Gå til innhold

Microsoft dømt til å stoppe salg av Word


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir frustrert av slike selskap, som får patenter på bruk av eksisterende teknologi, kun for å drive utpressing av de som faktisk skaper noe.

 

Syns patenter på software er greit, så lenge det dreier seg om kjerneteknologi, ikke metoder for bruk av teknologi andre har laget(og som i dette tilfelle er faktisk åpent)

Lenke til kommentar

jeg er ikke helt sikker på hva patenten går ut på og hva microsoft har gjort galt... men om de har tjent hundrevis av millioner(??) på å bruke teknologi som de ikke eier etc så strider jo dette ganske hardt i mot regelverket. Spesielt siden microsoft er så store. Hadde det vært et åpent og gratis produkt hadde nok ikke dette vært så ille.

 

Om det buitre sier stemmer om at dette var åpent, men lisensen da sier noe om du ikke har lov til å bruke det kommersielt, så hadde jeg også blitt rasende om et så stort selskap som microsoft skal dra stor fortjenste av å selge det videre lukket. (Er ikke akkurat lett å få stoppet det heller).

Lenke til kommentar
Rett og slett en skandale, og saker som dette viser nøyaktig hvorfor software-patenter er noe tull.
Jepp, og er det noen som har fortjent å få en jernbeslått patentstøvel i skrittet, så er det patentgiganten MS. De er ikke den snille gutten i klassen.

Jepp, programvarepatenter er noe tull. Takke seg til GPL-beskyttelse av programvaren i stedet for patenter. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det som er litt dødføtt er at på hjemmesiden til i4i (selskapet som saksøker) reklamerer de for at du kan editere XML i MS Word

"Create and edit XML content in Microsoft Word"

 

Link: http://www.i4i.com/solutions/Edit_XML.htm

Selvfølgelig skriver de det.... Fordi deres produkt er en modul til Office som lar deg editere XML i Word...

 

Orginalt så kunne du ikke editere XML i Word, så i4i laget en modul til MS Word som lar deg gjøre dette, også patenterte de denne (eller noe slikt).

 

Så fant microsoft for godt at de ville gjerne ha denne funksjonen innebygget i MS Word, så de tok koden fra i4i's modul og la den inn i Ms Word som standard. Dette gjorde de uten noen form for lisens til i4i som eier patenten.

 

(kan godt hende at det er noen fakta feil om saken i denne posten, da jeg ikke har lest noe særlig om det. Jeg ville bare påpeke hvor lite gjennomtenkt posten til GrusommeGabriel var.)

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Mark Shuttleworth har vel en gang nevnt i bloggen sin at han tror Microsoft i det lange løp også vil kjempe mot "crazy" patentlover, fordi de også vil slå minst like hardt tilbake på dem selv. Nå ser det jammen ut som MS har tråkket i et minefelt og blitt straffet selv. En klok mann.

 

Her er bloggen:

http://www.markshuttleworth.com/archives/118

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette her er noe ordentlig tøys. Håper nå for guds skyld at Microsoft ikke skal degradere Office på grunn av dette her.

 

For forbrukerene sin del merker en neppe noe til dette

 

Og så vidt jeg skjønner av artikkelen gjelder dette forbudet kun USA.

Ihvertfall når en ser på denn (litt dårlig formulerte?) setningen:'

 

Saken dreier seg om et forbud mot å selge eller importere ethvert Microsoft Word-produkt som kan brukes til å åpne filer av typen .XML, .DOCX eller DOCM (XML filer) til USA

 

 

Og de degraderer neppe office pakken, siden Word er en såpass essensiell del.

Mulig de gjør forandringer i word, og funksjonalitet. Men de degraderer ikke.

Lenke til kommentar

Ad degradering eller ikke.

Hvis dommen blir stående må de vel få på beina en versjon av Word uten den aktuelle koden, hvilket i forbrukernes øyne vil være en degradering i den forstand at det er en mindre funksjonell versjon.

Forøvrig vil jeg tro at dette stikker en del kjepper i hjulene for DocX-formatet.

Så blir det interessant å se hvilke ringvirkninger dette får. DocX skulle vel bli det store nye og er vel ISO-sertifisert om jeg ikke husker feil.

Jeg holder meg til Ooo, men tviler på at dette vil medføre den helt store folkevandringen dit.

Lenke til kommentar

For å lagre et "word" dokument i gamle dager så var det ikke værre enn at man laget et filformat og plasserte "koder" som beskrev formatering av tekst. F.eks at en bit av teksten skulle være bold.

 

Så kom i4i og laget en plugin som lagret dokumentet i et xml format i en tid der MS ikke hadde denne støtten.

 

Så fant MS ut at... jo vi vil også lagre med xml.

 

Så de lagde seg et custom tag set som beskriver formateringen som er i et dokument.

 

Fortsatt så er dette patentet gresk, men det heter: Method and system for manipulating the architecture and the content of a document separatly form each other.

 

Så uten at det er gitt, så kan alt som tar og lagrer dokumenter i et xml format der man har tagger som beskriver formateringen - slik at man kan gjenskape dokumentet visuelt .. er et brudd på patentet.

 

Så i verste fall er ODF, OO, m.m ulovlig, og siden det er på GPL som sier at det er ulovlig å distribuere materiale som bryter patenter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...