Gå til innhold

Øreplugger som beskytter hørselen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende! Jeg har lest et sted at hørselen blir påvirket ved kontinuerlig lytting i 1-3 timer uansett volum, takket være at støyen alltid er tilstede på en måte. Hvis ørepluggene klarer å forvrenge lydbildet slik at det oppfattes naturlig som i omgivelsene rundt deg til daglig, er det jo kjempeflott. Likevel skeptisk til at lydbølger som lages en centimeter fra øret ditt ikke gjør skade i lengden. Headset er litt bedre og høyttalere best. Gleder meg dermed til det audiovisuelt skrev tidligere, nemlig retningsbaserte høyttalere. :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er gummi propper man dytter inn i ørene, så er det samme hvilken produsent man bruker. De demper uansett. Bruker normalt ett sett fra Philips som jeg kjøper fra Clas Ohlson til 279,- eller noe slikt (Med bøyle over ørene). Disse demper mer en nok når jeg borrer i betong osv. Lyden som kommer går via selve hodet i stedet, noe disse hodepluggene garantert ikke vil hjelpe mot heller.

 

Skal det bli bedre, så må man bruke støydempende og heldekkende hjelm :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er gummi propper man dytter inn i ørene, så er det samme hvilken produsent man bruker. De demper uansett. Bruker normalt ett sett fra Philips som jeg kjøper fra Clas Ohlson til 279,- eller noe slikt (Med bøyle over ørene). Disse demper mer en nok når jeg borrer i betong osv. Lyden som kommer går via selve hodet i stedet, noe disse hodepluggene garantert ikke vil hjelpe mot heller.

 

Skal det bli bedre, så må man bruke støydempende og heldekkende hjelm :)

For at lyd gjennom kraniet skal bli et problem må du har demping et godt stykke over 40(!) dB for propper, og støynivået på utsiden må være over 120 dB. Tviler meget sterkt på at disse proppene gir 40 dB.

 

Og en gummipropp gir langt i fra samme resultater som en annen gummipropp. Det er 1) avhengig av proppen og 2) avhengig av dem som bruker proppen, det kan være store individuelle forskjeller.

 

 

 

Noe av poenget med disse proppene er vel ikke bare demper støy utenfra og inn som forstyrrer musikken, men at de også setter en øvre begrensning på volumet.

Lenke til kommentar

Demping av lyd frå utsida er greit, men å selge ein teknologi som regulerer volumet utan å dokumentere dette med testing er eg skeptisk til.

 

Høgt volum er sjølvsagt meir skadeleg enn lågt volum, og ein funksjon som regulerer støynivået inne i øyret til å halde seg på eit forsvarleg nivå er i teorien ein god ide. Korleis dette blir i praksis, og korleis det skal fungere utan at brukaren merkar noko forstår eg ikkje heilt. Skal lyden justeres ned utan at brukaren merkar det, og samtidig halde volumet lågt nok til at det ikkje skader? Og dette kostar 175 kroner?

Lenke til kommentar

Har samme problem med amazon, de vil ikke sende disse til Norge...

 

Amazon sender ikke elektronikk direkte til Norge. Men hvis det er .com versjonen av Amazon, så er det bare å bruke JetCarrier. Det koster jo litt mer, blir jo over dobbel pris, men du skal slippe momsen siden de koster under 200,-.

 

Bruker de ofte selv når jeg handler elektronikk derifra.

Lenke til kommentar

Syns ikke det kommer klart frem om de demper musikken du hører på slik at denne ikke er skadelig, eller om de demper hvor mye lyd sidemannen hører slik at han ikke irriterer seg. Eller om de demper hvor mye lyd du hører fra andre omgivelser. Eller om de demper alt dette.

 

 

Angående demping av egen musikk, hvordan skiller disse seg fra å sette en begrensning på volum i din mp3 spiller. Flere mp3 spillere gjør det jo mulig å sett et maksimalt volum, og på alle andre går det jo fint ann å skrue ned noen hakk.....

 

Så til passiv dempning uten forvrengning. Hvordan du demper et signal med 2 Vpp til f.eks 1 Vpp (lavere volum) uten forvrengning og med bare passive komponenter virker litt rart for meg... Musikken er jo alltid i forandring. Hvis et parti i sangen som er naturlig høyere i volum enn et annet blir "dempet" av disse har de egentlig gjort en "uønsket" handling hvis man tilstreber et musikksignal som er 100% likt kilden.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har lest. Støy fra ANDRE sine øretelefoner, er ikke i nærheten høyt nok til å skade noens hørsel. At det er annoying, er vel heller en sannhet...

Hvor ofte er du ikke på trening eller sitter på bussen, og har opplevd at du faktisk kan høre musikk temmelig godt fra sidemannen som hører gjennom hodetelefoner eller øreplugger? Slik langvarig eksponering overfor veldig høyt volum som sidemannen utsettes for kan være skadelig for hørselen, og nå forsøker et amerikansk selskap å gjøre noe med saken.
Lenke til kommentar

Personlig er jeg skeptisk til slok støyreduksjon. Har det på hodetelefonene jeg bruker på jobb (Jabra Pro dual headset) og det er direkte irriterende. Fylden i musikken forsvinner og du hører når den kutter.

 

Det er ikke bare snakk om volum generelt, men topper eller spikes. Disse skal kuttes. Det som skjer er imidlertid at du hører bassen starter, men så dempes den etter 1-2 sekunder osv.

 

Kjøper du dette er du bevist på at du vill bevare hørselen, så hvorfor ikke kjøpe gode "tette" plugger og heller dempe lyden.

 

På Jabrasettet er det forøvrig mulig å velge grad av beskyttelse, men ikke mulig å slå den av. Aaaargh!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...