Gå til innhold

Google kjøper Motorola


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dette skaper mer balanse i patentkrigen, og at enkelte patenttroll kan stagge seg litt.

 

Endrer strengt tatt ikke mer enn at Google nå blir en av de saksøkte. Motorola er allerede angrepet av søksmål som ser sterke ut. Google betaler rett og slett 12 milliarder dollar for å bli saksøkt over ett OS de gir bort gratis.

 

Ellers synest jeg dette sitatet er komisk:

 

– Vår visjon for Android er uforandret og Google står fortsatt fast på vår forpliktelse om at Android skal være en åpen plattform med åpen kildekode. Vi vil fortsette å jobbe med våre verdsatte Android-partnere for å utvikle og distribuere innovative Android-enheter.

 

Er dette den samme plattformen som Google anklager Microsoft for å dele superhemmelig kildekode fra?

 

Google må snart bestemme seg om hvorvidt Android er åpen kildekode eller ikke.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Håper dette skaper mer balanse i patentkrigen, og at enkelte patenttroll kan stagge seg litt.

Endrer strengt tatt ikke emr enn at Google nå blir en av de saksøkte. Google betaler rett og slett 12 milliarder dollar for å bli saksøkt over ett OS de gir bort gratis.

Men på den annen side har Google nå haugevis av nye patenter å forsvare seg med, i tillegg til de de allerede sitter med. Og de har mye ressurser.

Lenke til kommentar

just don't buy motorola, they've not made anything good since the razr and you might as well throw your money into a fire

 

Motorola Droid/Milestone serien. 3. gen med dobbeltkjerne og 4" høyoppløst skjerm.

Motorola Atrix, med fingeravtrykkleser, Tegra 2 først av alle og 1 GB RAM samt høyoppløst skjerm. For ikke å nevne TV-Dock, laptop dock etc. Mye spennende her som ingen andre byr på.

 

Motorola Xoom, først med Honeycomb, Tegra 2 og 1 GB RAM i nettbrett.

 

Motorola FlipOut, Backflip, DEXT etc. Android til folket med verdi for pengene. FlipOut koster i skrivende stund under 1200kr og har da snerten skjerm, full fysisk qwerty-tastatur og massive 512MB RAM, ha så mange widgets man vil.

 

Motorola har mye bra produkter, men må markedsføres bedre i Europa og andre land utenom USA. Forhåpentligvis kan Google bidra her.

Lenke til kommentar

Motorola vil antagelig få prioritet for funksjonalitet og versjoner av Android. Det betyr at andre selskaper HTC, LG og Samsung blir annenrangs brukere av Andriod og de kan da letter gå over på alternativer.

 

Tror du det? Jeg tror ikek å nedprioritere partnere er i googles interesse, og jeg tror google er enig med meg :)

 

AtW

 

Håper dette skaper mer balanse i patentkrigen, og at enkelte patenttroll kan stagge seg litt.

 

Endrer strengt tatt ikke mer enn at Google nå blir en av de saksøkte. Motorola er allerede angrepet av søksmål som ser sterke ut. Google betaler rett og slett 12 milliarder dollar for å bli saksøkt over ett OS de gir bort gratis.

 

Poenget er vel at motorola selv har en ganske solid portefølje innen mobil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Håper dette skaper mer balanse i patentkrigen, og at enkelte patenttroll kan stagge seg litt.

Endrer strengt tatt ikke emr enn at Google nå blir en av de saksøkte. Google betaler rett og slett 12 milliarder dollar for å bli saksøkt over ett OS de gir bort gratis.

Men på den annen side har Google nå haugevis av nye patenter å forsvare seg med, i tillegg til de de allerede sitter med. Og de har mye ressurser.

 

Disse "voldsomme mengdene" med patenter har ikke vert nok til å unngå søksmål, og selv etter dette oppkjøpeter ikke Google i nærheten av det samme antallet patenter som Apple og Microsoft.

 

Google har vel heller ikke fremstått på en måte som tilsier at de vil beskytte OEMene sine, så selskaper som Samsung og HTC er fortsatt i uføre, og Motorolas markedsandeler synker.

 

God twitter-feed på patentemnet:

 

http://twitter.com/#!/FOSSpatents

 

Og nå ser det jo tom ut som om Android kan bli angrepet av alle som har bidratt med kildekode til Linux.

 

Poenget er vel at motorola selv har en ganske solid portefølje innen mobil.

 

AtW

 

Som sagt porteføljen har ikke vert solid nok til å unngå søksmål.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Håper dette skaper mer balanse i patentkrigen, og at enkelte patenttroll kan stagge seg litt.

Endrer strengt tatt ikke emr enn at Google nå blir en av de saksøkte. Google betaler rett og slett 12 milliarder dollar for å bli saksøkt over ett OS de gir bort gratis.

Men på den annen side har Google nå haugevis av nye patenter å forsvare seg med, i tillegg til de de allerede sitter med. Og de har mye ressurser.

Google kjøper kun mobildivisjonen til Motorola (Motorola Mobility).

 

Så vidt jeg vet så får de ikke eierskap til alle Motorola sine patenter, kun rettigheter.

 

Uansett hadde jeg produsert Android-telefoner hadde jeg begynt å se meg rundt etter alternativer nå. Det vil alltid være en risiko for at Google nå vil gi seg selv fordeler...

Lenke til kommentar

Motorola vil antagelig få prioritet for funksjonalitet og versjoner av Android. Det betyr at andre selskaper HTC, LG og Samsung blir annenrangs brukere av Andriod og de kan da letter gå over på alternativer.

Det ville vært svært lite strategisk av Google iallefall. Disse selskapene vil nok ha mye å si for fremtidig salg av Android-enheter og for å holde på markedsandelene. Høres heller ikke ut som Google-virksomhet.

 

Patent- og Community Design-krigen kan gjøre det svært vanskelig for en rekke selskaper, Google og de som produserer produkter med deres programvare er ingen untak.

 

Tror det har mer med å ruste seg opp i patentkrigen, og med tanke på hvilken selskap de nå kjøper opp så blir det kanskje ikke noe av dette fra Motorola:

 

http://www.unwiredview.com/2011/08/11/motorolas-sanjay-jha-openly-admits-they-plan-to-collect-ip-royalties-from-other-android-makers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+UnwiredView+%28Unwired+View%29&utm_content=Google+Reader

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313416183' post='18171480']

 

Uansett hadde jeg produsert Android-telefoner hadde jeg begynt å se meg rundt etter alternativer nå. Det vil alltid være en risiko for at Google nå vil gi seg selv fordeler...

 

Hvor stor er den risikioen? Og er den riskoen større en det mulig ekstra fosvaret man får mot patenttrolling?

 

AtW

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313416183' post='18171480']

 

Uansett hadde jeg produsert Android-telefoner hadde jeg begynt å se meg rundt etter alternativer nå. Det vil alltid være en risiko for at Google nå vil gi seg selv fordeler...

 

Hvor stor er den risikioen? Og er den riskoen større en det mulig ekstra fosvaret man får mot patenttrolling?

For øyeblikket er risikoen ganske liten, men mye kan endre seg ganske fort.

 

Hvis det er patentkrangel med Apple du tenker på så tviler jeg på at dette gjør noe forskjell. Apple har allerede endel på gang med Motorola, og Motorola har også flere søksmål mot Apple gående.

Motorola truet jo før med å gå løs på andre Android-partenere, det blir nok hindret nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...