Gå til innhold

Brenner Blu-ray raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hatt muligheten til å spille av BD film på PC. Men det er litt kjedelig å bruke 1200,- på en BD leser, da kan man liksågodt bruke 2500,- på en brenner. Men regner med at platene er dyre ennå ja, og ikke minst at de ligger etter i hastighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Harddisk klumper med kabler og dill er og blir mye mer upraktisk Vice :) Jeg trenger jo bare 6 plater for å overgå den disklumpen med kabler og div. I tillegg hører jeg stadig om folk som får defekte eksterne disker fordi de dras på.

 

Det er mange aspekter med en optisk plate med høy lagringskapasitet som gjør den mye mer praktisk enn eksterne roterende hardplatelagre.

 

Men for 24/7 online backup er eksterne eller interne harddisker klart best.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er disse jeg tenker på Vice. Jeg har en slik WD 2,5" ved min side. Men de er ikke mer driftsikre enn de store, så mitt standpunkt som er skrevet over står fortsatt :)

 

Og joda, 2stk 50GB plater i et sort dual-slimline-cover som jeg kan sette i hylle er mer ryddig og effektivt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor mange MB/s snakker vi om da? Er det såppas at noen år gamle HDD'er sliter med å levere nok?

Harddisker som er over 8 år gamle kan nok slite med både hastigheten og kapasiteten. På den tiden var det vanlig med 20 GB harddisker og ~35 MB/s sekvensiell lesehastighet.

 

Med 8x bluray skal man klare å brenne 50 GB på ~23 minutter

Med 8x bluray skal man klare å brenne 25 GB på ~12 minutter

Med 16x DVD skal man klare å brenne 4,7 GB på ~4 minutter

Med 32x CD skal man klare å brenne 0,7 GB på ~3 minutter

 

Både harddisker og optiske plater kan mistes, bli stjålet, ødelegges osv. Ingen av delene bør brukes som eneste lagringssted.

 

320 GB: 779 kr

325 GB: 923 kr

Lenke til kommentar

Den dagen SSD blir billig nok, så kan en jo velge det om en tror det er sikrere. Ingenting som roterer ihvertfall. En kan jo få veldig korte USB-kabler også. Harddisk er en genial løsning.

 

Jeg synes det er større risiko for at optiske plater tar skade:

 

Brekkes, ripes.. Enn at en harddisk får seg en smell. Skrivehode skal vel være parkert på harddisker som ikke er i bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da synes jeg CF nesten er et bedre alternativ og tilgjengelig i dag(vs ekstern SSD).

 

Jeg har til dags dato aldri klart å brekke en optisk plate ved et uhell, det skal en del kraft til å knekke en plate. Merkelig nok ripes de ikke særlig heller så lenge de er i mine hender. Svakheten med brennbare optiske plater som jeg tydeligvis må servere her, er at de har begrenset levetid og må "vedlikeholdes". Derfor skal man bruke optiske plater for å arkivere bilder osv. så må man kjøpe høykvalitetsplater som har lengre levetid.

 

Som sagt jobber jeg i konsulentbransjen og eksterne harddisker ryker hele tiden blant konsulenter. De bruker vesentlig mer minnepinner, CF, SD ol. enn eksterne harddisker pga dette.

 

Eksterne snurredisker egner seg først og fremst til forholdsvis stasjonær bruk med "ta med på hytta eller til kameraten" praksis.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Harddisk klumper med kabler og dill er og blir mye mer upraktisk Vice :) Jeg trenger jo bare 6 plater for å overgå den disklumpen med kabler og div. I tillegg hører jeg stadig om folk som får defekte eksterne disker fordi de dras på.

 

Det er mange aspekter med en optisk plate med høy lagringskapasitet som gjør den mye mer praktisk enn eksterne roterende hardplatelagre.

 

Men for 24/7 online backup er eksterne eller interne harddisker klart best.

 

Kjøpt en terrabyte-disk da, de tar mindre plass enn 20/40 plater, i praksis enda mer, fordi du ikke får fyltt platene 100%. Kablene trenger du ikke å ha der du lagrer disken. Og hvorfor skal man dra rundt på disken hele tiden om man bruker den til offline-backup? I tilegg slipper man problemet med at optiske plater fort kan degradere uten at du vet det. Videre er det billigere enn bluray. I sum mener jeg harddisker er langt bedre egnet til backup.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva skal jeg med en TB disk når optiske plater gjør jobben bedre og det er snakk om enkel arkivering av bilder ol, som man ønsker å sette bort?

 

Harddisker er godt egnet til online og nearline backup. Ikke til offline eller archived backup.

 

Tja, optiske plater er i mine øyne mindre sikre, de er dyrere, de tar mere plass. Jeg ser ikke at de gjør jobben noe særlig bedre.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva i SVARTE skal man med en EKSTERN HARDDISK hvis man skal SPILLE BLURAYPLATER?!

 

Blir så lei av slike idiotiske forslag. "Hei, jeg trenger en bluraybrenner, siden jeg skal brenne BLURAYPLATER". "Hva med en harddisk?" "Hei jeg trenger en sportspil" "Hva med en trailer?"

 

Anyhow ... dette begynner å ligne på noe. Da må man bare få ned prisene, så blir ting bra. Jeg også har 2stk benq DW1640 og de er geniale til ripping. Har ventet med å kjøpe bluraydrev akurat pga. at jeg vil ha større utvalg der forhåpentligvis noen skiller seg ut ang. dette.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...