Gå til innhold

- Nokia N9 blir nær perfekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den telefonen er perfekt hvis den kjører meego ;)

 

Elsker min Nokia N900 så ubeskrivelig høyt :love:

Har aldrig hadd en tlf med så lite feil og mangler som n900. Det å ha en åpen kildekode gir så sinnsykt store fordeler for oss forbrukere.

 

Eneste jeg er litt missfornøyd med er størrelsen på n900, men det var ikke design jeg hadde i fokus da jeg kjøpte den og jeg kommer nok aldrig til å angre på at jeg kjøpte den telefonen.

 

Jeg håper virkelig meego har alt maemo har og litt til for da blir N9 en perfekt til hvis den kjører meego og ikke symbian :)

Lenke til kommentar

Skal ikke N9 bruke Meego, da? Det står da absolutt ikke tilbake for verken Android eller iOS.

 

Har du prøvd en telefon med MeeGo??

Nei, du har nok ikke det - så hvordan i all verden kan du vite dette?

 

Jeg kjenner faktisk ganske godt til den teknologien Meego er basert på, altså Linux og Qt, som jeg har brukt i et tiår eller så. Det er ikke akkurat ting som Intel og Nokia har funnet opp det siste året.

Lenke til kommentar

har da stått på div sider at n9 er oppfølgeren til n8, den skal komme ut i desember.. også ha et tastatur som enn kan skyve ut. har ikke sett noe om meego for n9 før! de siste testen jeg så av megoo på pc var ikke så lovende. mange tinger som måtte gjøre før de var ok. det er faktisk med (kanskje) i nyeste/neste versjoen av fedora http://www.osnews.com/story/23846/Fedora_the_Tablet_OS_

Lenke til kommentar

Nå kommer faktisk N9 til å kjøre Maemo6, noe Nokia muligens vil kalle MeeGo-Harmattan eller Maemo-Harmattan alt etter som. MeeGo er det visstnok ennå langt fram til. I praksis vil det si at den kjører Maemo med Nokia sitt nye UX basert på Qt, som også skal være stort sett det samme som Symbian^4 vil ha.

 

Symbian^3 er veldig likt Maemo5, sånn i look and feel, så N9 blir nok veldig lik N900 og N8, og litt ulikt det som er vist av MeeGo UX, selv om "default" MeeGo UX har en god del likehtstrekk.

 

Jeg må si det tar tid med Nokia. Det er jo litt merkelig. Nå har de s40, Symbian S60, Symbian^3, Maemo5, og snart Maemo6. Neste år kommer også Symbian^4 og MeeGo. Hvordan det går med oppdatering av alle disse telefonene når det kun blir MeeGo og Symbian^4 i tillegg til S40 kan man jo lure på.

Lenke til kommentar

Tror du blander sgiga. Maemo 5 og n900 var ment som test(/beta) telefon basert på linux, som igjen skulle danne grunnlag for maemo 6 til alle vanlige brukere. Når Intel og Nokia slo seg sammen måtte de bli enig om en del ting og begynne på nytt med en del, det klarte de :thumbup: og da var det ikke noe vits å fortsette med Maemo 6. De har nok brukt en del tanker i forhold til hva de tenkte med maemo 5/6, men det er ett "nytt" os.

 

Meningen er vel N8 skal være siste flaggskip med symbian. Hva de vil bruke symbian4 til skjønner jeg ikke helt. Forsto det slikt at det skulle komme som erstatning for symbian3. Uansett er det vel QT som gjelder her så skal være greit å bruke mellom forskjellige platformer. Nokia har vel ikke vært best å komme med ny til programvare til eldre modeller, kan jo håpe de bedrer seg. Men de vil nok ikke bry seg om å oppdatere sw til telefoner mer enn halvannet år etter de ble avsluttet i produksjon, så lenge det ikke er vesentlige svakheter i nyeste sw.

Lenke til kommentar

Blander nok ikke nei. Hvis du leser nøye det Nokia har skrevet om overgangen fra Maemo til MeeGo, så har dette vært planen hele tiden. MeeGo fra Nokia kommer kanskje om et år, det er ikke engang halvferdig enda.

 

N9 kommer med Maemo6 og "MeeGo" UX. Nokia forklarer dette med at N9 blir en "MeeGo instance", dvs Maemo6 + Qt UX. Rotete? ja, men det har null og niks å si for brukerne.

 

For Nokia er MeeGo kun en enklere måte på sikt å få tilgang til upstream kode, dvs Linux kernel og moduler for ARM, grensesnittet blir uansett Nokia (Maemo/Symbian), og har fint lite med "dagens" MeeGo UX å gjøre.

 

Årsaken til denne forvirringen er nok Nokia, som kommuniserer som en flodhest, og bloggere (som feks Amobil) som har null peil, men som skriver det alle andre skriver. For oss vanlige dødelige blir det litt vanskelig å skille fakta fra oppspinn og rykter.

Lenke til kommentar

MeeGo-Harmattan (Ikke Maemo-Harmattan, det var det de kalte det før MeeGo ble annonsert) er et påbegynt Maemo 6-design som ble endret undervei til å jobbe mot målbildet til MeeGo i stedet for målbildet til Maemo. Det er altså et uferdig Maemo-rammeverk som har blitt endret for å bli nærmere MeeGo. Siden det ikke vil være hverken en ren/fullgod Maemo eller en ren/fullgod MeeGo, er det et mareritt for dem å kommunisere hva det egentlig er. Hverken debian eller redhat-basert, liksom. I stedet fokuserer de på at det er Qt-drevet, som Symbian^3 og Symbian^4. Nå er "som Symbian" som et fy-ord for mange, så kommunikasjonen blir vel like vellykket som vanlig.

 

Men MeeGo har større potensiale enn Maemo. Maemo var i praksis bare Nokia, MeeGo er Nokia og Intel. Fokusen på Qt som utviklingsplattform er også et lurt grep, fordi det blir mye enklere å utvikle for dette enn det tradisjonelt har vært for Symbian. I tillegg blir det enkelt å utvikle over flere plattformer, takket være Qt på Symbian, Maemo, MeeGo telefoner og MeeGo netbooks. Qt har man også på desktops og Qt portet til Android er vel også en idé.

 

Eldar skamroste også N900 fram til det punktet hvor det var klart at programvaren ikke var klar for massemarkedet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...