Gå til innhold

Offentliggjøring av skattelistene, et brudd på personvernet?


Burde man legge ut skattelister?  

101 stemmer

  1. 1. Er dagens ordning bra?

    • Ja
      28
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      4
  2. 2. Legge ut skattelister hvis dette er basert på frivillig registrering av sin inntekt?

    • Ja
      36
    • Nei
      46
    • Ingen formening
      19
  3. 3. Legge ut en bys/kommune/landsdels totale inntekt, uten å hendvise seg til enkeltpersoner?

    • Ja
      54
    • Nei
      31
    • Ingen formening
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser ingen grunn til at skettelistene ikke skal være offentlig. Det gjør det vanskligere å skjule juks og potensielt kriminell inntekt.

 

Isåfall burde det vel være åpent for myndighetene, og ikke hele folket?

Tåpelig at systemet skal legges ut offentlig uten partenes samtykke.

 

Edit: Ett minutt for seint, ole_marius. :p

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Angående offentlige skattelister er det mye dobbeltmoral. Folk syter over at andre kan se hva de tjener, men sitter allikevel og spionerer på alle naboene, venner og arbeidskamerater. :p

 

Det er jo ikke noe bombe ! Hadde det vært slik at skattelistene ikke ble lagt ut , så ville jo ingen spionert :) Folk tenker vel : Så lenge folk sjekker meg , skal jeg sjekke dem

Lenke til kommentar

Min holdning er grei:

 

FUCK OFF!

 

Jeg kjøper ikke argumentet om at det bidrar til hverken legitimering av skattesystemet eller at det avslører juks. Og selv om det hadde vært sånn, så går prinsippet om at man skal ha et privatliv foran. Synes at dette er en veldig enkel sak å ta standpunkt til og er skremt over at folk synes det er greit bare fordi det "allerede er sånn".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg ser ingen grunn til at skettelistene ikke skal være offentlig.

Ser du seriøst "ingen grunn" til ikke å publisere skattelistene? Det er ikke et ukjent at kikkingen kan medføre dårlig stemning på arbeidsplasser, endog mobbing på barneskoler. Systemet gjør jobben lettere for identitetstyver og andre kriminelle. Kanskje er det også et brudd på menneskerettighetene. Retten til privatliv har en egenverdi; hva jeg tjener og betaler i skatt er overhodet ikke din sak, og vice versa.

 

 

Det gjør det vanskligere å skjule juks og potensielt kriminell inntekt.

Altså, hvor mye vet legmenn om skattesystemet og dets smutthull? Opplysningene gjenspeiler ikke de reelle formuesforhold og er i praksis ubrukelige til å avdekke kriminelle forhold - en oppgave som for øvrig ikke ligger til Ola Dunk.

 

Standardargumentasjonen som i vår tid brukes til forsvar for ordningen – at offentlighet om resultatet av ligningsbehandlingen muliggjør allmennhetens kontroll med ligningsmyndighetenes arbeid, og følgelig er en forutsetning for opprettholdelsen av tilliten til ligningsarbeidet – holder etter mitt syn ikke for nærmere gransking. Riktignok er argumentasjonen gjenkjennelig som en variasjon over hovedargumentet for å praktisere et alminnelig offentlighetsprinsipp i forvaltningen. Det har imidlertid aldri vært virkelig strid i Norge om at dette prinsippet må avbalanseres bl.a mot hensynet til den enkeltes diskresjonsbehov.

 

Av denne grunn har vi hos oss svært rigorøse taushetspliktregler for å avverge bl.a at ligningsmyndighetene gir allmennheten opplysninger om at navngitte skattytere har snytt på skatten – eller opplysninger om andre klanderverdige forhold som avdekkes mens ligningsbehandlingen pågår. Og de opplysningene om resultatet av ligningsbehandlingen som er undergitt alminnelig innsynsrett, er så begrensede (netto inntekt, netto formue, klasse) eller misvisende (opplysningen om betalt skatt og trygdeavgift inkluderer utbytteskatt betalt av selskapet som skattyteren er aksjonær i), at det ikke står til troende å hevde at denne innsynsretten styrker allmennhetens kontroll med ligningsforvaltningen.

 

Ellers interessant: "(...) Norge og Sverige er alene om slik offentliggjøring av skatteopplysninger. (...) Tyskland [har] lenge hatt regler som sier at nyhetsformidling lik den vi har i Norge, regnes som en krenkelse av privatlivets fred og altså som et straffbart misbruk av ytringsfriheten."

 

Det er vanskelig nok å forsvare at skattelistene ligger fysisk tilgjengelig noen uker på rådhuset; nettpublisering har utelukkende underholdningsverdi.

Tallene i undersøkelsen viser at 40 prosent søker i skattelistene. (...) Det fremgår videre av undersøkelsen at hele 67 prosent - to av tre - av dem som søker gjør det for å tilfredsstille sin nysgjerrighet.

 

Til sammenligning svarer bare 2 av 100 at de søker i skattelistene for å avsløre svart arbeid og for å se at skattesystemet fungerer.

 

Dette må sies å være klar tale: Fornuftig bruk av skattelistene drukner fullstendig i vår nysgjerrighet, og det er familie, venner, kolleger og naboer som får unngjelde.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

For meg er det helt ubegripelig at dette skal ligge ute til offentlig beskuelse. Jeg er ikke så engstelig for nysgjerrige naboer og sladrekjerringer, men det ligger også verdifull informasjon for kriminelle lett tilgjengelig med et par tastetrykk.

 

Hva den enkelte tjener har ingen andre enn myndighetene behov for å vite.

Lenke til kommentar

Hvert år i den siste tiden så har diskusjonen vært det samme. Jeg ler hvergang noen trekker sammenligningen med skattelister og personvern på f.eks. Facebook. Jeg tror neppe de har lest betingelsene til Facebook hvis de hadde vært så redde for personvernet sitt.

 

Selv er jeg for full åpenhet rundt dagens skattelister. Selv om det er kun netto- tall som utgis gis det fortsatt en grei nok pekepinn på vedkommendes skatt og inntektsforhold.

 

Derimot er jeg sterkt i mot den ukulturen som råder når det gjelder innsyn i disse listene. Siste sprell var Dagbladet som koblet opp Facebooklisten din opp mot vennelisten din. Helt horribelt og misbruk av informasjon.

 

Jeg synes vi burde legge oss på den linjen som Bondevik- regjeringen gjorde (i 2004 var det vel) med begrenset innsynsrett for pressen (slik at de kun ser det samme som oss), at kun skattetaten kan publisere listene og levere søk i disse, samt at slike underholdningsstunts som å koble skatteliste og venneliste på Facebook fjernes.

Lenke til kommentar

Klart at offentliggjøring av skattelistene kan medføre at de som tjener mindre enn gjennomsnittet mobbes og at de som tjener mer enn gjennomsnittet og i tillegg kanskje har en del formue misunnes og "burde betale mer skatt" ifølge mange.

 

Her i Norge er vi veldig flinke til å henge oss opp i sånt og komme med synsinger og meninger om naboens inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...