Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt tragisk at Apple må stoppe konkurrenter for å opprettholde markedsandelen sin??

 

Er det ikke tragisk at Samsung ikke klarer å ta markedsandeler uten å kopiere Apple sine produkter ned til innpakningspapiret? Den eneste måten de kan selge noen skarve brett på er å lage alt så likt at kunden i ren og skjær vanvare tar brett fra feil pall i butikken?

 

*Rebooter telefonen*

 

Nå er det jo litt tragisk at du mener at Apple er den eneste som har lov til å lage nettbrett med en viss form da...

 

Hva om Apple tok patent på "å ringe til noen med en håndholt telefon" og saksøkte alle som ville selge mobiltelefoner uten eple logo på..

 

Da ville du nok ikke vært så epplekjekk nei...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvor går grensen? Hvor mye må ett produkt ligne for at man kan gå til sak? Dette ser det jo ut til å være uenighet om, Apple har tydeligvis sin mening og ønsker å få kjørt dette i rettssystemet, noe det bør være rom for å gjøre.

Klart apple skal ha mulighettil å gå til sak.Det er vel ingen som nekter dem det? Spørsmålet er tydeligvis om en mener at apple har en god sak. Jeg mener de ikke har det, blant annet basert på dommen i Nederland. At andre mener apple har en god og rettferdig sak, det må jeg selvsagt bare godta, men jeg er ikke enig. For meg tar retten feil.noe som en anke fra samsung vil vise.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt tragisk at Apple må stoppe konkurrenter for å opprettholde markedsandelen sin??

 

Er det ikke tragisk at Samsung ikke klarer å ta markedsandeler uten å kopiere Apple sine produkter ned til innpakningspapiret? Den eneste måten de kan selge noen skarve brett på er å lage alt så likt at kunden i ren og skjær vanvare tar brett fra feil pall i butikken?

 

*Rebooter telefonen*

 

I følge «Runar waits for Alice», ble dem dømt som et resultat av at Galaxy Tab lignet for mye på den registrerte designen av Ipad, ikke den fysiske Ipaden eller innpakningen. Dersom det er tilfellet, er jo innpakningen ikke relevant i denne saken.

 

 

Ja men så del med oss andre da. Hva ble Samsung dømt for, hvis ikke de tre punktene som allerede er nevnt?

The court didn’t compare the Galaxy tablet with the actual iPad and instead focused on a design Apple filed with the European Union intellectual property agency in Alicante, Spain, Brueckner-Hofmann said.

 

Samsung’s tablet didn’t keep enough distance from the Apple design, the judge said. While the back of the Galaxy is different from Apple’s registered design, the important feature is the front, which is nearly identical, she said.

 

“The crucial issue was whether the Galaxy tablet looked like the drawings registered as a design right,” she said. “Also, our case had nothing to do with trademarks or patents for technology.”

http://www.bloomberg.com/news/2011-09-09/apple-wins-ruling-for-german-samsung-galaxy-tablet-10-1-ban.html

 

Hvis du vil pirke så er det jo riktig at runde hjørner og svart overflate var nok til å stoppe salget, men det er fordi det de utgjør sammen er for likt Apples design-patent fra noe år tilbake.

Lenke til kommentar

Hvis det er greit at mange laptop'er ser ganske likt ut, så må det vel være greit at tablets kan se noe likt ut også eller?

Nå er vel hovedforskjellen at Apple har registrert et (ganske så vanlig) nettbrett-design som den tyske dommeren mener Galaxy Tab er for lik. Gjelder dette også bærbare datamaskiner, TV-er og biler?

Lenke til kommentar

I følge «Runar waits for Alice», ble dem dømt som et resultat av at Galaxy Tab lignet for mye på den registrerte designen av Ipad, ikke den fysiske Ipaden eller innpakningen. Dersom det er tilfellet, er jo innpakningen ikke relevant i denne saken.

Apple mente selv innpakningen var for lik, men i den nyeste dommen (hvis det blir riktig ord å bruke) er det hovedsaklig fronten på nettbrettet det er lagt vekt på, ikke alt det andre, inkludert innpakningen.

 

Redigert: En liten klargjøring: Innpakningen er relevant hvis vi snakker om hele saken, inkludert det opprinnelige søksmålet, men den er ikke relevant for den nyeste dommen.

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

Hvis det er greit at mange laptop'er ser ganske likt ut, så må det vel være greit at tablets kan se noe likt ut også eller?

Nå er vel hovedforskjellen at Apple har registrert et (ganske så vanlig) nettbrett-design som den tyske dommeren mener Galaxy Tab er for lik. Gjelder dette også bærbare datamaskiner, TV-er og biler?

Problemet her er at Apple har gått så langt til å få patent på en slik design til å begynne med.

 

Når alle laptop produsenter klarer å lage mange laptop'et som faktisk ligner noe på hverandre uten å lage noe bråk ut av det, så må det vel være mulig å lage tablets som også ser noe lik ut uten å lage bråk ut av det.

 

Bare fordi Apple fikk muligheten til å ta patent på et slikt design, så betyr ikke det at det er rett gjort av Apple selv om dem fikk patentet. Og det er jo enda værre at Apple går amokk mot andre produsenter som lager tablets bare fordi Apple fikk en slik patent på helt feil grunnlag (ja, med tanke på hva hovedgrunnen for patenter egentlig er så).

 

Den dagen Apple hadde fått mange patenter (om dem noensinne hadde fått det) på TV'er, biler, PC kabinetter, musmatter, muser og tastatur, den dagen graver jeg min egen grav.

 

Den dagen det hadde skjedd, den dagen hadde jorden, eller vårt daglige liv blitt ødelagt.

Endret av Vindicator
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ikke tragisk at Samsung ikke klarer å ta markedsandeler uten å kopiere Apple sine produkter ned til innpakningspapiret? Den eneste måten de kan selge noen skarve brett på er å lage alt så likt at kunden i ren og skjær vanvare tar brett fra feil pall i butikken?

Det er jo nettopp dette som er en fullstendig vanvittig påstand. Det foreligger ingen forvekslingsfare utover den som foreligger mellom en iPhone og en HTC Desire. Mao: Min mor og "prosessor-blondina" fra tv3 (uten sammenlikning forøvrig) kunne sikkert tatt feil, men ikke så veldig mange andre. Endret av NgZ
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I følge «Runar waits for Alice», ble dem dømt som et resultat av at Galaxy Tab lignet for mye på den registrerte designen av Ipad, ikke den fysiske Ipaden eller innpakningen. Dersom det er tilfellet, er jo innpakningen ikke relevant i denne saken.

Apple mente selv innpakningen var for lik, men i den nyeste dommen (hvis det blir riktig ord å bruke) er det hovedsaklig fronten på nettbrettet det er lagt vekt på, ikke alt det andre, inkludert innpakningen.

 

Redigert: En liten klargjøring: Innpakningen er relevant hvis vi snakker om hele saken, inkludert det opprinnelige søksmålet, men den er ikke relevant for den nyeste dommen.

Ok

 

Men hvor reell er «forvekslingsfaren» egentlig? Nå vet jeg ikke hvordan ting er i andre land, men i Norge har jeg ikke sett paller med nettbrett. (Mulig jeg ikke har sett godt nok etter) Det har vært en testpad og så må man snakke med en ekspeditør for å få tak i en. På samme måte som med mobiltelefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1315778027[/url]' post='18296164']
1315776020[/url]' post='18295980']

Så hvor går grensen? Hvor mye må ett produkt ligne for at man kan gå til sak? Dette ser det jo ut til å være uenighet om, Apple har tydeligvis sin mening og ønsker å få kjørt dette i rettssystemet, noe det bør være rom for å gjøre.

Klart apple skal ha mulighettil å gå til sak.Det er vel ingen som nekter dem det? Spørsmålet er tydeligvis om en mener at apple har en god sak. Jeg mener de ikke har det, blant annet basert på dommen i Nederland. At andre mener apple har en god og rettferdig sak, det må jeg selvsagt bare godta, men jeg er ikke enig. For meg tar retten feil.noe som en anke fra samsung vil vise.

 

Synes du virkelig at mange av kommentarene fra enkelt her inne vitner om det?

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp dette som er en fullstendig vanvittig påstand. Det foreligger ingen forvekslingsfare...

 

 

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

 

 

Sitatet til arni90 er hentet fra denne tråden og er et eksempel* på at "de aller fleste" ikke evner å "se" forskjell på de forskjellige produktene, så hva er det egentlig du sier? At storebroren er som din mor og hun professor dama eller at det er en forvekslingsfare? :innocent:

 

Det er ikke umulig for Samsung å endre litt på Tab'en sin, men ettersom iPad har fått den posisjonen det har, så forstår jeg at de vil legge seg så nært opp til iPad som ovehodet mulig. Kan se ut som om de har trukket det litt langt (og kopiert rått) og nå må justere "litt"... Er vel ikke uvanlig det?

 

* Skulle vi valgt tilnærmingen som brukes av enkelte andre her inne, så kunne vi kalt det bevis for at Samsung har klonet iPad, ikke et eksempel... :!:

 

*Rebooter telefonen*

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

 

 

Sitatet til arni90 er hentet fra denne tråden og er et eksempel* på at "de aller fleste" ikke evner å "se" forskjell på de forskjellige produktene, så hva er det egentlig du sier? At storebroren er som din mor og hun professor dama eller at det er en forvekslingsfare? :innocent:

Ja, akkurat som mange blondiner på skole og jobb i fjor trodde at alle telefoner med stor skjerm var en iPhone. Eller mange fortsatt tror at alle hvite/lyse laptoper er Mac'er, selv de er av plast, og uten eple. Det er ikke veldig relevant. Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

 

Aner ikke hvor mange som har villet se på iPhonen min, nemlig en HTC Desire. På samme måte som min første mp3-spiller, en Sony-et-eller-annet tydeligvis var en iPod, og jeg vil tro at de fleste ikke vil spørre om å se nettpaden din, men iPaden din, selv om det er en Galaxy Tab. Folk flest vet ikke forskjellen.

 

Jeg siterer meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

 

 

Sitatet til arni90 er hentet fra denne tråden og er et eksempel* på at "de aller fleste" ikke evner å "se" forskjell på de forskjellige produktene, så hva er det egentlig du sier? At storebroren er som din mor og hun professor dama eller at det er en forvekslingsfare? :innocent:

Ja, akkurat som mange blondiner skole og jobb i fjort trodde at alle som telefon med stor skjerm var en iPhone. Eller mange fortsatt tror at alle hvite/lyse laptoper er Mac'er, selv de uten plast. Det er ikke veldig relevant.

Ikke glem alle som trodde at du hadde en ipod selv om du hadde en annen mp3spiller i perioden hvor ipod var så populært. Åhhh, har du fått deg ipod?? Uhhh, NEI!!! Men som Arni90 skriver: årsaken er at mange tror at nettbrett=ipad. Akkurat som mange trodde at mobiltelefon=Nokia under deres storhetstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

mPad, gPad og iPad

Eg kan trykke til fingrane detter av

Eg liker ting med knappar

og eg liker sånne man knar

 

Men når de store blir dåm største, -da bli eg litt redd

det er vist så mange gangar

at de store blir så tørste, vi har alle sedd

at det er dåm mindre de fangar

 

Når epler er sure, da spytter eg ut

Når kvinnfolk er sure, da flytter eg ut

Og når dem blir alt for store, -da bli eg litt redd

for tenk om dei kom til å settja seg på meg

 

Kanskje eg ska få meg ei sånn lita fra østen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...