Gå til innhold

SATA-grensesnittet skal bli raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det ikke være mer fornuftig å bruke (noe a'la) thunderbolt, istedenfor denne massive pluggen...

 

Thunderbolt er et eksternt grensesnitt likt USB, dette er et intern grensesnitt, derfor legges det ikke like mye vekt på en liten brukervennlig plugg eller godt utseende.

 

Edit: Det vil også mest sansynelig bli gjort endringer på pluggen til den kommer ut. Dette er vel bare et tidlig konsept bilde.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hurra. Har så savnet de svære flate PATA kablene. NOT! Hvordan i all verden fant de ut at det var en god idé å lage dem igjen.

  1. De er vanskelige å få i hovedkortet
  2. De tar stor plass
  3. De ødelegger luftflyten
  4. De ser stygge ut.

 

1. Kabelen er lagt fra så stor som pata

2. Den har mange ganger overføringshastigheten pata har.

3. Muligheten er også der for at strøm blir overført i samme kabel.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Når man får slike PCI-E connectorer som dette - vetyr det i praksis at man fra nå av kan helt droppe de tradisjonelle slottene for ekspansjonskort og heller bare ha en stack-bar og mye mer modulær løsning for PCI-E enheter? (tenk noe lignende på hva vi gjør med harddisker og DVD-drev, bare med en smart løsning som kan akseptere varierende størrelser på enhetene slik at man kan få maksimal plassutnyttelse).

 

Dette måtte jo være en mye bedre løsning på alle mulige måter fremfor å ha det utrolig gammeldags og lite fleksible systemet med ekspansjonskort som står perpendikulært ut fra hovedkortet i faste intervaller.Slik som det er nå så lager det jo bare masse hodepine ut av hvordan ting må plasseres. Muligehet for SLI skjermkort og denslags må ha spesiell layout og blokkerer andre spor. Antall spor du kan ha er kunstig begrenet av selve høyden på kortet og hvert spor også må ha plass for kortet det skal ha koblet i seg selv om det er masse annen plass i resten av kabinettet. Kjølingen til de korten som trenger det er ofte ineffektiv pga. plasseringen og dårlig mulighet for å innkapsle enheten i en boks som man kan optimisere luftflyten i osv. osv.

 

Hvis jeg forstår det riktig at dette åpner for å kunne koble vilkårlige PCI-E enheter via kabel så er det et laaangt steg fremover sålangt jeg ser det - av rene praktiske grunner.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom signalene er så kompatible at de kan bygge på eksisterende plugger, så ser jeg ikke noe i veien for ett totalt redesign av pluggen med det samme. Man kan heller få kjøpe overganger til sine aldrende S-ATA harddisker, til kr 5,- synes jeg ville være smart.

 

Slik jeg ser det blir sikkert kabelen nesten like tynn som S-ATA, bare pluggen blir brei og stygg med det nye forslaget.

 

Det er så mye nye ting som kommer for tiden. Er det rart noen av oss blir sittende på gjerdet?

 

F.eks., nå gidder ikke jeg kjøpe Blu-ray-spiller (noe jeg fortsatt mangler) til TV-benken, da det er HDMI 1.4 og 3D på vei. Prisleie holder meg tilbake på slike nye ting. DVD hele veien fortsatt her.

Lenke til kommentar

Er vel snart på tide å designe Hovedkortene og SSD slik at SSD blir plugges rett i Hovedkortet uten bruk av kabel forbindelse som en standard.

 

Det gjøres jo på noen HighEnd SSD som plugges i PCI sporet, hvorfor ikke ha dette som standard for alle Hovedkort/SSD's?

Kabelforbindelser er jo i seg selv en forsinkelse.

 

Kabel mellom Hovedkort og SSD er så utdatert. :new_woot:

 

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...