Gå til innhold

Guide: Så mye minne trenger spilleren


Anbefalte innlegg

Det er ikke selve størrelsen som har noe å sider, det var vel heller at de fikk 3 dedikerte minne kanaler fremfor 2. Noe som skal gi bedre ytelse med flere kjerner.

 

Men de fant vel ut at de ikke var helt nødvendig?

 

Men selv om Sandy Bridge (Socket 1155) er helt ny, så er vel fortsatt 1366 sokkelen ytelses toppen fra Intel? Og der er det vel krav om 3 kanaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ikke helt med. Er ikke en av fordelene til i7 prosessorene at man kan bruke 3 og 3 ram brikker? Altså 3, 6, 9, 12 GB ram. Hvorfor har de da brukt hovedkort som bare støtter 2 og 2 ram brikker?

Doble minnekanaler er fortsatt det desidert mest vanlige, også kan det være praktiske årsaker til at de valgte akkurat det testoppsettet.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte ny pc sist påske så kjøpte jeg i7 930, da var det i hvertfall anbefalt med 3 kanals, men jeg har ikke fulgt med så mye i det siste, så jeg trodde det gjaldt alle i7 modeller...

 

Tar man utgangspunkt til trekanals får man ikke 4 gb, så da bør man kjøre på med 6 gb for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Det har vært artikler som viser at 4x1 GB minne jobber tregere enn 2x2 GB på samme oppsett.

Har du linker til slike artikler? Ikke at jeg tviler på det du sier, og det finnes også faglige holdepunkter for at 2x2 GB skal yte hakket bedre enn 4x1 GB. Men det ville vært interessant å studere resultatene :)

 

Hei!

 

Beklager seint svar, men har bare hatt samsung-"padda" og 3G-tilknytning, så derfor lot jeg det vente med svaret.

 

Diskuteres endel rundt om kring. f.eks. her: http://archive.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=28&t=535

 

og her: http://www.tomshardware.co.uk/forum/247182-12-2x2gb-4x1gb

 

og her: http://www.overclock.net/intel-memory/215791-2x2gb-4x1gb.html

 

Riktignok er ingen av disse til direkte tester, men det er bekreftet av bl.a. endel hk-produsenter. Først og fremst er det stressing av minnekontrolleren som gjør at det er en liten ulempe ved å fylle alle sporene, og da går det ut over hastigheten...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det var det mest useriøse testen jeg har sett på lenge...for det første så bruker ikke en gamer maskinen bare til spill men til mange andre tunge aplikasjoner og kanskje har dem gående i bakgrunnen av ulike årsaker. 4 Gb er det minste man bør ha i en moderne maskin for moderne operativsystemer tillater større prestanda i maskiner jo mere maskinvareresurser du forer den med, anledningen til de forkjellene som er knappt målbare i denne testen er at man har middelmålig systemoppsett ikke et kvasst ett som dere påstår. For det første er sandy bridge veldig begrenset i båndbredde i forhold til et entusiastsystem og det er fortsatt 1366 nehalem og westmere som er det kvasseste selv om de ikke er nyere. forskjellen er som en 4 og 8 cylindret bilmotor med samme hestekraftsantall for de kan gå like fort på flat veg men setter du dem i en skikkelig oppoverbakke med tung tillhenger står den 4 cylindrede igjen uten tillstrekkelig vridemoment og kan ikke konkurere. Så setter dere disse minnekonfigurasjonene i en lett overklokket 1366 plattform med et gtx580 eller 6970 så får dere se vesentlig større forskjeller og enda bedre forskjeller om dere lasker opp en sli eller crossfire rigg og overklokker både skjermkort cpu og minner og slenger på litt tung videokonverteringsaplikasjon som står noen timmer mens du fordriver tiden med spilling i vente på at den blir ferdig så du kan streame den over i en mediabox og har samtidig facebook oppe for å være sosial om noen kontakter deg. jeg tror ikke dere vet hvordan hverdagen til en gamer ser ut i det hele tatt, vi er eldre nå og har 15 års erfaring med maskinene i forhold til 13-14 åringene som er fornøyd med pc en de bygger seg for konfirmasjonspengene, ikke undervurder hva gamere har for slags krav og bruk med sine maskiner. vi nøyer oss ikke lenger med 1280x1024 heller vi bruker 1920x1200 eller mer og bare det krever ekstra minne i seg. Vi sitter ikke og slukker alt annet for å dra i gang et spill og jage fps med å slukke nettleseren, vi konfigurerer maskinene våre så de klrer å gjøre det vi skall uten å knussle, for det har alle nesten råd til i dag. Ja 40-50 talistene er jo fortsatt dritatreng om de legger ut 3000 kr extra på en maskin da for på deres tid var jo det en formue...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden denne tråden er oppe igjen:

det var det mest useriøse testen jeg har sett på lenge...for det første så bruker ikke en gamer maskinen bare til spill men til mange andre tunge aplikasjoner og kanskje har dem gående i bakgrunnen av ulike årsaker. 4 Gb er det minste man bør ha i en moderne maskin for moderne operativsystemer tillater større prestanda i maskiner jo mere maskinvareresurser du forer den med, anledningen til de forkjellene som er knappt målbare i denne testen er at man har middelmålig systemoppsett ikke et kvasst ett som dere påstår. For det første er sandy bridge veldig begrenset i båndbredde i forhold til et entusiastsystem og det er fortsatt 1366 nehalem og westmere som er det kvasseste selv om de ikke er nyere. forskjellen er som en 4 og 8 cylindret bilmotor med samme hestekraftsantall for de kan gå like fort på flat veg men setter du dem i en skikkelig oppoverbakke med tung tillhenger står den 4 cylindrede igjen uten tillstrekkelig vridemoment og kan ikke konkurere. Så setter dere disse minnekonfigurasjonene i en lett overklokket 1366 plattform med et gtx580 eller 6970 så får dere se vesentlig større forskjeller og enda bedre forskjeller om dere lasker opp en sli eller crossfire rigg og overklokker både skjermkort cpu og minner og slenger på litt tung videokonverteringsaplikasjon som står noen timmer mens du fordriver tiden med spilling i vente på at den blir ferdig så du kan streame den over i en mediabox og har samtidig facebook oppe for å være sosial om noen kontakter deg. jeg tror ikke dere vet hvordan hverdagen til en gamer ser ut i det hele tatt, vi er eldre nå og har 15 års erfaring med maskinene i forhold til 13-14 åringene som er fornøyd med pc en de bygger seg for konfirmasjonspengene, ikke undervurder hva gamere har for slags krav og bruk med sine maskiner. vi nøyer oss ikke lenger med 1280x1024 heller vi bruker 1920x1200 eller mer og bare det krever ekstra minne i seg. Vi sitter ikke og slukker alt annet for å dra i gang et spill og jage fps med å slukke nettleseren, vi konfigurerer maskinene våre så de klrer å gjøre det vi skall uten å knussle, for det har alle nesten råd til i dag. Ja 40-50 talistene er jo fortsatt dritatreng om de legger ut 3000 kr extra på en maskin da for på deres tid var jo det en formue...

Wall o' text :ph34r:

 

Minne er i dag billig, men det har ingenting å på spillytelse om du har 4GB minne, gamerPCer blir stort sett ikke brukt til annet enn gaming, da disse maskinene pleier å bråke ganske bra for å kunne kjøle ned skjermkort og lignende. Når det er sagt merket jeg ingen forskjell i ytelse i daglig bruk ved å gå fra 4GB til 8GB, det kan godt hende du gjør det.

 

Angående minnebåndbredde og ytelse så er i7-2600k langt bedre på å eliminere flaskehalser enn det i7-9xx-serien er. Båndbredde har null å si i spillytelse, det kan faktisk være degraderende på ytelsen da det skaper ekstra stress og varme som hindrer høyere CPU-klokker.

NVIDIA 3-Way SLI and AMD Tri-Fire Redux

 

Om du driver med videoredigering samtidig som du spiller ber du om problemer, og da kan det godt hende at ekstra minnebåndbredde hjelper, jeg vil da påstå at du ikke egentlig bryr deg så mye om å gjøre det bra i spill. Ekstra CPU-last har en tendens til å senke minimum framerate ganske drastisk i spill har jeg opplevd.

 

Å sammenligne LGA1366 med en åttesylinder og LGA1155 med en firesylindrer viser bare hvor vanvittig lite du har forstått av forskjellen i ytelse her. Angående minnehastighet har dette ingenting praktisk å si på ytelsen i spill heller, så hva med å lese mer benchmarks og poste mindre oppkok?

 

Sandy Bridge knuser Nehalem i både IPC og overklokking.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og poenget med selvskrytet er? I hvert fall ikke å gi verdifull informasjon til andre.

 

Men fortell gjerne hvilke programmer og spill som bruker mest minne hos deg og hvor mye minne som er i brukt på det maksimale med de spillene og programmene. Det vil gi oss andre verdifull informasjon om det er bortkastede penger å kjøpe noe mer enn 4, 6, eller 8 GB hvis vi bruke de samme programmene som deg.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...