeg eier både mac og iPod, og liker produktene. Designet og innholdet er godt og fungerer optimalt til hva jeg bruker dem til.

 

Men hva er det de holder på med? Herregud det er godt at de ikke produserer biler. Da hadde de vel eid patentet på biler med fire hjul også...

 

Fysj, Apple. For en oppførsel. Dette vil dere tape mye på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, det er en datagenerert rendring som ikke gjenspeiler noe reelt produkt og er hentet fra en artikkel som sto i Engadget noen måneder før Samsung omsider presenterte sine første digitale fotorammer i virkeligheten, på CeBIT 2007 - som vist på bildet jeg viste.

Mulig du har rett her.

 

Men det ender fortsatt ikke fakta på at fronten på iPad 2 er uhyre lik fronten på den virkelige Samsung bilderammen.

 

For er ikke Samsung bilderammen noe lik fronten til iPad 2, så er heller ikke Galaxy Tab 10.1 noe likt fronten på iPad 2 heller. Så enkelt er det bare.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vel, går det an å bestride den slående likheten? De er omtrent like i størrelse

For det første burde ikke det at størrelsen er omtrent lik, ha noe å si. Det blir det samme som å anklage TV-produsentene for å lage TVer med like store skjermer som konkurrentene. Og ikke nok med det; stort sett alle dagens TVer (uavhengig av produsent) kommer i samme format (16:9)!

 

For det andre gjelder vel ikke Apples søksmål bare mot Galaxy Tab 10.1, men også mot Galaxy 7.7, noe som må betegnes som ekstremt merkelig. Ser man på DENNE artikkelen fra amobil, oppdager man langt flere forskjeller enn likheter. Det som er av likheter disse i mellom, blir virkelig for dumt å sammenligne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Annet enn markedføringsteknikker, så har de jo ikke funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Alt de gjør, har blitt gort før dem.

Men, Apple gjør det vel på en bedre måte enn det som har blitt gjort tidligere? Se bare på iPhone. Hvordan så og oppførte smarttelefoner seg før iPhone ble lansert i 2007?

Lenke til kommentar

Men det ender fortsatt ikke fakta på at fronten på iPad 2 er uhyre lik fronten på den virkelige Samsung bilderammen.

 

For er ikke Samsung bilderammen noe lik fronten til iPad 2, så er heller ikke Galaxy Tab 10.1 noe likt fronten på iPad 2 heller. Så enkelt er det bare.

Fronten på den virkelige bilderammen kan være lik, men ikke uhyre lik, fronten på iPad. Ihvertfall ikke den hvite.

 

Dessuten, Apple fikk dette patentet i 2005 (levert i 2004). Ser du likheten her?

 

 

Etter å ha lest litt på denne tråden gikk det plutselig opp for meg hvorfor eple produkter koster mye mer enn andre... Fordi de må dekke advokatregningene sine...

Du er ikke dum, du. ;) Men du vet vel at prisen på Apples produkter alltid har ligget på samme nivå som de gjør i dag, selv før de begynte å saksøke hvem som helst?

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

@theDaniel: Jeg har tidligere vist mange eksempler på nettbrett som skiller seg klart fra iPad designmessig. Samsung kunne gjort som mange andre produsenter, og funnet et design som fortsatt har en svart ramme men med andre former/designelement utover dette. Sony og Acer har f.eks klart det på en helt utmerket måte.

 

Acer-ICONIA-Tablet-A500.jpg

sony_tablet_s-500x317.jpg

 

Patenter for å trykke på et ikon eller en kontakt er det ikke snakk om her, så der avsporer du helt.

 

Siden du bruker Mac, så er det litt merkelig at du ikke anerkjenner Macintosh som en av de største nyvinningene i dataindustrien de siste 40 årene - for ingen hadde gjort det før dem, som Apple gjorde da de lansert Macintosh i 1984. Apple oppfant ikke datamaskinen, Apple oppfant ikke musen, Apple oppfant ikke GUI - men Apple gjorde en rekke nyvinninger innenfor GUI og hardwaredesign, og lanserte verdens første GUI-baserte datamaskin som folk flest hadde mulighet for kjøpe.

 

For øvrig så saksøker ikke Apple noen for å lage nettbrett, de saksøker noen for lage nettbrett som ligner for mye på deres egen iPad 2.

Dessuten ville enhver bilprodusent gjort det samme, dersom noen dristet seg til å komme for nær deres design - som både BMW og Mercedes faktisk har gjort mot kinesiske bilprodusenter: http://www.motorauthority.com/news/1023710_update-shuanghuan-ceo-suv-banned-from-germany

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Annet enn markedføringsteknikker, så har de jo ikke funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Alt de gjør, har blitt gort før dem.

Men, Apple gjør det vel på en bedre måte enn det som har blitt gjort tidligere? Se bare på iPhone. Hvordan så og oppførte smarttelefoner seg før iPhone ble lansert i 2007?

 

Men Runar waits for alice da. Produkter skal og bør forbedres hele tiden. Det er jo på ingen ensbetydende med å kunne saksøke hvaoghvemsomhelst. Jeg ser argumentet ditt, men det endrer jo ikke det faktum at de ikke har funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Ja, de har gode produkter. Ingen tvil om det. Men nå, når de er i ferd med å "miste" sin posisjon, oppfører de seg for dårlig etter min smak.

 

Jeg foretrekker min pre-2007 HTC forran hvilken som helst iphone. Det får bli en smakssak, det.

 

På samme måte er det en smakssak at jeg begynner å misslike din deltagelse i denne diskusjonen. Grunnen til dette er at du er moderator. Du er for subjektiv. Jeg modererer forumer, jeg også. Du bør huske at som konge, så har du IKKE rett til å være mannen i gata. Da får du si fra deg embetet først. Det blir som om kongen skulle begynne å involvere seg i parti politikk.

 

Jeg diskuterer ikke mer med deg på grunn av din rolle og subjektivitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt på denne tråden gikk det plutselig opp for meg hvorfor eple produkter koster mye mer enn andre... Fordi de må dekke advokatregningene sine...

Og i Samsungs tilfelle? Advokatregninger, bestikkelser, og ikke minst for å dekke et par milliarder kroner i bøter for kriminelle aktiviteter, kanskje... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@theDaniel: Jeg har tidligere vist mange eksempler på nettbrett som skiller seg klart fra iPad designmessig. Samsung kunne gjort som mange andre produsenter, og funnet et design som fortsatt har en svart ramme men med andre former/designelement utover dette. Sony og Acer har f.eks klart det på en helt utmerket måte.

 

Jeg vil ha det enkelt og svart uten for mange designelementer. Jeg vil IKKE ha iOS. Ipad'en har jo snarere en mangel på design. Den er enkel i uttrykket. Utenom den ENE knappen så ser jeg ikke at de skal ha mulighet til å eie dette designet. Men så er det jo ikke jeg som setter lovverket. Men jeg mener det er helt feil.

 

Patenter for å trykke på et ikon eller en kontakt er det ikke snakk om her, så der avsporer du helt.

 

Ja. Jeg er noe off topic. Jeg henviser til apple's tidligere tullball

 

Siden du bruker Mac, så er det litt merkelig at du ikke anerkjenner Macintosh som en av de største nyvinningene i dataindustrien de siste 40 årene - for ingen hadde gjort det før dem, som Apple gjorde da de lansert Macintosh i 1984. Apple oppfant ikke datamaskinen, Apple oppfant ikke musen, Apple oppfant ikke GUI - men Apple gjorde en rekke nyvinninger innenfor GUI og hardwaredesign, og lanserte verdens første GUI-baserte datamaskin som folk flest hadde mulighet for kjøpe.

 

Min mac er ti år gammer og på lyd, video og bilderedigering slår den fortsatt bena under dyre windowsbaserte maskiner den dag i dag. Men nei, jeg ser den ikke som en nyvinning. Og skal jeg driste meg til å dra en paralell her, så blir dette som om IBM skulle saksøke Apple på grunn av den datamusa du snakker om. At man flytter evolusjonen et hakk videre gir ikke rett til å eie hele evolusjonen.

 

For øvrig så saksøker ikke Apple noen for å lage nettbrett, de saksøker noen for lage nettbrett som ligner for mye på deres egen iPad 2.

Dessuten ville enhver bilprodusent gjort det samme, dersom noen dristet seg til å komme for nær deres design - som både BMW og Mercedes faktisk har gjort mot kinesiske bilprodusenter: http://www.motorauthority.com/news/1023710_update-shuanghuan-ceo-suv-banned-from-germany

 

Vel. Apple gjør ikke dette mot kinesike ePad produsenter som lager kliss like nettbrett. De gjør det mot noen som lager noe som ligner og sannsynligvis har laget noe som er bedre en demses eget produkt. De gjør dette for å hindre noen i å lage noe bedre enn det de kan selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...