Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen venstrehåndsarbeid fra audunms. Hvis den er treg, så skyldes det at den ikke er synch'et skikkelig med google og /eller at den ikke har rebootet etter at alt er satt opp. Skjermen er faktisk det beste på denne telefonen: kjapp og klar og responsiv.

 

Er enig i at den kunne vært litt mer solid, men ingen fare for at den går i stykker av den grunn.

 

Ellers så følger det med en screen-protector som tar vare på skjermen.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

Noe av de første som ble gjort var å sette opp Google-kontoen på telefonen og synkronisere denne. Vi har vel hatt telefonen til test i en to ukers tid, og den har blitt skrudd av og på flere ganger i denne perioden.

Vi lot også en person som til daglig har brukt X10 Mini og X10 Mini Pro prøve X8-en en dag, og tilbakemeldingen var det samme; responsen var ikke i nærheten.

 

Forhåpentligvis vil oppdateringen til Android 2.1 gjøre at telefonen blir kjappere, at man får litt fler muligheter i menyene og (selv om forskjellen kanskje ikke blir dramatisk) at batteritiden blir bedre.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at de X8 jeg har hatt tak i har alle vært raske og fine. Spesielt sammenlignet med HTC og Samsung i samme priskategori. X10 mini med oppdatert firmware er raskere i vendingen, men X8 og mini med 1.6 klarer ikke jeg å se noen forskjell på.

 

Enten har dere testet et mandagseksempel, eller så har dere startet fullt av apps og fyllt opp minnet. App-killer er et must på X8, men dette er likt for alle billige Androd-telefoner, samt tidligere dyre modeller.

 

Så jeg står ved mitt. Nok et venstrehåndsarbeid fra audunms.

 

La merke til at dere slaktet C6 også. Helt utrolig. Riktignok er ikke C6 det mest spennende akkurat nå, men som en brukstelefon for folk flest er den eminent.

Lenke til kommentar

Bare en treer?

 

Jeg bytta til X8 fra X10 mini fordi jeg liker SE's Andoid implementasjon men ikke klarte bruke den lille skjermen til input (og liker ikke slide-out tastaturer som på mini pro).

 

Skjermen er litt større enn på X10 mini (3" mot 2.7"?), men oppløsningen er dobbelt så høy. Skjermen er mye skarpere enn på mini og jeg synes også at den virker mere lyssterk. Mao. er skjermen er en stor forbedring med mine øyne. Høyere oppløsning betyr også støtte for flere apps.

 

Jeg ser alle testene klager på byggkvaliten, her har visst jeg hatt flaks for min X8 virker omtrent likt som på X10 mini.

 

Batteriet oppleves også som forbausende mye bedre enn X10 mini selv med den større og lysere skjermen.

 

Likte du X10 mini men synes den blir for knotete å bruke pga. størrelsen vil jeg si X8 er perfekt. Synes amobil har vært for kjipe på terningen her.

 

Dog, som det sies, kameraet er en total tragedie. Liker du å ta bilder med mobilen er det bare å styre hardt unna den her. Skikkelig hardt faktisk.

Lenke til kommentar

Enten har dere testet et mandagseksempel, eller så har dere startet fullt av apps og fyllt opp minnet. App-killer er et must på X8, men dette er likt for alle billige Androd-telefoner, samt tidligere dyre modeller.

 

Så jeg står ved mitt. Nok et venstrehåndsarbeid fra audunms.

Hvis Appkiller er et must, hvorfor er ikke det inkludert da? Og hvorfor fraråder Google folk å bruke det? Må si kritikken din bærer preg av å være litt useriøs, å tro at de ikke tester mobilen lenge nok til at Google skal ha blitt ferdig synkronisert er litt drøyt.

Lenke til kommentar

Enten har dere testet et mandagseksempel, eller så har dere startet fullt av apps og fyllt opp minnet. App-killer er et must på X8, men dette er likt for alle billige Androd-telefoner, samt tidligere dyre modeller.

 

Så jeg står ved mitt. Nok et venstrehåndsarbeid fra audunms.

Hvis Appkiller er et must, hvorfor er ikke det inkludert da? Og hvorfor fraråder Google folk å bruke det? Må si kritikken din bærer preg av å være litt useriøs, å tro at de ikke tester mobilen lenge nok til at Google skal ha blitt ferdig synkronisert er litt drøyt.

 

Jeg har X8 og jeg elsker den. Eneste minus er at for øyeblikket virker det ikke å laste ned i Android markedet + at dekselet er litt løst.

Lenke til kommentar

Hvis Appkiller er et must, hvorfor er ikke det inkludert da? Og hvorfor fraråder Google folk å bruke det?

 

Godt spørsmål. Eneste svaret jeg kan gi er at dette er en designfeil i Android. Maemo, MeeGo og Symbian^3 har ikke denne designfeilen, der er multitasking gjort skikkelig, det samme er tildels tilfelle i alle Symbian^1 versjonene, men ikke like elegant. iOS har heller ikke denne feilen, men løsningen der er langt fra optimal (null multitasking i pre-4.0 og begrenset og avstumpet i 4.0 og oppover). Masse ram og rask prosessor (1+ GHz) vil bøte på symptomene, men ikke løse problemet. Alle billige Android-telefoner lider under dette, det er ikke noe spesielt for X8, og det er heller ikke et spesielt stort problem ved X8 i forhold til andre billige Androider fra HTC og Samsung for eksempel. I beste tilfelle (hva nå enn tregheten i amobils telefon skyldes), så trekker de X8 for en designfeil i Android som finnes i alle Android-telefoner. Uansett så er ikke problemet værre enn at det løses med en app-killer, og de finnes det mange av, og har eksistert så lenge som Android har eksistert (så kan jo du lure på hvorfor)

 

 

Må si kritikken din bærer preg av å være litt useriøs, å tro at de ikke tester mobilen lenge nok til at Google skal ha blitt ferdig synkronisert er litt drøyt.

Da har du misforstått en smule. Det er ikke min jobb å være seriøs, jeg er bare en anonym leser. Det saken gjelder er at det er Amobils jobb å være proffesjonell, hvis vi (leserne, og ivertfall jeg) skal ta dem seriøst. Det er bare å lese og sammenligne med testene i cnet asia og, i de fleste tilfeller - gsmarena, så skjønner du dette.

 

Amobils tester er slik, en subjektiv illeluktende saus:

Denne likte jeg, den må få 5 eller bedre. Jeg vektlegger X, Y og Z denne gangen.

Denne likte jeg ikke, den må få 3 eller dårligere. Denne gangen driter jeg i X, Y og Z og trekker masse for A, B og C istedet.

Denne synes jeg er OK, men den ga meg ikke noen stor "go-følelse", den får 4.

 

Det hele blir uproffesjonelt og dumt, og da hjelper det ikke spesielt mye at de i tillegg ikke kan håndverket.

Lenke til kommentar

La merke til at dere slaktet C6 også. Helt utrolig. Riktignok er ikke C6 det mest spennende akkurat nå, men som en brukstelefon for folk flest er den eminent.

 

Vi har såvidt meg bekjent ikke slaktet C6. Sitat fra vår konklusjon:

"Vil du ha en brukbar trykkskjerm kombinert med fullt tastatur, er Nokia C6 intet dumt valg dersom du skal ha telefon nå. Bortsett fra at menyene ikke henger med i tiden, har den ingen alvorlige feil eller mangler."

 

Jeg er helt enig i at man skal være seriøs og profesjonell, både når man tester telefoner og når man skal diskutere testen i etterkant.

 

Som du sikkert er klar over bruker vi hele spekteret av karakterskalaen når vi tester telefoner, i motsetning til endel andre publikasjoner som nesten utelukkende gir karakterer tilsvarende terningkast 4 og oppover. Selv om man ikke engang leser konklusjonen i testen kan man med andre ord ikke konkludere med at en telefon er slaktet om den får terningkast 3 av oss.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du tar en litt vel teoretisk vending ved å påstå at terningkat 3 er en bra karakter på en ny telefon. Ingen med noenlunde normalt bonndevett synes det. Det er terningkast vi snakker om her. 5 og 6 er bra. 4 er OK. 3 er under snittet og 2 og 1 er dårlig.

 

Det det koker ned til er likevel at amobil blir irrelevant. Det eneste vi kan bruke disse testene til er å reklamere litt ekstra for de telefonene som får 5 og 6 og evt anbefalt-merket. Men når utmerkede brukstelefoner som X8 og C6 kun får 3, blir det derfor vanskelig å bruke amobil til noe som helst, da vi møter oss selv i døra ved neste salg. amobil er uproffesjonell og irrelevant, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...