Gå til innhold

Er PS3 cracket for godt? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tulleord som "fastvare" skaper bare forvirring.

 

Forutsatt at root-nøkkelen som ligger i maskinvaren er knekt så vil Sony få store vansker med å tette igjen dette. Det skal visstnok bli gitt samme "tilfeldige" tall hver gang, og hvis dette stemmer er krypteringen ganske bortkastet.

 

Men nytteverdien av å kjøre GNU/Linux fra PlayStation 3 er uansett begrenset siden det ikke eksisterer ordentlige drivere for GPUen.

Lenke til kommentar

Geohot var første ute med en fullt kjørbar homebew applikasjon som ikke krevde jailbreaking. For å installere denne homebrew-appplikasjonen måtte han installere en custom firmware som legger til en "install package" i xmb. Den

første "custom" firmwaren var lagd av utvikleren KaKaRoTo; det er sannsynlig at geohot har videreutvikla denne.

 

 

Dette vil åpne for emulatorer og mediavspillere. Linuxstøtte har blitt demonstrert, også på ps3 slim som aldri har hatt dette.

 

Denne hacken tillater IKKE piratkopiering av ps3-spill. Dette fordi det kreves noen systemkall som ikke finnes i firmwaren til sony for å fungere. jeg regner med det kommer en enkel oppdatering som du kan installere fra usb snart som også tillater piratkopiering, men det kan fort ta noe tid. Skal du piratkopiere spill må du være på firmware 3.41 eller lavere og bruke en "dongle"; en usbdings som legger til disse systemkallene. Det er mulig å nedgradere til 3.41 om du er på firmware 3.50. Er du på firmware 3.55, kan du også (snart) nedgradere til 3.41.

 

 

Det er mulig å følge framgangen her:

http://psx-scene.com/forums/f6/geohot-full-3-55-cfw-ps3-jailbreak-working-74836/

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Fine ord det da. Men hvis fastvare er firmware og mykvare er software, hva er da hardware? Kan ikke være fastvare det også...?

 

Ikke spesielt begeistret for disse norske utgavene av fine engelske ord. To av de få jeg liker er nettleser og blogg. Ellers høres det bare rart ut.

 

 

Men til saken. Kanskje Sony nå har lært at det IKKE lønner seg å låse seg inne i sin sære lille verden, og behandle kunder som crap? Sonys verden var nesten perfekt helt til de tuklet med kundene sine og fjernet en funksjon de ville ha. Hvis man først gir kunder mulighet til å ha Linux på konsollen, så må man ikke fjerne den i etterkant. fyfy, sånn går det

 

Og dette lover virkelig godt for alle de perfekte mediacenter-utgavene som kan komme i nær fremtid. Håper i det lengste på at det som skjedde med første Xbox-versjon skjer igjen med Playstation. For den gamle Xbox'n var rimelig perfekt når den kjørte XBMC operativsystem

Lenke til kommentar

Heh, 360-salget økte sikkert pga en online-konsoll og en offline^^

 

men, Fastvare!? firmware det da eller? :p hva kaller dere firmware/hardware på norsk da da?

 

Firmware=Fastvare

Hardware=Maskinvare

 

 

Ikke så vanskelig.

 

Det er jeg helt enig med deg i, RRhoads.

Jeg legger til en lenke fra Store norske leksikon der ordet fastvare defineres. Fastvare, maskinvare og programvare er fullstendig legitime norske ord selv om enkelte tilsynelatende lever i fornektelse.

Lenke til kommentar

 

Det er jeg helt enig med deg i, RRhoads.

Jeg legger til en lenke fra Store norske leksikon der ordet fastvare defineres. Fastvare, maskinvare og programvare er fullstendig legitime norske ord selv om enkelte tilsynelatende lever i fornektelse.

Jeg er uenig. En journalists fremste oppgave er gjøre seg forstått, derfor burde han/hun benytte skrivemåter som målgruppa kan relatere seg til (dersom mulig). Her er det vanlig å benytte den engelske skriveformen, da det ikke kan misforståes.

Lenke til kommentar

Vil nå heller si software er programvare

 

Det er jeg helt enig med deg i, RRhoads.

Jeg legger til en lenke fra Store norske leksikon der ordet fastvare defineres. Fastvare, maskinvare og programvare er fullstendig legitime norske ord selv om enkelte tilsynelatende lever i fornektelse.

 

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'fastvare' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

:whistle:

 

[/offtopic]

Endret av Claaaes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Interessant var det også at gruppen påsto at hackingen av konsollen tidligere var uinteressant grunnet OtherOS-muligheten; ifølge gruppen var det først når Sony fjernet OtherOS-muligheten at hackere ble interessert i konsollen.

Jeg har ikke tenkt å bruke piratkopierte spill på min PS3 selv om det blir mulig i framtiden. Men jeg synes likevel at det er til pass for Sony at konsollen ble hacket som en følge av at de fjernet OtherOS-muligheten. Jeg ser likevel fram til Spotify og lignende tjenester på PS3 dersom det blir mulig i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...