Gå til innhold

Test: OCZ Agility 120 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en prislapp på ~2700 kr vil jeg kalle det en drøy påstand å kalle den for "SSD til folket".

 

Kapasiteten ligger midt i mellom Intel 80 og 160 GB, men prisen ligger nærmere Intels 160 GB. Da bør den yte minst på nivå med disse for å være attraktiv. Ut i fra testene ser det ut til at den som regel yter lavere. Da gjenstår tilgjengelighet som det eneste gode argumentet for Agility 120 GB fremfor Intel 80 GB. Jeg skulle gjerne sett den testet mot 3 stk Kingston 40 GB i Raid0 på en ICH10-kontroller. (Samme kapasitet, lavere pris, trolig høyere ytelse)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"For folket" i tittel bør fjernes helt ja. :)

Det å kunne si at en SSD disk har en "folkelig" pris er det (dessverre) lenge til.

Jeg vil si at en godt ytende SSD på 120GB må ett bra stykke under 1000kr for å være "spiselig" mtp hvor mye mer den gir i ytelse kontra hva en diiiger (rask) HD gjør (som nå koster ned mot kr.500).

Den sistnevnte har jo i tillegg plass til alle filmene, musikken og piratkopiert programvare man måtte "trenge". :)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg igjen med en god del spørsmål som kanskje burde vært svart i testen.

1. Når dere tester disken har dere OS på disken i tillegg?

2. Trimmer dere disken mellom hver test?

3. Støtter disken windows 7 sin trim?

4. Hvorfor tester dere på windows xp og ikke windows 7?

 

Når det gjelder hvem som ligger på SSD-toppen må jeg si meg uenig i at x25 har krav på den. Spesielt etter at G.Skill Falcon fikk firmware 1819. Den legger seg mye bedre ut når det gjelder hastighet på skriving og matcher iops lett. Prisen er litt stivere men gir mye mer for penga enn denne saken fra OCZ.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad for å se at hardware.no tok kritikken vi ga etter forgie SSD artikkel og fikk satt SSDene i AHCI modus, og har øket queue depth i IOmeter, nå er resultatene endelig relevante.

Dette var en ganske god test, men jeg sier meg uenig i "anbefales" når pris pr GB og ytelse taes i betraktning.

For å bestemme hvilken SSD som kan anbefales til "folket" bør følgende lineup testes:

Kingston 40GB (intel basert) og RAID-0 av 2 slike.

Samsung basert 64GB (OCZ Summit, corsair P).

Indilinx Barefoot 64GB (Agility, Vertex, Falcon, Ultradrive).

Intel x25-M 80GB Trim firmware.

Disse har forskjellige styrker og svakheter, der Intel er klart best i bruk som systemdisk og for oppstart av programmer, mens Indilinx og samsung er bedre på flytting (les/skriv) og kopiering av filer.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig glad for å se at hardware.no tok kritikken vi ga etter forgie SSD artikkel og fikk satt SSDene i AHCI modus, og har øket queue depth i IOmeter, nå er resultatene endelig relevante.

Viktig punkt i all denne kritikken :thumbup:

 

Det er helt klart forbedrinspotensiale, men dette var et stort skritt i riktig retning både når det gjelder metodikk og vinkling :)

 

Selv synes jeg kanskje at anbefalingen burde påpeke at denne ikke først og fremst skinner som boot-disk(selv om den gjør en god jobb der også), men at den er meget god på sekvensiell les/skriv.

Lenke til kommentar
....

 

Selv synes jeg kanskje at anbefalingen burde påpeke at denne ikke først og fremst skinner som boot-disk(selv om den gjør en god jobb der også), men at den er meget god på sekvensiell les/skriv.

Joa, den skinner, bare ikke like sterkt som Intels. Den utklasserer jo hdds og gamle gen 1 ssds fra andre enn Intel.

Lenke til kommentar
....

 

Selv synes jeg kanskje at anbefalingen burde påpeke at denne ikke først og fremst skinner som boot-disk(selv om den gjør en god jobb der også), men at den er meget god på sekvensiell les/skriv.

Joa, den skinner, bare ikke like sterkt som Intels. Den utklasserer jo hdds og gamle gen 1 ssds fra andre enn Intel.

Jeg sa at det ikke er først og fremst som boot-disk at den skinner,

det betyr ikke at den ikke skinner der også ;) (spesielt sammenlignet med "vanlige" hdd)

Nå i "moderne tid" vil det likevel være fordelaktig å sammenligne med andre SSD-er også (=Intel) :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...