Gå til innhold

Guide: Så mye minne trenger spilleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4 GB holder akkuratt, men ikke mer enn det. Se testen på tomshardware "http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778.html"

 

Går ganske dypt inne. Min forrige pc gikk fra 8 gigg 4 x 2GB til 4 GB 2x2GB og dette var katastrofe for min PC. Ytelsen gikk rett i dass.. ikke FPS i spill.. men generelt bruk av Win 7.

 

En ting som HW.no ikke skjekket er generelt minnebruk av windows.. hvor mye RAM stjeler et skjermkort? Veldig mye som blir låst av. Spiller du litt mer RAM tunge spill så vil 4 GB plutselig bli litt for lite.

 

Med dagens RAM priser ser jeg ingen grunn til å ha mindre enn 6 GB eller 8 GB. Når du har en PC som er "gammel"(les et par mndr med programmer og drit) så er ikke 4 GB nok lengre.

 

Klart, bruker du PC'en din KUN til spilling og det er det eneste du kjører på den så kan det kanskje holde... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at det var så liten forskjell på 4, 8 og 16 hadde det vært interessant med en test av 1, 2 og 4. Eventuelt 1,5 , 3 og 6 GB om testsystemet har 3 minnekanaler. Kanskje man hadde fått provosert frem større forskjeller da?

 

Støtter den. Spesielt 2 er interisant da det vel er det mange sitter med i dag (de som ikke har oppgradert de siste 2 årene?)

 

 

 

 

Har selv 12 GB i bruks PCen min, og merket litt når jeg satt inn de 8 ekstra.

Har bestilt ny dedikert spill PC, og denne får 8 GB

Lenke til kommentar

Er ikke 2048MB* begrensningen på et 32-bit program/spill? Er det i heletatt noen av de spillene i denne testen som har en 64-bit versjon, uten disse begrensningene? Om du så ikke har en haug av program som kjører i bakgrunnen mens du spiller, så vil nok disse spillene holde et stabilt nivå på ytelsen. Hadde det vært 64-bit spill hadde saken muligens vært litt anderledes.

 

*

We know that a 32-bit application only can address a maximum of 2 GB of RAM and that 32-bit Windows systems can actually handle just 3.25 GB (or even less if more than 4 GB of memory is installed). Tom's Hardware
Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Er ikke 2048MB begrensningen på et 32-bit program/spill? Er det i heletatt noen av de spillene som var i denne testen som har en 64-bit versjon og kan kanskje bruke mer av RAMen?

 

32-bit utnytter oppimot ca 3,5GB

 

Jeg mener å huske det er 4 GB totalt, da med skjermkortminnet inkludert. Siden 512 MB skjermkortminne har vært vanlig en stund, er det blitt vanlig å si at 32 bit-systemer utnytter opp mot ca. 3,5 GB.

 

Eller husker jeg feil? En stund siden jeg satte meg inn i dette...

Lenke til kommentar

Har det blitt testet 64 bits utgaver av spillene eller er det brukt 32 bits utgaver? Dette bør testeren få litt klarhet på.

 

Rent ytelsemessig så skal man ikke forvente en stor forbedring på fps med 64 bits utgaven og selve minnemengden, fordelene ligger dog i at langt mer innhold kan lastes til minnet og på denne måten skal man i praksis få muligheter for større brett på spillene.

 

At "alle" spillere fortsatt sitter på 4Gb eller XP 32bits er jo heller ikke en fordel for spillutvikling på PC som rett og slett ikke har hatt noen stor mulighet til å utvikle seg i riktig rettning. Mange utviklere har jo rett og slett vært ekstremt sene med å lage nyvinninger nettop fordi kundebasen ikke har vært stor nok for de "peneste" spillene med det siste innen DX 11 etc.

 

Nå begynner dog markedet å ta seg opp men spillutviklingen ligger desverre langt etter i mine øyne, heldigvis så begynner gode titler å komme ut som benytter seg langt bedre av råskapen til PC i forhold til de utdaterte spillkonsolene som ble lansert for mange herrens år siden...

Lenke til kommentar

Dump directx og gå over til opengl så får vi med nyvinningene til xp også. XP kommer i 64bit som av ukjente grunner ikke er så populært.

 

Nja, Opengl har ikke alle "nyvinningene" som siste utgave av DX har , det er også en del andre små ulemper (men også fordeler) med opengl. Hovedsakelig har utviklinga der gått litt for tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...