Gå til innhold

Ber Intel løsne på Atom-restriksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ha restriksjoner på hva Atom kan selges i, det er direkte forbrukerfiendtlig. Jeg skulle helst sett dualcore Atom i samtlige netbooks, men her er det også "restriksjoner" fra Intel. Kanskje Intel skal bestemme seg for om de ønsker å selge feks, prosessorer eller ferdige produkter hvor de kan diktere hele løypa.

 

De kan jo gå over til kun ferdige produkter og la AMD ta seg av løssalget.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har irritert meg over disse unødvendige restriksjonene helt siden Atom kom på markedet. Det er rett og slett misbruk av markedsmakt å hindre produsenter i å kombinere Atom med hva de vil. F.eks at Intel krever at produsentene bruker gamle og kjipe intel brikkesett med elendig grafikkytelse, kun støtte for 2 GB ram osv. Slikt er viktige grunner for at jeg ikke har lyst på Atom, og håper på flere tilsvarende produkter fra AMD.

 

For ordens skyld så er ikke Intel det eneste firmaet databransjen som gjør forbrukerfiendtlige ting. Håper de skjerper seg.

Lenke til kommentar

Jeg håper Intel letter på disse restriksjonene. Dessuten hadde det vært greit om man kunne kjøpe samtlige Atom prosessorer i løsvekt, slik at man kan mikse slik man vil. Det er så utrolig iriterende at jeg er nødt å kjøpe embedded hovedkort, hadde jeg kunne tilpasset litt så kunne jeg hatt en fin "lydløs" linux basert brannmur/NAS-boks.

 

 

 

IltePilt: Du burde lese nettiketten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Atom er ikke *så* forferdelig.

Det som er "forferdelig" er at Intel skal diktere hvilke "søplechipset" som skal benyttes samt restriksjoner på RAM.

Ikke glem at single core Atom har HT som faktisk hjelper en god del.

Synd at AMD ikke har en direkte konkurrent, men det er mange bra alternativer fra AMD mtp budsjett-laptops for de som forstår at det ikke *må* sitte en C2D fra Intel i enhver laptop.

Så mye "bedre" er de ikke. :)

Lenke til kommentar

nå kan man faktisk klokke ned og underfolte alt av cpu'er som man får kjøpt løst. noen modeller egner seg rett å slett yppelig som kandidater for vifteløse systemer. selv har jeg kjørt en e6300@1200mhz på 0.75v og en x2 4400@1ghz@90nm på 0.9v . jeg håper at jeg var under 20w ved full last på dem :p

 

med sånne resultater på dual-cores så kan det tenkes at single cores vill klare seg minst like bra.

Lenke til kommentar

Synes intel har tullet mye med atom ja.

Håper AMD får ut fingeren og gir ut en Atom-konkurrent (underklokket og undervoltet Phenom2 dualcore?) på brikkesett med integrert 4350 med støtte for grafisk avlastning av all 3D og video, DA snakker vi bra saker. Med muligheten for automatisk klokk/volt styring fra temp og last på både CPU og GPU.

Og selvfølgelig støtte for 4gb+ ram.

Lenke til kommentar

Intel har vel satt disse restriksjonene på brikkesett og minne med mer for å ikke kannibalisere sine dyrere plattformer, hvor de antakeligvis har større marginer. Med større skjermer og nok minne ville mange kanskje ikke trengt prosessorkraften fra de dyrere plattformene, og valgt de billigere som intel hadde tjent mindre på.

Lenke til kommentar
Håper AMD's bobcat blir bra da :) .

Så vidt jeg vet er det vel ikke Bobcat planlagt før 2011?

 

Håper AMD får ut fingeren og gir ut en Atom-konkurrent (underklokket og undervoltet Phenom2 dualcore?)

Høres uaktuelt ut for Netbook markedet.

Alt for stor die size, og alt for dyr hvis AMD ikke vil selge med stort tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...