Gå til innhold

Google må utlevere personlig data


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Patriot Act, Homeland Securety, NSA, Secret Service, CIA, FBI... USA er så overbloated når det kommer til sikkerhet at det er umulig å vite hva de driver på med der borte.

 

 

US_Intelligence_Community_members.gif

 

Var litt kul den røde topplua på "Department of the Army". Sikkert et skjult tegn på å angripe Norge!

 

Jeg ser også ulempene med å ha så mange avdelinger for nasjonal sikkerhet etc, særlig i saker hvor NSA nekter FBI å etterforske en CIA-agent å etterforske en korrupt politimann...

Tunggrodde saker. På en annen side så er det forståelig at man må ha ulike avdelinger for ulike saker. Problemene oppstår jo gjerne i saker som "faller inn mellom to stoler".

Lenke til kommentar

Problemet er den amerikanske Patriot Act som påberoper seg rettigheter i andre land. Et hvert land har hvert sitt lovverk og amerikanerne har selvsagt ingen rett til å tre lover ned over EU. Dette må tas opp på diplomatisk nivå.

De påberoper seg "bare" personell jurisdiksjon over egne borgere og egne foretak, noe som absolutt ikke er uvanlig. Etter norsk lov er det straffbart for nordmenn å kjøpe sex i Nederland, der sexsal og -kjøp er tillatt.

 

Men her er det bare for EU å fastsette skyhøye bøter, slik at selskapene tvinges til å inføre klare skiller mellom europeiske kunders data og de amerikanske, og knytte de europeiske dataene og kundene til et eget datterselskap som sleskapet Google Inc. ikke har fysisk tilgang til.

Lenke til kommentar

Patriot Act, Homeland Securety, NSA, Secret Service, CIA, FBI... USA er så overbloated når det kommer til sikkerhet at det er umulig å vite hva de driver på med der borte.

 

 

US_Intelligence_Community_members.gif

 

Var litt kul den røde topplua på "Department of the Army". Sikkert et skjult tegn på å angripe Norge!

 

Jeg ser også ulempene med å ha så mange avdelinger for nasjonal sikkerhet etc, særlig i saker hvor NSA nekter FBI å etterforske en CIA-agent å etterforske en korrupt politimann...

Tunggrodde saker. På en annen side så er det forståelig at man må ha ulike avdelinger for ulike saker. Problemene oppstår jo gjerne i saker som "faller inn mellom to stoler".

 

Hehe ja. Tenk om Norge skulle ha noe tilsvarende. Da hadde vi hatt et hemmelig byrå for Kystvakten og for energidepartemanget osv. slik som de har i USA. Blir litt unødvendig. USA bruker jo over 50 milliarder dollar hvert år bare på intelligence. Det utenom det årlige budsjettet for militæret på $660bn. Og så har man black budgets osv.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Tja, det jeg synes er interessant er at mange skygger unna Facebook med tanke på private data, men flere av de samme slenger seg på Google+, gmail, googledocs og så videre. Det endelige resultatet må da være at google samler mer personlige data om deg enn Facebook noensinne kunne fått til, og følgelig blir da Google ekstra interessant å presse for myndighetene.

Lenke til kommentar

Kan Norge, på samme måte som USA tydeligvis kan, kreve at alle butikker (som også har filial i Norge) å føre oversikt over alle personer i verden som kjøper røde sokker eller luer?

Det hadde vært litt morsomt om noen land begynte å lage sånne merkelige regler

Folk som kjøper røde sokker burde uansett ha vært buret inne, så slik sett så støtter jeg opp om at slik informasjon sendes myndighetene verden over!

Lenke til kommentar

Kan Norge, på samme måte som USA tydeligvis kan, kreve at alle butikker (som også har filial i Norge) å føre oversikt over alle personer i verden som kjøper røde sokker eller luer?

Det hadde vært litt morsomt om noen land begynte å lage sånne merkelige regler

Folk som kjøper røde sokker burde uansett ha vært buret inne, så slik sett så støtter jeg opp om at slik informasjon sendes myndighetene verden over!

 

Omg stakkars Rolf Vesenlund :S

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært veldig for US og hva de driver men, men etter som årene går og jeg får mer informasjon er det skremmende hva rettigheter "The North American Union" tar seg.

Skal bli godt å se landet få såpass dårlig økonomi at de lenger ikke har makt til å overstyre Europa, mange i den Amerikanske regjering tror de kan styre verden, og på mange måter så gjøre de det alt. Desverre så er såpass mange mennesker blindet av bla. annet. det komiske trusselbilde av terror at de gir opp de mest basic person frihetene vi har. Internet har heldigvis på mange måter hjelpt folk til dels å gi en del frihet tilbake, men dette har nå de fleste regjeringer innhentet igjen. Når man ser på opptak fra bla. annet. 1993 der flinke folk som nå er drept forteller om hvordan systematisk ting skal skje for å oppnå visse mål og de har skjedd burde flere folk våkne og forstå alvoret i situasjonen, men de fleste har alt fått innpritet filosofien der du som liten og aleine kan ikke klare noe som helst men sammen står vi sterke, ok .. sammen ja men vi er folk eller regjeringen ??

Lenke til kommentar

Dette er jo nøyaktig det samme som Microsoft varslet om for ett par uker siden. At Google ikke varsler om dette selv slik Microsoft gjorde er ikke akkuratt med på å gi meg noen grunn til å hoppe over til Google.

 

Men som jeg sa når Microsoft varslet om dette. Løsningen ligger i at Microsoft, Google og Facebook kjøper seg ei øy i stillehavet og oppretter nasjonen "Internett".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Patriot Act, Homeland Securety, NSA, Secret Service, CIA, FBI... USA er så overbloated når det kommer til sikkerhet at det er umulig å vite hva de driver på med der borte.

 

 

US_Intelligence_Community_members.gif

 

Var litt kul den røde topplua på "Department of the Army". Sikkert et skjult tegn på å angripe Norge!

 

Jeg ser også ulempene med å ha så mange avdelinger for nasjonal sikkerhet etc, særlig i saker hvor NSA nekter FBI å etterforske en CIA-agent å etterforske en korrupt politimann...

Tunggrodde saker. På en annen side så er det forståelig at man må ha ulike avdelinger for ulike saker. Problemene oppstår jo gjerne i saker som "faller inn mellom to stoler".

 

Hehe ja. Tenk om Norge skulle ha noe tilsvarende. Da hadde vi hatt et hemmelig byrå for Kystvakten og for energidepartemanget osv. slik som de har i USA. Blir litt unødvendig. USA bruker jo over 50 milliarder dollar hvert år bare på intelligence. Det utenom det årlige budsjettet for militæret på $660bn. Og så har man black budgets osv.

 

 

DEn amerikanske etteretningstjenesten har jo også en historie som er rett og slett skandaløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er den amerikanske Patriot Act som påberoper seg rettigheter i andre land. Et hvert land har hvert sitt lovverk og amerikanerne har selvsagt ingen rett til å tre lover ned over EU. Dette må tas opp på diplomatisk nivå.

Høres ut som om dette betyr at alle selskaper som leverer sine tjenester utenfår USA enten må bryte regelverket til USA eller regelverket til landet de leverer tjenesten i (med mindre disse landene ikke har regler mot slikt). En smule paradoksalt. Da burde dem i utgangspunktet ikke levert tjenestene sine i disse landene, noe som også kan bli svært problematisk med tanke på alle tjenestene som kommer fra USA.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

På en skala fra 1-10 hvor overraskende er dette da? Rundt 0 tipper eg.

Kjekkere er det å vite at vår kjære egen ryggradløse justisminister helt på egenhånd har fått i stand en avtale om å overlevere all informasjon en måtte ha om Norske statsborgere til USA om de måtte spørre om det. Dette er en enveisavtale, USA gjengjelder nemlig _ikke_ tjenesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...