Gå til innhold

Alle vil på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 milliarder? Er det ikke ~4,3 milliarder som er teoretisk maksgrense for IPv4? (2564)

 

Hvis det stemmer så må det bety at minst ~15% av enhetene på nettet bruker IPv6.

Ikke helt korrekt logikk. Jeg skjønner hvordan du tenker, men det blir ikke riktig. Her i huset har vi to stasjonære, to laptoper, to mobiler, ett trådløst aksesspunkt og ett rutermodem. Alle disse er enheter som er "på nettet", men de deler den samme eksterne IP(v4)-addressen.

Lenke til kommentar

5 milliarder? Er det ikke ~4,3 milliarder som er teoretisk maksgrense for IPv4? (2564)

 

Jepp, det stemmer bra, men den praktiske grensen er mye lavere fordi betydelige deler av adresserommet er utilgjengelig.

 

Man har (midlertidig) løst dette tilsynelatende problemet med NAT: lokale adresser som ikke synes globalt men oversettes av en router. I praksis betyr det at alle som sitter feks på et hjemmenett har hver sin adresse internt i huset, men har samme adresse ekstern.

 

Mye info på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4#Address_space_exhaustion

 

Edit: Er så klart ikke 1 milliard forskjellige brukere.

 

Nei, det er sant, det er 2 milliarder.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_Internet_users

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I uansett tilfelle er det ganske klart at vi må over på IPv6 ASAP. Vi er faktisk ikke mange årene fra å gå helt tom, og NAT er og var en nødløsning som er upraktisk til mange ting. Desverre vil det ta en del tid å legge om infrastrukturen til å være kompatibel, og det virker ikke som om alle ISPer tar dette alvorlig nok.

 

Det skal bli deilig når hele nettet er IPv6 og det er standard at hver fysisk maskin får sin unike internett IP adresse. Det vil forenkle en hel del.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det skal bli deilig når hele nettet er IPv6 ...

Ja, når våpnene har stilnet og blodet har størknet, ja ...

 

OK, det kommer neppe til å gå så voldsomt for seg, men det blir vanskeligere å gå fra IPv4 til IPv6 enn det var å gradvis utvide lille ARPANET til det Internet vi har i dag. Det er vel så mye et "politisk" problem som et teknisk problem. At det vil la seg gjennomføre uten en del gråt og tænders gnidsel er vel noe som gir høye odds ...

Lenke til kommentar

Det skal bli deilig når hele nettet er IPv6 ...

Ja, når våpnene har stilnet og blodet har størknet, ja ...

 

OK, det kommer neppe til å gå så voldsomt for seg, men det blir vanskeligere å gå fra IPv4 til IPv6 enn det var å gradvis utvide lille ARPANET til det Internet vi har i dag. Det er vel så mye et "politisk" problem som et teknisk problem. At det vil la seg gjennomføre uten en del gråt og tænders gnidsel er vel noe som gir høye odds ...

 

Blir vesentlig mer gråt og tenners gnissel om man holder seg til ipv4...

 

AtW

Lenke til kommentar
Ifølge analyseselskapet IMS Research er rekordmange enheter nå tilknyttet internett.

Si meg - synker noen gang disse tallene? Hvert eneste øyeblikk kobles en ny enhet til internett og hvert eneste øyeblikk blir dermed rekorden slått, men allikevel skriver dere om det som om det er helt sensasjonelt. :roll:

Lenke til kommentar

Vel. hardware klarte jo å produsere minst 10 klikk ekstra i dag på 3 minutters jobbing av journalisten.

 

Menneh.. Det med at biler går på nett, jeg håper at datamaskinen i den bilen er skilt ut fra styringsenheten og gass/brems. Ellers blir det fort å se hackere leke seg med bilene via google earth som bumber cars (utopisk fantasi slengt ut i forumet)

 

On topic: Hvor mange som har internett vil stige så lenge det er befolkingsvekst og penger i verden.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så glad i alle "spå dommene" jeg leser om på HW.no jeg..

 

Ser jo blant annet, relatert artikler :

 

"Trafikken vil firedobles"

"Tusen ganger raskere internett?"

 

og lignende. Skole om 30 min så litt trøtt :p

 

Men uansett, sier IMS at det er en milliard enheter oppe, og Wikipedia sier det er to milliarder BRUKERE? Og disse to milliarder brukerene har 0.5 enheter hver, men skal få 2.5 enheter hver innen August er over?

 

Poenget mitt er vel egentlig at det kan umulig være vrient og "spå" sånnt som dette når man bare tar noen tall og ingen faktisk kan bekrefte det, samme om de har rett eller ikke..=

Lenke til kommentar

5 milliarder? Er det ikke ~4,3 milliarder som er teoretisk maksgrense for IPv4? (2564)

 

Hvis det stemmer så må det bety at minst ~15% av enhetene på nettet bruker IPv6.

Ikke helt korrekt logikk. Jeg skjønner hvordan du tenker, men det blir ikke riktig. Her i huset har vi to stasjonære, to laptoper, to mobiler, ett trådløst aksesspunkt og ett rutermodem. Alle disse er enheter som er "på nettet", men de deler den samme eksterne IP(v4)-addressen.

NAT. :)

Lenke til kommentar

Menneh.. Det med at biler går på nett, jeg håper at datamaskinen i den bilen er skilt ut fra styringsenheten og gass/brems. Ellers blir det fort å se hackere leke seg med bilene via google earth som bumber cars (utopisk fantasi slengt ut i forumet)

 

Det finnes flere måter å hacke styringssystemene i en bil på:

http://www.schneier.com/blog/archives/2010/08/hacking_cars_th.html

Disse dekktrykk-sensorene er irriterende nok uten hacking, når det med ujevne mellomrom slenges opp en beskjed på dashbordet om at trykket i venstre forhjul er for lavt, eller no' sånt, og når du så skal etterfylle luft, så er trykket helt normalt. Etter hvert lærer man seg til å ikke bry seg om disse advarslene, for bare man venter noen timer, så "retter feilen seg" av seg selv.

 

Får man for mange "false positives", så blir nytteverdien etter hvert minimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...