Gå til innhold

Tusentalls dør av SMS-bruk i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg bruker swype på min touch telefon. Jeg kan qwerty uten å se. Så viss jeg får enn sms når jeg er ute å kjører, så svarer jeg så kort så mulig, max 3-4 ord. Jeg skriver i blinde på telefonen. Finner en lang strekke, hvor det er ingen trafikk og god sikt, sakker ned farten litt, tar 0,5 - 1 sec blikk med sidesynet på telefonen for å se om jeg har skrivet rett(som jeg da holder høyt oppe for å kunne holde øye med trafikken.) Har jeg skrivet feil, så visker jeg i blinde, og skriver på nytt i bline.

 

Men som oftest, så venter jeg / kjører ut i en busslomme/parkeringsplass

 

Alt med måte, og vær og føre og situasjon.

Endret av ironman666
Lenke til kommentar

Det skyldes ikke sms-ene. Det skyldes dårlige og uoppmerksomme sjåfører!

Men det at sjåføren styrer med telefonen er vel årsaken til at han (eller hun) blir oppmerksom?

Antar at du mener uoppmerksom. Men problemet er jo at de ser bort fra veien og har fokus på noe helt annet.

 

Jeg ser skremmende mange slike idioter på veiene her også. Synd at UP er så fraværende at idiotene ikke lukes ut fortløpende.

Det er mulig at noen av dem er idioter, men det er da virkelig ikke vanskelig å tekste mens en kjører. I de få årene jeg har hatt lappen, har jeg kjørt 13 forskjellige biler(har hatt to av dem selv), og har teksta mens jeg har kjørt i mer eller mindre alle sammen, og har aldri vært i nærheten av en farlig situasjon. Jeg er heller ikke han som ligger i 70 i 80-sonen og stopper bare fordi trafikklyset har blitt gult. Har qwerty-telefon(n97 mini), så når jeg legger håndbakene på airbagen og skriver mens jeg ser på veien, så er det ikke noe stress. Full kontroll på bilen, og full kontroll på telefonen. Automat gir gjør jobben enda enklere. Da er det ikke et større tiltak å se på mobilskjermen enn det er å se på speedometeret.

 

Så lenge en bruker sunn fornuft, er det inga problemer alls!

Lenke til kommentar

Det skyldes ikke sms-ene. Det skyldes dårlige og uoppmerksomme sjåfører!

Men det at sjåføren styrer med telefonen er vel årsaken til at han (eller hun) blir oppmerksom?

Antar at du mener uoppmerksom. Men problemet er jo at de ser bort fra veien og har fokus på noe helt annet.

Selvsagt. Takk for at du sa ifra!

 

 

Så lenge en bruker sunn fornuft, er det inga problemer alls!

I mine øyne er sunn fornuft å legge bort telefonen mens man kjører. Dessverre holder jeg ikke alltid denne regelen selv, men etter at jeg fikk iPhone har jeg merket en drastisk nedgang i (dog ikke fullstendig slutt på) meldinger sendt fra bak rattet.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Hvis du sitter og skriver på telefonen mens du kjører, har du ikke noe på veien å gjøre. I visse sammenhenger er det ikke rom for å ta noen sjanser, og bilkjøring er en av dem, uansett hvor flink du tror du er til å multitaske. Du setter eget og andres liv i fare. At så mange har en så avslappet holdning til dette, synes jeg er skremmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...