Gå til innhold

Nå vil de ha mobilbetaling på bussen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SMS-betaling har de jo hatt i Grenland i et par år. Det har fungert ypperlig. NFC er en naturlig utvikling. Dette er udelt positivt.

 

SMS-betalinga funker ganske bra ja, noen ganger er det ganske store forsinkelser (tar 5-10 min før svaret kommer), men det løser seg stort sett ganske fort. Hvis de får NFC til å overta så vil det jo bare bli bedre, selv om det jo krever at alle har det på mobilen..

Lenke til kommentar

Hvis dette betyr at man kan betale med mobil på bussen overalt i landet er dette positivt. Men de burde også sett på å få en felles standard for busskort og andre typer kontantløs betaling over hele landet.

 

Her i Trondheim skal de jo snart fase ut kontant betaling på bussene, og da kommer dette bra med.

Lenke til kommentar

Vil heller ha VISA betaling.

Så folk skal stå i kø og knote med å putte chippen i leseren og tast-koden-er-du-snill og oisann-der-var-den-visst-ikke-godkjent-prøv-på-nytt slik at bussen blir sinket ned for alle andre som tar den?

 

Nei takk, da tar jeg heller mobilbillett eller eget kort med RFID-chip som godkjennes på ett sekund. Alt av systemer som fører til at betaling unnagjøres før man går på bussen er av det gode da man sparer tid for alle de andre som tar bussen slik at bussen kanskje får en sjanse til å holde rutetiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner det, men har selv kommet i situasjoner der jeg har hatt noen kroner for lite for en busstur, mens jeg har med Visa kort der jeg alltid har penger. Så jeg tenkte på det mer som et sekundært system hvis man ikke skulle ha mynter eller det vanligvis så trøblete systemet som gjelder enkelte plasser (Spesielt Skyss i Hordaland).

Lenke til kommentar

Vil heller ha VISA betaling.

Så folk skal stå i kø og knote med å putte chippen i leseren og tast-koden-er-du-snill og oisann-der-var-den-visst-ikke-godkjent-prøv-på-nytt slik at bussen blir sinket ned for alle andre som tar den?

 

Nei takk, da tar jeg heller mobilbillett eller eget kort med RFID-chip som godkjennes på ett sekund. Alt av systemer som fører til at betaling unnagjøres før man går på bussen er av det gode da man sparer tid for alle de andre som tar bussen slik at bussen kanskje får en sjanse til å holde rutetiden.

 

Kan man ikke bare gjøre som med flytoget? Dra kortet, og ferdig.

 

Dette kunne brukes som både enkeltbilletter og månedskort (for de som ønsket det). Administrasjon/kvitteringer etc gjøres enkelt på nett, slik som med flytogløsningen.

 

Det er skandale at bussene pr i dag kun tar cash, med tanke på hvor sjelden folk går med cash, og hvor mange holdeplasser som ikke tilbyr automater som tar kort. Jeg har sneket på bussen kanskje 10 ganger, og samtlige har vært pga manglende cash kombinert med altfor dårlig tid til å ta ut penger/kjøpe billett annet sted.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

Skjønner det, men har selv kommet i situasjoner der jeg har hatt noen kroner for lite for en busstur, mens jeg har med Visa kort der jeg alltid har penger. Så jeg tenkte på det mer som et sekundært system hvis man ikke skulle ha mynter eller det vanligvis så trøblete systemet som gjelder enkelte plasser (Spesielt Skyss i Hordaland).

Du har også med deg en mobil, ja? :)

Lenke til kommentar

SMS-bilett er absolutt noe vi trenger her til lands. Det funker bra i Sverige, og det funker bra i Danmark, så om vi er riktig heldige kommer det til å gå bra her til lands og. Husker ikke helt feil så tilbød Gråkallbanen i Trondheim (trikken) betaling med visa, men siden det forsinket trikken ganske mye (og dette er en trikk med bare én linje), ble det fjernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men vil heller dra et kort enn å begynne å komle med mobilen

Bedre at du komler med mobilen før du går på bussen, så slipper du å kaste bort tiden til oss andre. :)

 

Reiser du ofte med bussen så ordner du deg busskort, klippekort eller lignende så slipper du å styre med mobilen. Pluss at du får ofte rabatt. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...