Gå til innhold

Valve møter Steam-kritikk (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det teiteste med det var nesten måten det ble gjort på. Var det ikke sånn at prisene over natta forandret svitsjet til euro, med fortegnet som eneste forskjell? Hvis de hadde regnet om litt underveis, og heller hevet prisene etter hvert, ville det kanskje blitt lagt mindre merke til. Alt de viste oss slik de valgte å te seg, var at "vi klarer oss egentlig fint, men pokker heller, vi legger på 25%".

Lenke til kommentar

Tanken med Steam er glimrende, men jeg bruker de ikke lenger etter innføring av Euro, da er jo de plutselig blitt den dyreste butikken. Så de har ødelagt for seg selv.

 

En annen ting er det med DLC'er.. Jeg kjøpte Fallout3 gjennom Steam (før Euro-idiotien), men alle DLC'ene til spillet måtte jeg kjøpe fra det utrolig dårlige Games for Windows-systemet.

 

Det burde jo vært en avtale på plass slik at man kunne fått DLC'ene gjennom Steam også.

Lenke til kommentar
Jeg liker Steam veldig godt, men ble temmelig irritert etter innføringen av euro.
Tanken med Steam er glimrende, men jeg bruker de ikke lenger etter innføring av Euro, da er jo de plutselig blitt den dyreste butikken. Så de har ødelagt for seg selv.
Det teiteste med det var nesten måten det ble gjort på. Var det ikke sånn at prisene over natta forandret svitsjet til euro, med fortegnet som eneste forskjell?

Det er ikke inføringen av Euro som er problemet, men at $1=€1, altså ingen valuta omregning. Som Isbilen er inne på ser det ikke greit at $49,95 plutselig blir til €49,95, når $49,95=€32,50. Har selv sluttet å bruke Steam etter dette, eller jeg har blitt mye mer prisbevisst og flinkere til å sjekke andre nedlastningstjenester som f. eks Direct 2 Drive og Gamers Gate. Betaler gladlig for spill, men selvfølgelig ikke mer enn nødvendig.

Men jeg mener å huske at det kom noe informasjon om at det ikke nødvendigvis var Steam/Valve(?) som satte prisene, men spill produsentene/utgiverene. Så det er mulig det er flere som ikke er helt oppdatert på hvordan valuta er verdsatt i forhold til hverandre, og verdien på euro kontra amerikanske doller.

--

 

satte spørsmålstegn ved hvor lurt det er at Steam som ledende distribusjonskanal er eid av en spillutvikler med interesse av å selge sine egne spill
Dette er vel kun ett resultat av en naturlig utvikling. En spillutvikler oppretter en digital salgskanal for egne spill, og åpner siden denne kanalen for mangfoldet. Om det er slik det faktisk skjedde er jeg ikke sikker på. Men har ikke noen store problemer med dette.

 

for de som ønsket seg Modern Warfare 2 uten Steam

Mange spill i dag kommer med en aller annen form for kopibeskyttelse eller verifiseringsfunksjon. Kan være at det er billigere å ta i bruk eksisterende tekologi, gitt at man syntes den er tilfredstillende (fra utvikler og distributørs synspunk), enn å utvikle sin egen. Er det noen betenkligheter rundt Steam klienten? Kan ikke se at dette er så veldig forskjellig fra EA sin download manager greie som gjør mye av det samme (i alle fall for min BF2142 kopi).

 

At Steam har store markedsandeler er vel p.g.a. at de har gjort mye riktig i forhold til hva vi spillere vil ha. Men flere følger etter, så konkuransen øker, og gjør konkurentene mye riktig så bør markedsandelene gjevne seg ut. Så lenge Steam/Valve ikke bruker skitne triks for å få eller opprettholde sin markedsandel så er stort sett greit vil jeg tro ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Men jeg mener å huske at det kom noe informasjon om at det ikke nødvendigvis var Steam/Valve(?) som satte prisene, men spill produsentene/utgiverene. Så det er mulig det er flere som ikke er helt oppdatert på hvordan valuta er verdsatt i forhold til hverandre, og verdien på euro kontra amerikanske doller.
De spillene som Valve selv bestemmer prisene på (med andre ord sine egne) ender opp med å koste stort sett det samme i europeiske land uten MVA på nedlastninger (f.eks. Norge) som de gjør i USA (med forbehold om valutasvingninger, selvsagt).

 

Andre utgivere har annen prisfilosofi. Jeg ville ikke kjøpt EA- eller Activision-spill fra Steam.

Lenke til kommentar

jeg bruker riktig adresse,velger bare United Kingdom som land.

 

Er ikke sikker på om du kan bli tatt for det. Har gjort det sånn ca halvt år.

 

Det er kanskje smart og ikke variere alt for mye mellom hvem land velger.

 

Opprette en konto og kjøpe til hovedkontoen som gift er også kanskje en ide om du er extra paranoid

Endret av BloodSkull
Lenke til kommentar
Det er like unaturlig med USD som EURO for nordmenn. Vi burde betale med NOK.

Hvilken rolle spiller det hvilken valuta man handler i? Er vel verdien du må betale som er det vesentlige, så tar banken osv av seg resten.

--

Den eneste årsaken til oppstyret er at man må betale mer. Buu hu. At europeere skal betale i EURO er tross alt ikke rart, man burde heller være glad for at man fikk betale i USD så lenge.

Selv om jeg (muligens) kan betale mer enn andre, så er det ikke gitt at jeg er villig til det. Som nevnt så er ikke problemet å betale i Euro, men at det blir (ble?) operert med samme verdi på usd og euro. I skrivende stund så er 1 euro = 1,51 usd. Jeg anser verdien for å være den samme uavhengig hvor det blir solgt, og siden digital distribusjon er langt mer sentralisert en tradisjonelt butikk, så bør det være mindre påvirket av lokalt kostnadsnivå. Utviklingskostnadene er også de samme, så hvis de kan "ta seg råd" til å selge det med en pris ett sted, så ser jeg få grunner til at det skal være store avvik i pris, eneste må være "lokale" avgifter man evt. må betale.

Jeg forventer også at deler av reduserte kostnader ved digital distribusjon kommer oss kunder til gode.

 

Men det er jo ikke værre enn at syntes jeg spillet koster mer enn jeg tror det smaker, så kjøper jeg det ikke. Og det er heldigvis ikke slik at Steam har monopol. Så dette er mer ett prinsipp enn ett problem.

Lenke til kommentar

Joda; men husk hvorfor det ble sånn.

 

Valve hadde et valg: beholde lik prissetting verden om, og tape flere store utgivere på dette, eller la utgiverne differensiere pris på region, og dermed skape muligheten for best mulig utvalg.

 

Valve liker ikke høy prising, og vet at lave priser kan føre til ekstremt høy omsetning. Se bare på det L4D-tilbudet som var så attaktivt at det på en uke omsatte for mer enn lanseringshelgen, over et halvår etter lansering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...