Gå til innhold

Partibarometer for juni og juli 2011


Partibarometer  

141 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      15
    • Det norske Arbeiderparti
      15
    • Fremskrittspartiet
      36
    • Høyre
      31
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      6
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      2
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      27
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Annet
      0
    • Ville ikke stemt
      0
    • Blankt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      0
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkepartiet
      12
    • Det norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      32
    • Høyre
      32
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      5
    • Sosialistisk Venstreparti
      2
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      26
    • Kystpartiet
      2
    • By- og Bygdelista
      0
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      7
  3. 3. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      4
    • Venstre
      4
    • Kristelig Folkeparti
      11
    • Senterpartiet
      3
    • Det Norske Arbeiderpari
      19
    • Sosialistisk Venstreparti
      55
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      16
    • AP og Venstre
      6
    • AP, SV og SP
      1
    • AP og SV
      6
    • AP og SP
      2
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      36
    • Høyre, FRP og Venstre
      11
    • Høyre, FRP og KRF
      0
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      7
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      4
    • AP, Venstre og Høyre
      2
    • AP, SP og Venstre
      3
    • Ingen av de nevnte
      13
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

    • Ikke i det hele tatt
      31
    • I liten grad
      43
    • I noe grad
      52
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      1
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Kristin Halvorsen (SV)
      2
    • Jens Stoltenberg (AP)
      23
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      1
    • Trine Skei Grande (V)
      16
    • Erna Solberg (H)
      36
    • Siv Jensen (FrP)
      26
    • Ingen av disse
      27
    • Vet ikke/ingen formening
      7
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Det Norske Arbeiderparti
      35
    • Fremskrittspartiet
      54
    • Høyre
      79
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      11
    • Sosialistisk Venstreparti
      16
    • Venstre
      56
    • Ingen av de nevnte
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      63
    • I koalisjon
      43
    • Spiller ingen rolle
      24
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre
      4
    • Venstre
      21
    • Sentrum
      27
    • Høyre
      53
    • Ytterste høyre
      23
    • Vet ikke/ingen formening
      13
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

    • Ja
      108
    • Nei
      9
    • Vet ikke/ingen formening
      23
  11. 11. Hva slags regjeringskonstellasjon tror du vi har etter Stortingsvalget i 2013?

    • SV, AP, SP
      20
    • AP, SP, KrF
      3
    • AP
      10
    • SP, Venstre og KrF
      0
    • Venstre, Høyre og KrF
      5
    • Venstre, Høyre, krF og FrP
      3
    • Høyre og FrP
      43
    • Høyre
      6
    • Høyre, FrP og KrF
      7
    • Høyre, FrP og Venstre
      11
    • FrP
      2
    • Annet
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      28
  12. 12. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

    • 1%
      6
    • 2%
      3
    • 3%
      6
    • 4%
      21
    • 5%
      7
    • 6%
      5
    • 7%
      0
    • 8%
      8
    • Sperregrensen burde fjernes
      30
    • Vet ikke/ingen formening
      52
    • Annet
      2
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden februar/mars?

    • Ja
      24
    • Nei
      111
    • Vet ikke/ingen formening
      5


Anbefalte innlegg

Partibarometer for juni og juli 2011

Dette partibarometeret er representativ for juni og juli 2011 og stenges i slutten av juli/begynnelsen av august. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er flere spørsmål lagt til.

 

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

Tidligere partibarometre:

Mangler/feil eller forslag til fremtidige barometere?

 

Ta kontakt med undertegnede via PM! Prøv å hold slikt unna tråden, da det kan oppfattes som rot for de som leser.

 

Stor takk til R083r7 og Dotten for å ha driftet en rekke tidligere partibarometere

 

 

PS: Beklager forsinktet barometer denne gang, undertegnede koste seg litt for lenge i Danmark!

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

 

Den rødgrønne regjeringen? Arbeiderpartiet er mesteparten av regjeringen, men ikke hele, og jeg husker da tydelig at både SP og SV var i mot. Tror vi sier AP og deler av Høyre fikk gjennom DLD.

 

Men om ingen av disse bør regjere, er det ikke mange igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

 

Den rødgrønne regjeringen? Arbeiderpartiet er mesteparten av regjeringen, men ikke hele, og jeg husker da tydelig at både SP og SV var i mot. Tror vi sier AP og deler av Høyre fikk gjennom DLD.

 

Men om ingen av disse bør regjere, er det ikke mange igjen.

 

Jeg vet at Arbeiderpartiet er mesteparten av regjeringen, derfor brukte jeg deres kallenavn, rødgrønne regjeringen. Jeg er fullstendig klar over at det var AP og H som var de store pådriverne, men de hadde støtte fra blant annet pressen osv.

Lenke til kommentar

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

Jeg må få legge til at egentlig så er Høyre imot DLD, det er stortingsgruppen som er for minus noen personer med ideologien i behold. Håper vi slipper DLD, helt klart en dum besluttning av stortingsgruppen som trosset egne fylkeslag som de representerer. (Buskerud er offisielt imot, men begge representantene fra Buskerud stemte for)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

Jeg må få legge til at egentlig så er Høyre imot DLD, det er stortingsgruppen som er for minus noen personer med ideologien i behold. Håper vi slipper DLD, helt klart en dum besluttning av stortingsgruppen som trosset egne fylkeslag som de representerer. (Buskerud er offisielt imot, men begge representantene fra Buskerud stemte for)

De setter med andre ord sin politiske karriere foran folket som stemte på dem.

Lenke til kommentar

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

Jeg må få legge til at egentlig så er Høyre imot DLD, det er stortingsgruppen som er for minus noen personer med ideologien i behold. Håper vi slipper DLD, helt klart en dum besluttning av stortingsgruppen som trosset egne fylkeslag som de representerer. (Buskerud er offisielt imot, men begge representantene fra Buskerud stemte for)

De setter med andre ord sin politiske karriere foran folket som stemte på dem.

Det stemmer, og det syntes jeg er synd. Dog det finnes igrunn ikke en partipisk i Høyre, så jeg kan ikke skylde på det heller. Men men...

Lenke til kommentar

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

Jeg må få legge til at egentlig så er Høyre imot DLD, det er stortingsgruppen som er for minus noen personer med ideologien i behold. Håper vi slipper DLD, helt klart en dum besluttning av stortingsgruppen som trosset egne fylkeslag som de representerer. (Buskerud er offisielt imot, men begge representantene fra Buskerud stemte for)

De setter med andre ord sin politiske karriere foran folket som stemte på dem.

Det stemmer, og det syntes jeg er synd. Dog det finnes igrunn ikke en partipisk i Høyre, så jeg kan ikke skylde på det heller. Men men...

 

Ja, det er synd, men neppe unikt. Foregår nok i stor grad hos de fleste store partier.

Lenke til kommentar

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

 

Ikke rart at barometrene ser slik ut når folk stemmer som deg(som å kun stemme på ett parti pga en eneste sak). Rart hvis man skulle bli politisk død fordi man ønsker å bekjempe kriminalitet...

 

Jeg håper at den rødgrønne regjeringen er politisk død ved neste valg siden de fikk innført DLD, dette gjelder også Høyre.

Jeg må få legge til at egentlig så er Høyre imot DLD, det er stortingsgruppen som er for minus noen personer med ideologien i behold. Håper vi slipper DLD, helt klart en dum besluttning av stortingsgruppen som trosset egne fylkeslag som de representerer. (Buskerud er offisielt imot, men begge representantene fra Buskerud stemte for)

 

Ja det var vel nettopp derfor Høyre sørget for at det ble flertall...

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker når det kommer til stortingsvalg.

Dette pga DLD. Før det ble sagt "ja" til DLD var jeg jo styremedlem i Bærum Unge Høyre, men trakk meg etter at stortingsgruppen til Høyre gikk inn for DLD.

 

Men fortsatt så er Høyre partiet jeg har mest til oversfor om man ser bort i fra DLD, så er veldig usikker.

 

Når det kommer til kommune- og fylkestingsvalg så blir det Høyre.

Lenke til kommentar

Jaja, første valg jeg kan stemme i år, og jeg aner egentlig ikke.. synes venstre virker som et noenlunde fornuftig parti som kunne hatt litt flere stemmer, og det mest forsker og kunnskaps vennlige såvidt jeg kan forstå.

 

Men fikk litt avsmak når parti lederen deres kommer med en så idiotisk uttale hvor hun kaller islam-kritikk rasisme.. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4121089.ece

Lenke til kommentar

Jeg tror vi ikke kan se frem til Venstre-støtte til en regjering der FRP deltar. Venstre og FRP står nok litt for langt fra hverandre i en del sosialpolitiske spørsmål, som Venstre setter litt for høyt.

 

Jeg har ikke noeimot en slik koallisjon, men TSG har jo det.

Lenke til kommentar

Problemet deres er at de da står helt uten sammarbeidspartnere, noe som fort vil gjøre dem ganske uinteressante. KrF virker mye mer innstilt på sammarbeid og blir nok en del av blå blokk før valget i 2013, hva gjør Venstre da?

Går til venstre, vil jeg tro. Når FRP kollapser etter fire år i regjering i en kombinasjon av regjeringsslitasje og SV-effekten vil ikke Venstre risikere å ende opp som Senterpartiet i dagens regjering.

 

Jaja, første valg jeg kan stemme i år, og jeg aner egentlig ikke.. synes venstre virker som et noenlunde fornuftig parti som kunne hatt litt flere stemmer, og det mest forsker og kunnskaps vennlige såvidt jeg kan forstå.

 

Men fikk litt avsmak når parti lederen deres kommer med en så idiotisk uttale hvor hun kaller islam-kritikk rasisme.. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4121089.ece

Islamofobi er faktisk en ganske alvorlig utfordring for Europa. Men nok om det.

 

I lokalpolitikk driter du i partiprogrammet. Les lokalavisen(e) og gjør deg opp en mening om hvilke av lokalpolitikerne som faktisk er samarbeidsvillige, pragmatiske og ærlige. Lokalpolitikk handler om menneskene du velger inn, stortingsvalg handler om hvilke partiprogram de står for.

 

Morsomt nok blir det ofte slik at man fokuserer på partiprogrammene i lokalpolitikk og trynene i stortingsvalg.

 

:)

Lenke til kommentar

Problemet deres er at de da står helt uten sammarbeidspartnere, noe som fort vil gjøre dem ganske uinteressante. KrF virker mye mer innstilt på sammarbeid og blir nok en del av blå blokk før valget i 2013, hva gjør Venstre da?

Går til venstre, vil jeg tro. Når FRP kollapser etter fire år i regjering i en kombinasjon av regjeringsslitasje og SV-effekten vil ikke Venstre risikere å ende opp som Senterpartiet i dagens regjering.

 

Hva er denne SV-effekten og hvorfor vil FRP kollapse?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...