Gå til innhold

Neste Ipad i karbon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når tittelen i artikkelen er feilskrevet... Da sier jeg bare: Skjerpings. Annet enn det så var det en ganske uinteressant artikkel, som jeg helt sikkert finner på ITavisen (/AKA Appleavisen) om jeg går dit nå.

Og Karbon er kanskje ikke beste stoffet med mindre det er trekt plastikklag ovre som får den til å virke billig.

Om du får en skarp gjenstand i karbon, så blir det rimelig stygt.

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Hmm, hva konkret mener man når man sier at karbon tåler mer? Mere riper og sånn kanskje, men hvor viktig er dette? (kanskje ganske for den gjengse ipad-kjøper?), men karbon er vel ikke spesielt bra med tanke på slag, er det? Har inntrykk av at karbon relativt lett får skader av slag.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Erfaring fra idrettensverden er at karbonfiber tåler mye så lenge den får slag i riktig retning, men aluminium det er absolutt holdbart da et slag ikke skader noen andre steder enn der den blir truffet. Vekten er heller ikke så mye lettere at det gjør noe.

 

Det første som slo meg var at dette kommer til å gjøre et allerede dyrt produkt enda dyrere. Avhenger selvfølgelig av hvor fint tvinnet karbonfiber de velger, men vil fortsatt tro at prisen vil øke.

 

 

Lenke til kommentar

Patent? Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale? Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete! Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter. Det får være grenser for proteksjonisme!

Lenke til kommentar

Hmm, hva konkret mener man når man sier at karbon tåler mer? Mere riper og sånn kanskje, men hvor viktig er dette? (kanskje ganske for den gjengse ipad-kjøper?), men karbon er vel ikke spesielt bra med tanke på slag, er det? Har inntrykk av at karbon relativt lett får skader av slag.

 

AtW

 

Karbon skiller seg fra aluminium i at det kun er støtsikkert én vei, jfr hvordan materialet er oppbygd, til forskjell fra eksempelvis aluminium. Derfor brukes karbondeler veldig mye på blant annet racingbiler, og veldig lite på rallybiler.

 

Men begge deler er sterkere enn plast, så gjerne karbondeksel på ipad.

 

Who cares, de klarer jo ikke en gang levere...

 

Aaaargh, Apple! Aaaaaargh! Hvordan våger de produsere i mindre skala enn Hi tech company, rimited?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Patent? Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale? Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete! Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter. Det får være grenser for proteksjonisme!

Alle andre selskaper tar også patent på alt mulig. Det er ikke spesielt for Apple, men ingen nyhetsnettsider bryr seg om de andre selskapenes patentsøknader.

Lenke til kommentar

Patent? Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale? Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete! Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter. Det får være grenser for proteksjonisme!

Alle andre selskaper tar også patent på alt mulig. Det er ikke spesielt for Apple, men ingen nyhetsnettsider bryr seg om de andre selskapenes patentsøknader.

 

Neivel? Det er fristende å spørre hvor godt du har sett etter...

 

AtW

Lenke til kommentar

Patent? Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale? Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete! Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter. Det får være grenser for proteksjonisme!

Alle andre selskaper tar også patent på alt mulig. Det er ikke spesielt for Apple, men ingen nyhetsnettsider bryr seg om de andre selskapenes patentsøknader.

 

Neivel? Det er fristende å spørre hvor godt du har sett etter...

 

AtW

Jeg overdrev, men det er ikke langt fra sannheten. Hvor ofte ser du slike saker basert på en patentsøknad fra, si, Samsung?

Lenke til kommentar

Patent? Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale? Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete! Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter. Det får være grenser for proteksjonisme!

Alle andre selskaper tar også patent på alt mulig. Det er ikke spesielt for Apple, men ingen nyhetsnettsider bryr seg om de andre selskapenes patentsøknader.

 

Neivel? Det er fristende å spørre hvor godt du har sett etter...

 

AtW

Jeg overdrev, men det er ikke langt fra sannheten. Hvor ofte ser du slike saker basert på en patentsøknad fra, si, Samsung?

 

Jeg må faktisk si meg litt enig i at det er overdreven fokus når akkurat Apple tar slike patenter i forhold til andre produsenter. Og jeg er ikke fan av produkter som begynner med liten i.

 

Tilbake til temaet så ser jeg ikke problemet med bruk av karbon. Der er sterkt, ekstremt lett og mer miljøvennlig å produsere enn aluminium og plastikk. Prisproblematikken er også mindre interessant ettersom karbon har blitt relativt billig og lett å produsere. Et karbon flaskestativ til en sykkel koster rundt 150 kroner. Mengden karbon i en tablet eller mobil vil derfor ikke bety en stor prisøkning.

 

Videre synes jeg det er uinteressant å bruke slag som et argument mot karbon. Elektronikken inne i enheten er vel så sårbar mot slag som skallet. Elektronikkenheter er ikke ment til bruk som hammer eller tennisball.

Lenke til kommentar

Patent?  Ærlig talt, er dette virkelig noe å få patent på - et lokk av karbonmateriale?  Jeg håper virkelig at de får avvist patentet, noe annet ville være direkte fjollete!  Alle disse latterlige patentsøknadene fra Apple skyver meg bare lenger og lenger vekk fra selskapet og deres produkter.  Det får være grenser for proteksjonisme!

Alle andre selskaper tar også patent på alt mulig. Det er ikke spesielt for Apple, men ingen nyhetsnettsider bryr seg om de andre selskapenes patentsøknader.

Hysj... la nå antiapple guttene kose seg i fred :)

 

 

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...