Gå til innhold

Verdens første USB 3.0-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står jo i pressemeldingen...

 

Ca 130 MB/s er oppgitt av Freecom selv.

Eksisterende XS-disker fra Freecom krever AC-adapter 12V/2A.

 

Blir nok enten nytt hovedkort i forbindelse med oppgradering av maskin med usb3-støtte eller bare en egen kontroller.

Endret av mungo
Lenke til kommentar
Hyggelig å se at prisen ikke raste i været p.g.a USB3. På tide å skaffe seg en USB3 kontoller snart ser det ut til.

Jeg trodde faktisk prisen skulle bli verre. 1k er fortsatt litt for en ekstern harddisk. På nivå med eSATA baserte harddisker.

 

 

Hva med å opplyse oss om det eneste interessante med denne disken, hastigheten!

 

Ja, det blir spennde å se noen benchmarks på den.

 

AtW

Jepp! :D

 

Eller om man trenger adapter(?), eksempelvis.

 

Edit: Forsynes disken bare av strømtilførsel fra USB, eller trenger man ekstern strømforsyning, er det jeg spør om.

 

Man skulle jo få mer strøm ut av USB3.0, men det er nok ikke nok til å drive den. :/

Lenke til kommentar

USB 2.0 er teoretisk begrenset ved 60 MB/s, men av diverse grunner så er det i praksis ikke høyere enn ca 35 MB/s.

 

Det vil si at denne disken kan skrive/lese bortimot 4 ganger så kjapt. Så fremt det er rent sekvensiell last. Hvordan det er med lesing/skriving av små filer vil vise seg i tester etter hvert.

Lenke til kommentar
e-SATA er antageligvis bedre enn USB 3.0 fordi sistnevnte bare blir ett ekstra ledd i kommunikasjonskjeden. Bedre, men neppe med særlig stor margin.

 

Foretrekker egentlig e-SATA selv, men det er litt mer problemer når man skal koble til sånne disker i forhold til USB. På de pcene jeg har testet på til nå, så må jeg forandre en innstilling i BIOS for å kunne koble til e-SATA disker uten å re-starte pcen. Så viss det er sånn på de fleste pcer så er vel USB å foretrekke for "vanlige" folk.

Lenke til kommentar
De fleste forbrukerdisker er et stykke unna å utnytte hastigheten til usb20 fullt ut. Enn så lenge er vel mer strøm den eneste attraksjonen til usb3.0.

 

 

Med usb30 vil du kanskje få minnepinner som er kjappe nok til at 'readyboost' endelig har noe for seg?

 

Javel? Jeg vil nå si at samtlige 3.5-disker som man får kjøpt i dag med god margin er raskere enn Usb 2.0

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste forbrukerdisker er et stykke unna å utnytte hastigheten til usb20 fullt ut. Enn så lenge er vel mer strøm den eneste attraksjonen til usb3.0.

 

 

Med usb30 vil du kanskje få minnepinner som er kjappe nok til at 'readyboost' endelig har noe for seg?

 

Javel? Jeg vil nå si at samtlige 3.5-disker som man får kjøpt i dag med god margin er raskere enn Usb 2.0

 

AtW

Oops, det har du rett i gitt. Hva i all verden tenkte jeg på da jeg skrev det? Hastigheten på SATA kanskje? Jaja...

Lenke til kommentar
Kommer vel sikkert kontrollere til PCIe, men det er vel egentlig like greit å bare bruke eSata, om man har et noe eldre hovedkort?

 

AtW

Det kommer an på. Jeg har funnet askilleshælen ved e-sata. Her er min påstand ut fra en test av en e-sata disk på 3 halvgamle pc'er:

Hovedkort m sata-kontroller, som er produsert i 2005 eller tidligere viser seg å ikke takle 1TB WD greenpower disk. Det være seg både at maskinen ikk klarer å boote eller at windows henger når disken kobles til (boot rekkefølgen var således korrekt oppsatt, og evt drivere installert).

Derimot fungerte alt helt perfekt når jeg koblet en 500Gb disk istedet.

 

Bios-oppdatering:

Hjelper ikke. Antakeligvis fordi sata-kontrolleren ikke er en del av bios, men en egen uoppgraderbar chip. Oppdatering av bios fører ikke til at sata kontrollerens softwareversjon endres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...